دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۶

۹۰ درصد شیر بوکان در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بوکان گفت: ۹۰ درصد شیر این شهرستان در دامداری‌های سنتی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
۹۰ درصد شیر بوکان در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود
به گزارش توليد ايرانی؛ انور امینی‌خواه روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص علت گرایش مردم این شهرستان به فعالیت در دامداری‌های سنتی اظهار داشت: بیشتر مردم منطقه در امر زراعت مشغول فعالیت هستند و در کنار شغل زراعت به امر دامداری به صورت سنتی نیز گرایش دارند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۳ هزار و ۲۳۷ تن شیر در دامداری‌های سنتی و صنعتی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد شیر تولیدی این شهرستان در مناطق روستایی این شهرستان تولید می‌شود.
وی میزان تولید روزانه شیر در این شهرستان را ۶۰ تن اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد از این میزان به مصرف خود خانوارهای روستایی می‌رسد که با تبدیل به فرآورده‌های لبنی در بازارهای روزانه و هفتگی به فروش می‌رسد و بقیه به صورت خام به مراکز جمع‌آوری شیر تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: چون نژادهای دورگه به عوامل محیطی منطقه سازگارتر هستند، از این‌رو در دامداری‌های سنتی این شهرستان بیشتر از این نوع دام‌ها استفاده می‌کنند. 
«امینی‌خواه»، اضافه کرد: در دامداری‌های صنعتی چون از نژاد اصیل استفاده می‌شود، کمبود خوراک دام به دلیل خشکسالی‌های اخیر باعث شده که این دامداری‌ها با مشکلاتی مواجه شود.

سرپرست جهاد کشاورزی بوکان با بیان اینکه شیر تولیدی در این شهرستان نسبت به سال‌های گذشته در این شهرستان کاهش پیدا کرده، اظهار داشت: کاهش جمعیت دامی شهرستان و خشکسالی‌های اخیر باعث کاهش تولید شیر در این شهرستان شده‌است.

سرپرست جهاد کشاورزی بوکان افزود: هم‌اکنون ۱۸۰  هزار راس دام سبک و ۳۵ هزار راس دام سنگین و یک واحد صنعتی ۱۰۰ راسی فعال در این شهرستان وجود دارد.
شهرستان بوکان یکی از قطب‌های مهم تولیدات دامی و کشاورزی در استان آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
کد مطلب: 16234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *