جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۲

نگاه دولت طی دهه اخیر بیشتر به سمت سفته بازی بود تا تولید

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگاه دولت بعدی باید به سمت تولید باشد، گفت: طی یک دهه اخیر نگاه دولت بیشتر به بخش سفته بازی و دلال بازی بود که به عنوان رقیب تولیدکننده عمل کردند.
نگاه دولت طی دهه اخیر بیشتر به سمت سفته بازی بود تا تولید
به گزارش توليد ايرانی ؛              محمد قائد امینی کارشناس اقتصادی با آسیب شناسی مشکلات اقتصادی در طول یک دهه اخیر اظهار داشت: از سال 1390 تا سال 1400 درآمد سرانه هر ایرانی به یک سوم کاهش یافته است. تورم به نسبت بالایی نیز داشته‌ایم که خودش را در سال های 91 و 92 و همچنین 97 تاکنون نشان داده است.

وی شرایط کنونی را رکود تورمی عنوان کرد و توضیح داد: به طور همزمان رکود و تورم را با هم داریم، در این شرایط سیاستگذاری اقتصادی به شدت مشکل است.

این کارشناس اقتصادی به ساماندهی اقتصادی در دولت سیزدهم در زمینه تورم پرداخت و گفت: اگر قرار است تورم کنترل شود، بخشی از آن به افزایش ارز از سمت تولید برمی‌گردد و از طرفی باید عاملیت بانک‌های تجاری در خلق پول کنترل شود و این امر نیازمند عزم جدی است، چراکه امروزه بانک‌های خصوصی آنقدر قدرت گرفته‌اند که با صرف شعار و یا اخطار بانک مرکزی قابل کنترل نیست و نیاز به برنامه همه جانبه دارد.

قائد امینی به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: بورس زمانی نجات پیدا می‌کند که بحث اقتصاد نجات پیدا کند. در کشور ما زمانی که اقتصاد در وضعیت بدی قرار داشت شاخص بورس سبز بود و این نشان می داد که کارکردش را از دست داده است.

وی با بیان اینکه دولت بعدی باید نگاهش به سمت تولید و تولیدکننده باشد، افزود: در این یک دهه نگاه دولت بیشتر به بخش سفته بازی و سوداگری و دلال بازی بود و این کارها به شدت رواج پیدا کردند و حتی به عنوان رقیب تولیدکننده قرار گرفتند.
 
کد مطلب: 27658
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *