شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۳

تولید عسل ارگانیک در صعب‌العبورترین نقطه اردستان

منطقه دورچین اردستان به خاطر صعب العبور بودن آن و تولید عسل ارگانیک و از لحاظ آب و هوایی و پوشش گیاهی جزء نادرترین مناطق ایران و حتی جهان محسوب می شود.
تولید عسل ارگانیک در صعب‌العبورترین نقطه اردستان
توليد ايرانی: عسل ارگانیک عسلی است که در تمامی مراحل تولید و فرآوری آن، از هیچ نوع ماده سمی، شیمیایی و آنتی بیوتیکی استفاده نشده باشد یعنی زنبور دار از هیچ نوع ماده برای عمل آوری عسل به زنبوران عسل نخورانده باشد و حتی از آفت کش ها و مکمل ها هم برای مبارزه با بیماری ها و آفت های احتمالی زنبوران در فرآیند تولید استفاده نکرده باشد.

یکی دیگر از مواردی که در ارگانیک بودن عسل نقش مهمی دارد محل نگهداری و استقرار زنبورستان می باشد که باید محل نگهداری زنبورها در کوهستان باشد و یا جایی باشد که به دور از سمپاشی و مزارع بوده و عسل تولید ی فاقد هر نوع مکمل و سم باشد که اصولا فاصله قانونی 5 کیلومتر است، یعنی زنبورستان باید این حد فاصله را از باغ ها و دشت هایی که امکان سمپاشی وجود دارد را رعایت کند.

به همین منظور27 کیلومتر از شهر اردستان به سمت مزرعه استحرق حرکت کرده و به سراغ جوان 23 ساله اردستانی به نام احمد رضا خسروی با مدرک کارشناسی مهندسی عمران و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب رفته ایم که به گفته خودش 11 سال است که در کار پرورش زنبور عسل و تولید عسل فعالیت داشته و چهار سال است که به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه داده و در حال حاضر در منطقه «دوروچین اردستان» به تولید عسل مشغول است.

این جوان فعال در کار تولید عسل می گوید: این منطقه به خاطر صعب العبور بودن آن و تولید عسل ارگانیک و از لحاظ آب و هوایی و پوشش گیاهی جزء نادرترین مناطق ایران و حتی جهان محسوب می شود و بنده کار خود را با دو کندو آغاز کرده و در حال حاضر 70 کندو و 700 هزار زنبور دارم و عسل تولیدی در این منطقه از گیاهان دارویی و ارگانیک است.

وی بیشترین درمان و تاثیر این عسل را در بحث گوارش دانست و افزود: این عسل بهترین داروی طبیعی و ارگانیک برای درمان بیماری معده و سرطان های روده می باشد واز جمله کارهایی که کمتر شنیده شده تولید گرده گیاهان دارویی است که ما در این محل انجام داده و کاری که آینده در نظر داریم انجام دهیم برداشت زهر زنبور عسل خواهد بود.

این جوان اردستانی برای برداشت گرده گل یک سری تله های گرده گیر در قسمت دریچه و بینه کندو قرار داده و توانسته گرده گل را برداشت کند که این گرده گل برای درمان بسیاری از دردها به خصوص پوست و گوارش استفاده می شود و این گرده گل به خاطر دور بودن و فاصله زیاد گیاهان این منطقه از کارخانجات صنعتی بسیار ارزش دارویی بالایی دارد.

این زنبور دار سالانه بین 200 تا 300 کیلو عسل ارگانیک تولید می کند که 30 درصد آن به کشورهای کانادا و آلمان صادر می شود و بیشترین آن نیز در داخل کشور پیش فروش می شود.

خسروی یکی از گزینه های موفقیت در این حرفه را صبر، پشتکار قوی و استقامت در گرما نام برد که باید یک سال در گرما و سرما تحمل ضرر و زیان آن را هم داشته باشیم و در خصوص تولید عسل ارگانیک یکی از مولفه های موفقیت گیاه شناسی است که این جوان موفق با توجه به تحصیلات مربوطه توانسته از این گزینه استفاده بهینه ای را ببرد.

وی از مشکلات این کار هم گفت که تاکنون 400 میلیون ریال هزینه کرده و در خصوص دریافت تسهیلات مسئولان او را در پیچ و خم اداری برای گرفتن تسهیلات معطل کرده اند.

زنبوردار اردستانی همچنین گفت: اردستان از لحاظ گیاه های دارویی در ایران بی نظیر است و گیاهای گون در انواع مختلف رشد می کند همچون، شیرینه و گون گزنگبین که در کوهرنگ شهرکرد یافت می شود و خود گزنگبین در اردستان به سه نوع تقسیم می شود که هر سه نوع در اردستان یافت می شود و گیاهان کارتک، شکرتیال، انواع پونه های کوهی که پونه های آن بی نظیر است و خواص متفاوتی داردموجود است.

علیرضا مومن زاده مسئول امور دام جهاد کشاورزی اردستان هم اعلام کرد: عسل تولیدی این زنبوردار به خاطر قرارگرفتن در مناطق کوهستانی و استفاده از گیاهان دارویی ارگانیک است و به لحاظ دور بودن این منطقه از منازل مسکونی و کارخانجات صنعتی، نوع گیاه و شهدی که در آن منطقه وجود دارد در دارویی بودن و ارگانیک بودن عسل تاثیر دارد و عسل تولید شده کاملا خالص و دارای خواص دارویی متعددی است.
کد مطلب: 3601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *