جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۰

فعالیت بیش از ۷۰ هزار نفر در تولید فرش آذربایجان‌غربی/ خوشه فرش برای حمایت از قالیبافان راه‌اندازی می‌شود

ایران از دیرباز به نام سرزمین فرش‌ شهرت جهانی داشته است و در این میان آذربایجان غربی جایگاه ویژه ای در تولیدات فرش دارد
فعالیت بیش از ۷۰ هزار نفر در تولید فرش آذربایجان‌غربی/ خوشه فرش برای حمایت از قالیبافان راه‌اندازی می‌شود
به گزارش توليد ايرانی، به نقل از اروم نیوز، ایران از دیرباز به نام سرزمین فرش‌ شهرت جهانی داشته است و در این میان آذربایجان غربی جایگاه ویژه ای در تولیدات فرش دارد تا جایی که فرش‌های زیادی در این استان، با بیش از ۱۰۰۰ سال پیشینه تولید شده و به بازار جهانی عرضه می‌شود.

فرش های تولیدی آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند.
امروزه وجود مشکلات صادراتی، نبود نمایشگاه دائمی، نبود مشاغل مکمل قالیبافی و مشکلات دست و پاگیر بیمه کارگران فرش بافی، روند عرضه این آثار کم نظیر در بازارهای جهانی را کند کرده اما صادرات آن همچنان ادامه دارد؛ بیش از ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم در حرفه های مختلف صنعت فرش فعالیت دارند.

کاهش تولید فرش
یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان فرش در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار داشت: با توجه به گرانی بیشتر کالاها مردم دیگر توانایی خرید کالاهای لوکسی همچون فرش را ندارند و درآمد خود را صرف خرید کالاهای اساسی می کنند.

«کامران مهاجر» با بیان اینکه با توجه به کاهش تقاضای فرش، تولید نیز تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته، ادامه داد: فرش جزو کالاهای لوکسی است که بیشتر خانوار به طور میانگین هر ۱۰ سال یک بار به خرید آن روی می آورند و بیشتر فروش ما مربوط به جهیزیه است که با توجه به کاهش ازدواج این راه نیز به رویمان بسته شده و همچنان در رکود به سر می بریم.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید تنوع و توان مانور فرش آذربایجان غربی بسیار زیاد است و باید از این مزیت برای توسعه این صنعت بیش از این بهره برداری شود، ابراز کرد: با وجود تمامی این مشکلات نباید فراموش کنیم که فرش ایرانی از دیرباز در تمامی جهان دارای جایگاه ویژه ای است و آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان فرش در کشور باید سعی در پرورش جوانان برای حفظ این میراث ارزشمند داشته باشیم.

این تولید کننده فرش در ادامه گفت: امروزه در دنیای تولید و عرضه فرش، مهمترین مزیت رقابتی ایران بر اساس خلاقیت است که طرح های نوین و خلاقانه زیادی در کشورمان تولید می شود که باید این روند را با استفاده از جوانان آموزش دیده، مجرب و با استعداد ادامه دهیم تا بتوانیم بازارهای از دست رفته را دوباره به دست آوریم.

مهاجر تاکید کرد: آموزش و به کارگیری طرح و نقش های خلاقانه می تواند بهترین راه حل برای افزایش صادرات و از پیش رو برداشتن رقبای فرش ایرانی باشد.

راه اندازی خوشه فرش در آذربایجان غربی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با بیان اینکه این استان از نظر کیفیت بافت و تولید رتبه سوم کشوری تولید فرش را به خود اختصاص داده، گفت: به طور میانگین سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید می شود.

«جعفر صادق اسکندری» افزود: سالانه ۹۰ درصد از فرش های دستباف آذربایجان غربی به استان های تهران، آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان، قم و شیراز صادر می شوند که در این میان تبریز بزرگترین بازار فروش فرش آذربایجان غربی است.

وی، با اشاره به صادرات فرش تولیدی آذربایجان غربی به خارج از کشور، تاکید کرد: آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان، ژاپن و روسیه از دیرباز خریدار فرش آذربایجان غربی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، ابراز کرد: بیمه یکی از بزرگترین مشکلات بافندگان فرش است که این مشکل به دلیل کمبود بودجه و یارانه تخصیصی دولت رخ داده است که در این مورد نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

اسکندری، در ادامه از راه اندازی خوشه فرش در آذربایجان غربی خبر داد و تصریح کرد: با راه اندازی این خوشه علاوه بر حل شدن مشکلات مالی این حوزه، صنعت فرش توسعه قابل توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به توانمندی های آذربایجان غربی در زمینه تولیدات فرش، افزود: شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک استان متولی راه اندازی خوشه فرش است که تفاهمنامه های مورد نیاز نیز با مرکز ملی فرش ایران امضا شده است و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد تا شاهد تحولات اساسی در این صنعت باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، اذعان داشت: اهداف بلند مدتی برای صنعت فرش استان در نظر گرفته شده که راه اندازی خوشه فرش می تواند بزرگترین جهش به سمت این اهداف باشد که باید در مورد مزایای عضویت در این خوشه به تولیدکنندگان فرش اطلاعات کافی داده شود.

استقبال تولیدکنندگان از خوشه فرش
رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، درباره خوشه فرش دستباف اظهار داشت: به طور کلی عنوان خوشه فرش به تولیدکنندگانی اتلاق می شود که در مکان مشابه جغرافیایی قرار داشته و تولیداتشان یکسان است.

اسد درویشی، ادامه داد: تولیدکنندگان با عضویت در این خوشه از حمایت های دولت در تمامی مراحل آموزش، تولید، بازاریابی و برگزاری نمایشگاه ها برخوردار می شوند.

وی، اضافه کرد: در واقع با تشکیل این خوشه یارانه ای از طرف دولت به منظور حمایت از اعضای این خوشه در نظر گرفته می شود که این امر باعث توسعه و رونق گرفتن دوباره صنعت فرش خواهد شد.

وی، گفت: فرآیند عضوگیری به زودی آغاز خواهد شد که با توجه به جلسات متعدد برگزار شده با نمایندگان تولیدکنندگان فرش و حمایت هایی که از این قشر انجام خواهد شد، تولیدکنندگان استقبال خوبی از راه اندازی این خوشه خواهند داشت.

آموزش مهم ترین رکن در توسعه صنعت فرش
رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، اظهار داشت: این استان یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه ۵٫۴ درصد از فرش دستباف تولیدی کشورمان در شهرستان های تکاب، ارومیه، خوی، بوکان و مهاباد تولید می شوند.
درویشی، تاکید کرد: آذربایجان غربی جزو برترین های تولیدکنندگان فرش است که ثبت ملی و جهانی فرش ریز ماهی خوی و ثبت ملی فرش ماهی افشار تکاب را در کارنامه خود دارد و راه اندازی خوشه فرش در این استان تصمیم کاملا به جایی بوده و ما به عنوان متولی تخصصی این امر با تمامی جدیت این ماموریت را اجرا خواهیم کرد.

وی از برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی فرش دستباف با راه اندازی خوشه فرش خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کیفیت مواد اولیه استفاده شده در فرش دستباف بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما متاسفانه نداشتن اطلاعات درست از نتایج و عواقب استفاده از مواد اولیه نامرغوب سبب شده که جایگاه فرش کشور در بازارهای داخلی و خارجی دچار آسیب شود بنابراین یکی از محورهای مهم کارگاه های آموزشی فرش دستباف باید توجه به این مقوله و بهبود کیفیت مواد اولیه فرش باشد.
کد مطلب: 6060
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *