جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۰
بازی با روان مردم در میانه نرخ نجومی مسکن؛

«خانه نخرید»؛ نسخه همیشگی آقای وزیر برای کنترل قیمت مسکن/ خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟

محمد اسلامی از زمانی که در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده است به مردم توصیه کرده که مسکن نخرند تا قیمت این کالای استراتژیک فروکش کند، سئوال اینجاست که چقدر این نسخه آقای وزیر راهگشاست؟
«خانه نخرید»؛ نسخه همیشگی آقای وزیر برای کنترل قیمت مسکن/ خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟
 به گزارش توليد ايرانی:                وضعیت حوزه مسکن این روزها بیشتر از گذشته چالش برانگیز شده است.  بسیاری از کارشناسان خصوصا در زمانه تحریم بیان می کنند که انبوه سازی مسکن یکی از راه های محرک تولید و اقتصاد است. درواقع با توجه به اینکه حوزه مسکن می تواند حوزه اشتغالزایی باشد و 120 گونه شغل به طور مستقیم و 400 گونه شغل به طور غیر مستقیم با خانه سازی ارتباط دارد؛ شروع ساخت و ساز سبب روشن شدن موتور محرک اقتصاد می شود.

تقاضا در حوزه مسکن هم بسیار بالاست. بسیاری از کسانی که در سودای خانه دار شدن بسر می بردند امروز متاسفانه با افزایش سرسام آور قیمت مسکن عطای خانه دار شدن را به لقائش بخشیده اند.

 بازار مسکن به جز خرید و فروش متعلقات دیگری هم دارد. ماجرای اجاره و رهن خانه ها هر ساله بسیاری را خصوصا در فصل گرما با مشکلات مضاعفی روبرو می کند. این روزها هم که فصل جابه جایی مستاجران است بسیاری با توجه به افزایش خانه مجبور هستند که صابون پرداخت اجاره خانه و یا پول پیش بیشتری را به تن خود بمالند. اینجاست که موضوع خانه برای بسیاری حیاتی می شود. 

اما از وزارت راه و شهرسازی چه برنامه ای در این چند ساله برای بازار مسکن داشته است. از دولت یازدهم و مشکلاتی که «عباس آخوندی» در حوزه مسکن بوجود آورد و با افتخار به اینکه حتی یک واحد مسکونی مسکن مهر را هم افتتاح نکرده است از وزارتخانه خارج شد، بگذریم به دوران مدیریت «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی می رسیم.

محمد اسلامی از زمانی که وارد وارتخانه راه و شهرسازی کرد سعی کرد برخی از حاشیه هایی که وزیر قبل از خود داشته بود را رفع و رجوع کند. ماجرای حملات آخوندی به مسکن مهر در دوران اسلامی تکرار نشد بلکه موضوع مسکن مهر در این دوران به نوعی موردحمایت قرار گرفت. هرچند که برخی از اخبار و شنیده ها از حضور دلال ها در طرح مسکن مهر به طور مثال در محدوده شهر پرند و دیگر نقاط به حکایت دارد.

وزیر راه درباره مسکن مهر بیان داشت: «مهمترین دستور کار ما فعلاً تکمیل مسکن مهر است که فکر کنم ۵۵ هزار واحد تکمیل نشده وجود دارد که در مرحله تکمیل است و نیز علاوه بر آن ۶۰ هزار واحد مسکونی جدید هم ساخته خواهد شد.»

اسلامی اما درباره اینکه چگونه می شود بازار مسکن را مدیریت کرد به مردم در اوائل مدیریت خود در این وزارتخانه پیشنهاد داد که از خرید خودداری کنند تا بازار مسکن به ثبات قیمت برسد. 

وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت مسکن گفت: «کسانی که درصدد هستند خانه بخرند عجله نداشته باشند؛ زیرا ما رشد قیمتی نخواهیم داشت و رشد قیمتی هم که الان اتفاق افتاده حباب‌گونه است.»

این موضوع بعد از یکسال بازهم تکرار شده است. اسلامی دراین باره باز هم همان نسخه قبلی را به مردم تجویز کرد و گفت: « تا زمانی که خانه گران است متقاضیان نخرند و بهترین راهکار برای مقابله با گرانی نخریدن است.»

اما سئوال اساسی اینجاست که آیا با عدم خرید و فروش مسکن تب تند تورم در این حوزه فروکش خواهد کرد؟

در همین رابطه، «مصطفی قلی خسروی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره توصیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خرید نکردن مسکن با نرخ های کنونی گفت: شاید با کاهش معاملات در کوتاه مدت نرخ ها تا حدودی به ثبات برسد اما در میان مدت و بلند مدت باید برنامه داشته باشیم.

وی افزود: «افزود: با همه احترامی که برای آقای اسلامی قائل هستم ایشان باید برای توصیه خود استدلال بیاورد. مثلا بگوید در آینده نزدیک قرار است میزان قابل توجهی واحد مسکونی جدید وارد بازار شود. یا درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن و تاثیرگذاری این پروژه بر بازار صحبت می‌کرد؛ در حالی که هنوز معلوم نیست عاقبت مسکن ملی به کجا میرسد.»

«مهدی روانشادنیا»، کارشناس بازار مسکن نیز تحریم خرید را غیرممکن دانست و گفت: سه نوع قشر در بازار مسکن با انگیزه‌های متفاوتی حضور دارند. یکی قشر مصرف کننده است که اگر به سمت خرید نرود وارد بازار اجاره می شود و تاثیر بازار اجاره در بخش فروش نیز خود را نشان می دهد.

وی افزود: «قشر دوم سوداگران‌ هستند که دنبال سود می‌گردند و در بازارهای مختلف جابجا می‌شوند. مخاطب سوم، سرمایه‌گذاران‌ هستند که در هر شرایطی در بازار مسکن حضور دارند. لذا هماهنگی بین این سه قشر تقریباً غیر ممکن است و تحریم خرید نکردن از طرف هریک از این گروه‌ها نمی‌تواند اثر معناداری در کل بازار ایجاد کند.

با این وجود به نظر می رسد موضوع عدم خرید خانه از طرف مردم چندان راهگشا نباشد. این درحالی است که از زمانی که محمد اسلامی در این وزارتخانه به عنوان وزیر مشغول به کار شده است، به مردم سفارش کرده که خانه نخرند اما هنوز بعد از این مدت نه تنها تاثیری در بازار مسکن ایجاد نشده است بلکه قیمت ها نیز بیشتر از گذشته سربه فلک کشیده است.»

آنچه کارشناسان مطرح می کنند موضوع تحریک تقاضا و اشباع بازار است. مسکن مهر در زمان خود با توجه به اینکه توانسته بود به تقاضای بسیاری از افراد جواب مثبت بدهد توانست موضوع تورم در بازار مسکن را تا حدود زیادی کنترل کند اما این نسخه که تنها با عدم خرید مردم افزایش قیمت در بازار مسکن فروکش کند، راهگشای این حوزه نیست و قطعا مردم بیشتر در عدم خرید خانه و کاهش ارزش پول شان دچار مشکل می شوند. به هر جهت نسخه آقای وزیر بایستی با تسهیلات و همچنین عرضه مسکن و تدابیر دیگر در این حوزه روبرو شود تا اثرگذار باشد. مردم منتظر اقدام عملیاتی وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت مسکن هستند.
کد مطلب: 19981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *