جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷

تهاتر فرش ایرانی در قبال واردات کالا

مبادلات بانکی را از موانع صادرات فرش بیان کرد و گفت: کشورهایی همانند چین که طبقه ثروتمند جدیدی در آن ایجاد شده است، به طور بالقوه می تواند مشتری فرش دستبافت ایران باشند و وارد سازوکار تهاتر فرش شوند.
تهاتر فرش ایرانی در قبال واردات کالا
به گزارش توليد ايرانی، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:در سازوکار طراحی شده برای تهاتر فرش با کالاهای وارداتی، کشورهای صادرکننده کالا به ایران به جای دریافت ارز، از ایران فرش خریداری می کنند.
 
«فرشته دستپاک»، مبادلات بانکی را از موانع صادرات فرش بیان کرد و گفت: کشورهایی همانند چین که طبقه ثروتمند جدیدی در آن ایجاد شده است، به طور بالقوه می تواند مشتری فرش دستبافت ایران باشند و وارد سازوکار تهاتر فرش شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران و توقف صادرات فرش به این کشور گفت: با توجه به اینکه بازار آمریکا همواره مقصد 30 درصد از فرش دستباف ایران بوده، با کمک سازمان های مردم نهاد (NGO) درصددیم فرش را از تحریم ها خارج کنیم.

دستپاک درباره نتیجه بخش بودن تلاش سازمان های مردم نهاد نیز اظهارداشت: این سازمان ها خواسته های مردم را از سازمان ملل مطالبه می کنند؛ ضمن اینکه اکنون گروه هایی در آمریکا خواهان معافیت فرش ایران از تحریم ها هستند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: با همکاری «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهوری که ریاست کارگروه حقوقی مقابله با تحریم را برعهده دارد، به دنبال خارج کردن فرش از فهرست تحریم های یکجانبه آمریکا هستیم.

وی تاکید کرد: فرش دستباف مانند «سینما» که هیچگاه در فهرست تحریم ها قرار نمی گیرد، یک هنر مردمی است و کشوری حق ندارد آن را تحریم کند.

 پارسال پنج هزار و 400 تُن فرش دستباف به ارزش 425 میلیون دلار صادر شد.
آمریکا بزرگترین بازار فرش دستباف ایران است؛ پارسال 126 میلیون دلار فرش به این کشور صادر شد اما با اعمال تحریم ها، این عدد در ماه های آینده به صفر می رسد.

بعد از آمریکا، کشورهای آلمان، لبنان، انگلیس و ژاپن مهمترین بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران هستند؛ آلمان با واردات 57.5 میلیون دلار فرش ایرانی در سال گذشته 13.6 درصد از بازار فرش ایران را به خود اختصاص داد.
 
کد مطلب: 6146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *