پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶

هرمزگان، مرکز تولید عسل پاییزه و بهاره در جنوب کشور

هر ساله از اواخر فصل پاییز هزاران کلنی زنبور عسل وارد هرمزگان می شود که جلوه بی نظیری از حیات را به گوشه و کنار استان می بخشد.
هرمزگان، مرکز تولید عسل پاییزه و بهاره در جنوب کشور
به گزارش توليد ايرانی؛ زمستان با زبانه های سرد و خشک گوشه و کنار کشور را تحت تاثیر قرار داده و بارش های پاییزی نوید سالی سرد و پربارش را برای سال جاری می دهد.
فصال زمستان با بروز ناپایداری های جوی و کاهش شدید دما در گوشه و کنار کشور در حال ارز اندام است و مردم به استقبال فصلی سرد می روند که دراین بین استان جنوبی هرمزگان در واپسین ماههای سال فارغ از بارش ها و سرمای استخوان سوز بهاری متبوع و دلنواز را سپری می کند.
کاهش نسبی دما از اواسط پاییز در هرمزگان مشهود است و وسایل سرمایشی و خنک کننده ها چندهفته ایست که به مرخصی رفته اند همچنین بارش های پراکنده در هفته های اخیر باعث سبزی مراتع و خنک شدن هوا شده است.

دوره طولانی گرما موجب شده تا زندگی و حیات در جنوب کشور محصور و محدود به محیط های سربسته و مصنوعی شود اما اکنون با خنک شدن هوا و آغاز فعالیت های کشاورزی زندگی در رگ های هرمزگان جانی دوباره گرفته است.
هوای مطبوع بهاری در هرمزگان علاوه بر داغ شدن بازار کسب و کار بومیان و گسترش فعالیت های کشاورزی زمینه ای مناسب برای ادامه فعالیت غیربومیان است تا با مهاجرت های فصلی به جنوب کشور روند زندگی و کسب و کار خود را دنبال کنند.
 

کوچ عشایر، کشاورزان فصلی، صاحبان حرف و کلنی زنبورداران به هرمزگان جلوه های بی نظیری از حیات را به گوشه و کنار استان می بخشد که در این بین پرواز دسته جمعی زنبورهای عسل و تولید شهد بی نظیر آن غیر قابل توصیف است.
هرساله از اواخر فصل پاییز هزاران کلنی زنبور عسل وارد هرمزگان می شود که شهرستان های بندرعباس ، میناب ، رودان ، حاجی آباد و پارسیان مرکز استقرار فعالان این عرصه به شمار می رود.

کوچ زنبورداران از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، فارس و همدان به هرمزگان با هدف افزایش جمعیت زنبورها مهاجرت می کنند که سال گذشته بالغ بر 130تن عسل در استان تولید شد.
بنا به اظهار مدیر کل جهاد کشاورزی ،هرمزگان با دارا بودن بیش از 1میلیون و100 هزار هکتار عرصه جنگلی کوهستانی و ساحلی پوشیده از انواع درختان کرت، کهور، حرا و کنار شرایط مناسبی برای پرورش زنبور عسل در استان ایجاد کرده است.

کنار ، گون و کلزا از مهمترین پوشش های گیاهی مورد استفاده زنبورداران برای تولید عسل به شمار می رود که شهرستان رودان به دلیل برخورداری از درختان متنوع مرکبات بستر مناسبی برای پرورش زنبور در استان را فراهم کرده است.
مسئول تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رودان با اشاره به ورود زنبورداران مهاجر گفت:همه ساله از اوایل آبمانماه ورود زنبورداران مهاجر به رودان آغاز می شود که تا اواسط فروردین در شهرستان مستقر هستند.
وی اظهار کرد: هر ساله یک هزارو 500 کلنی زنبور عسل وارد رودان می شود مه پیش بینی ها برای تولید عسل توسط زنبورداران مهاجر بیش از 150تن است.
 
 
کد مطلب: 5452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *