جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵

فولادسازان کشور در سال ۱۴۰۱ چه عملکردی داشتند؟

براساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگانه فولاد ایران، در سال گذشته، فولادسازان کشور در مجموع بالغ بر ۱۰۵ میلیون تن از انواع اقلام فولادی (شمش، محصولات و مقاطع فولادی و آهن اسفنجی) تولید کرده‌اند که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، پنج تا ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است؛ در حقیقت تولید اقلام فولادی میانگین رشد ۸.۸ درصدی را در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن تجربه کرده است.
فولادسازان کشور در سال ۱۴۰۱ چه عملکردی داشتند؟
به گزارش توليد ايرانی؛       طبق آنچه که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از آمار تولید فولادی‌ها در سال گذشته و مقایسه آن با میزان تولید در یکساله ۱۴۰۰ بیان کرده است، در سالی که گذشت میزان تولید کل مقاطع طویل فولادی و محصولات فولاد بیشترین میزان افزایش تولید را معادل به ترتیب ۱۲ و ۱۰ درصد داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن کل مقاطع طویل فولادی تولیدی که نسبت به ۱۱ میلیون و ۲۰۶ هزار ت تولیدی در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲ درصدی داشته، یک میلیون و ۲۹۱ هزار تن تیرآهن، ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تن میلگرد و ۸۵۱ هزار تن نبشی، ناوداتی و سایر مقاطع تولید شده است که به ترتیب تولید تیرآهن شش درصد و تولید میلگرد ۱۴ درصد و تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع دو درصد نسبت به تولید آن‌ها در یکساله ۱۴۰۰ بیشتر ثبت شده است.

در یکساله ۱۴۰۰، به ترتیب یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن تیرآهن، ۹ میلیون و ۱۴۸ هزار تن میلگرد و ۸۳۷ هزار تن نبشی، ناودانی و... تولید شده بود.
تولید محصولات فولادی از ۱۹ میلیون و ۶۳۵ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزارتن در مجموع یکساله ۱۰۱ رسیده و رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرده است.

پس از محصولات فولادی، تولید شمش فولاد (فولاد میانی) به میزان ۹ درصد و سپس مقاطع تخت فولادی به میزان هشت درصد رشد تولید را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌اند؛ تولید شمش از ۲۷ میلیون و ۹۰۱ هزارتن به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن و تولید مقاطع تخت فولادی از هشت میلیون و ۴۲۹ هزار تن به ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن رسیده است.

طبق آمار از میزان شمش فولادی تولیدی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ حدود ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن بیلت‌وبلوم (با رشد ۱۲ درصدی نسبت به ۱۶ میلیون و ۶۶۳ هزار تن تولیدی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰) و ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن اسلب (با رشد چهار درصدی نسبت به ۱۱ میلیون و ۲۳۸ هزار تن سهم اسلب تولیدی در سال ۱۴۰۰) تولید شده است.  

همچنین از  میزان تولید کل مقاطع تخت فولادی نیز هشت میلیون و ۷۳۲ هزار تن سهم ورق‌های گرم، دو میلیون و ۴۱۵ هزار تن سهم ورق‌های سرد و یک میلیون و ۴۹۱ هزار تن سهم ورق‌های پوششدار ثبت شده است.

تولید ورق‌های سرد نسبت به هشت میلیون و ۲۸۹ هزار تن تولیدی در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۲ درصد بیشتر شده اما تولید ورق‌ سرد نسبت به دو میلیون و ۵۹۴ تولیدی و ورق پوششدار نسبت به یک میلیون و ۴۹۹ هزار تن تولیدی در سال ۱۴۰۰ به ترتیب هفت و یک درصد افت پیدا کرده است.

تولید ورق‌های سرد و ورق‌های پوششدار تنها مقاطع فولادی هستند که کاهش تولید را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌اند و در سرایط مقاطع و محصولات و... همانطور که اشاره شد، رشد تولید رقم خورده است.

در نهایت نیز طبق آمار، تولید آهن اسفنجی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ با رشد پنج درصدی از ۳۰ میلیون و ۳۲۸ هزار تن به ۳۱ میلیون ۷۳۰ هزار تن در مجموع سال ۱۴۰۱ رسیده است.
کد مطلب: 37393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *