يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۶

از داغ شدن تنور دستمزد تا اشتغالزایی ۲۱ کارآفرین

عناوین مهمترین اخبار و رویدادهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به نشست نمایندگان کارگری با وزیر کار و درخواست برای تعیین هر چه سریع هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران، افزایش صدور ضمانت‌نامه در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و برگزاری چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی اختصاص داشت.
از داغ شدن تنور دستمزد تا اشتغالزایی ۲۱ کارآفرین
به گزارش توليد ايرانی ؛        این هفته نشست هم اندیشی نمایندگان گروه کارگری با حضور وزیر کار در خصوص دستمزد برگزار شد و محاسبه و تعیین هر چه سریعتر رقم هزینه سبد معیشت کارگران خواسته‌ای بود که آنها در دیدار با وزیر کار مطرح کردند.

به اعتقاد آنها اگر چه مزد ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی داشت، ولی به دلیل اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی تاثیر خود را از دست داد و شیرینی این افزایش به کام کارگران تلخ شد. کمیته دستمزد شورای عالی کار هم نشست دیگری ترتیب داد اما همچون جلسات قبل به نتیجه نرسید و رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران باز هم مشخص نشد.

اما وزیر کار از فرایند تعیین دستمزد در شورای عالی کار سخن گفت و تاکید کرد که حقوق و دستمزد کارگران را شورایی متشکل از نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت پیگیری و تعیین می‌کند و پس از آنکه دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی هر کدام از نمایندگان جریان کارگر و کارفرما و دولت به هم نزدیک شد، در شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران تصمیم گیری می شود.

افزایش ۱۵ درصدی صدور ضمانت نامه در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر دیگری بود که از سوی معاون وزیر تعاون اعلام شد. آنطور که مهدی مسکنی گفته صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، بازوی حمایت مالی بخش تعاون به شمار می رود و افزایش سرمایه آن از مطالبات اصلی بخش تعاون است.

این هفته چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی برگزار و از ۲۱ کارآفرین برتر ملی تجلیل شد. به گفته مدیر کل توسعه کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال ۶۰۰۰ نفر در جشنواره ثبت نام کردند که ۲۱ نفر از استان‌های مختلف به عنوان برگزیده انتخاب شدند

وی از ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیر مستقیم توسط برگزیدگان جشنواره کارآفرینان برتر ملی خبر داد و گفت: علاوه بر حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات، سه حوزه تعاون، صنایع دستی و گردشگری نیز  امسال اضافه شدند.

وزیر کار هم خواستار آشنایی دانش آموزان مقاطع ابتدایی با مفهوم تجارت و کارآفرینی شد و ضمن ابراز مخالفت با پدیده فرار نخبگان بر ضرورت فراهم کردن بستر مناسب برای اعزام نیروی کار تاکید کرد. از نگاه وزیر کار نظام استاد شاگردی در کشور باید مجددا احیا و متناسب با نیاز کشور نیروی انسانی تربیت شود.
کد مطلب: 37244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *