سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸

تراژدی رنج تولیدکنندگان ادامه دارد به همراه میدان تازی بانک هادرمانع تراشی

اگرچه مشکلات واحدهای تولیدی قصه تازه ای نیست اما میدان تازی بانک ها در قعر مشکلات و سنگ اندازی برخی دستگاه ها دولتی فریاد کمک خواهی تولید کنندگان خراسان جنوبی را بلند کرده است.
تراژدی رنج تولیدکنندگان ادامه دارد به همراه میدان تازی بانک هادرمانع تراشی
به گزارش توليد ايرانی؛  این روزها مشکلات واحدهای تولیدی قصه تازه ای نیست چراکه همانند یک تراژدی دردناک از دیرباز سال به سال تکرار می‌شود اما باز هم فریاد رسی به میدان نمی‌آید. این روزها مشکلاتی اعم از نبود سرمایه در گردش، مشکلات بیمه‌ای و تأمین اجتماعی و وثیقه‌های سنگین بانکی بیش از هر چیزی بر رنج تولیدکنندگان می‌افزاید این در حالی است که توجه به این قشر می‌تواند پنجره‌ای جدید را به سوی توسعه استان باز کند.
آنچه این روزها بر زبان تولیدکنندگان صنایع فلزی خراسان جنوبی افتاده، مانع تراشی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است که می‌طلبد مورد توجه ویژه مسئولان عالی رتبه قرار گیرد تا بیش از این چوب کاری بانک‌ها، چرخ واحدهای صنعتی را مستعمل نکند.
طی روز گذشته استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی راهی شهرک صنعتی بیرجند شدند تا با شنیدن درد دل تولید کنندگان صنایع فلزی، اندکی از غصه‌ها یشان را بکاهند و بر دردهایشان مرهم بگذارند.

چوب نبود سرمایه در گردش لای چرخ واحدهای تولیدی
مدیرعامل یک شرکت صنایع فلزی با اشاره به مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی بیان کرد: در حال حاضر ۹۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز دارم اما برای تأمین وثیقه با مشکلات زیادی رو به رو شده ام.
سید یحیی حسینی ادامه داد: در گذشته واحدهای صنعتی برای تأمین وثیقه، طرح را در اختیار صندوق ضمانت سرمایه گذاری قرار می‌دادند تا صندوق برای بانک ضمانت نامه بفرستد.
وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها در سال جاری این تفاهم نامه را با صندوق ضمانت سرمایه گذاری تمدید نمی‌کنند که این امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان به بار آورده است.
حسینی با بیان اینکه تعداد نیروهای این شرکت از ۱۸ نفر به شش نفر کاهش یافته‌اند، افزود: می‌توانم ۸۰ درصد از تولیدات شرکت را صادر کنم اما نبود سرمایه در گردش چرخ واحدها را نمی‌چرخاند.

سود تسهیلات سرمایه در گردش کاهش یابد
مدیرعامل یک واحد تولیدی فولاد در خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ تن در ماه فولاد تولید می‌کنیم.
رمضان احمدی با بیان اینکه ۷۰ نفر به طور مستقیم در این شرکت تولیدی اشتغال دارند، افزود: تولیدات این شرکت به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و قم صادر می‌شود و صادرات خارجی نداریم.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی این شرکت تولیدی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت آهن آلات، سود ۱۸ درصدی سرمایه در گردش ما را اذیت می‌کند.
احمدی بیان کرد: خواستاریم این تسهیلات را با نرخ پایین‌تری توزیع کنند چراکه رقابت‌ها بسیار سنگین است.

زیرساخت‌های راه و پروازها توسعه یابد
نماینده یک شرکت تولیدی صنایع فلزی بیان کرد: جذب اعتبارات دولتی و توسعه زیرساخت‌ها اعم از راه آهن و پرواز از بزرگترین حمایت‌هایی است که می‌تواند با دستان مدیران دولتی رقم بخورد.
سجاد صباغ با بیان اینکه این شرکت با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، افزود: این شرکت می‌تواند محدوده شرق کشور را پوشش دهد اما رقابت‌ها زیاد بوده و کیفیت و مرغوبیت زیادی می‌خواهد.
وی با بیان اینکه هر صنعتگر با تغییر در ساختار کسب و کار می‌تواند موفق باشد، گفت: طی سال ۹۳ کارخانه تولیدی را که از قبل تعطیل شده بود خریداری کردم و بدون دریافت هیچ تسهیلاتی روند خوبی را سپری می‌کنم.

بازار فروش صنایع فلزی گسترش یابد
یک فعال صنعتی دیگر هم بیان کرد: علی رغم اینکه ۲۰۰ تن ظرفیت تولید است با ظرفیت ۱۰۵ تن فعالیت می‌کنیم.
علی زرگری با بیان اینکه خوشبختانه معوقات کارگری و بدهی بیمه و مالیات نداریم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بازار، خواستار گسترش بازار هستیم.
وی با اشاره به صادرات کالاهای تولیدی بیان کرد: در امر صادرات اعتبار مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین هنوز به خارج استان صادرات نداشته ام.
زرگری با بیان اینکه سرمایه گذاری در امر تولید و فعالیت در شرکت صنعتی جرأت می‌خواهد، اظهار کرد: مجموعه تولیدی ام را با سرمایه ۲۰ میلیونی شروع کرده ام که هشت میلیون تومان را برای رهن مکان هزینه کرده ام.
وی با بیان اینکه خوشبختانه توانسته ام برای ۱۳ نفر اشتغال ایجاد کنم، افزود: صنایع فلزی وابسته به آب نیست و با حمایت مسئولان می‌تواند اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.

مصوبات کارگروه‌ها اجرایی شود
مدیرعامل یک شرکت صنایع فلزی دیگر هم با انتقاد از عدم حمایت بانک‌ها و برخی مسئولان از تولیدکنندگان اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۰ سال اولین مسئولی بوده که از این واحد تولیدی بازدید می‌کند.
مهدی اصغری با بیان اینکه برای تأمین منابع مالی با مشکل مواجه هستم، افزود: در سال ۹۶ برای دریافت ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات درخواست کردم اما تاکنون پرداخت نکرده اند.
وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات مصوبه ستاد کارگروه استان بوده است، افزود: از بانک‌ها خواستاریم حداقل به مصوبات ستادها توجه ویژه داشته باشند.
اصغری با اشاره به موانع پیش رو برای پرداخت این تسهیلات بیان کرد: بانک عامل برای تأمین وثیقه سنگ اندازی زیادی می‌کند چراکه ضمانت نامه صندوق توسعه ملی و محل طرح را قبول نمی‌کند.
وی ادامه داد: برای دریافت تسهیلات وثیقه خارج طرح هم داده ایم اما بانک عامل برای کارشناسی اقدام نمی‌کند.

بانک‌ها به صنایع فلزی بها نمی‌دهند
مدیرعامل یک شرکت تولیدی دیگر در خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت اشتغال این واحد تولیدی ۵۰ نفر بوده اما برای ۲۰ نفر اشتغالزایی شده است، افزود: در زمینه تأمین مواد اولیه با مشکلاتی رو به رو هستیم.
حسن شعبانی با بیان اینکه بانک‌ها و ادارات به تولیدکنندگان صنایع فلزی بهایی نمی‌دهند، گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وثایق سنگینی را طلب می‌کنند و می‌طلبد نگاه مثبت‌تری به واحدهای تولیدی داشته باشند.
وی ارزش افزوده را یکی از مشکلات صنایع فلزی عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۱۳۵ میلیون تومان به حساب دارایی پرداخت کردم.
با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات ماشین آلات را برای ضمانت به بانک دادیم و امکان فروش ندارم، افزود: در حال حاضر کل بدهی به بانک ۳۰۰ میلیون تومان است اما بیش از هشت میلیارد تومان تحت ضمانت در گرو بانک بوده و اجازه فروش یک نیسان را هم نمی‌دهد.
پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی صنایع فلزی استان بیان کرد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون قریب به ۲۵۱ جلسه در قالب کارگروه‌های تخصصی تسهیل برگزار شده است.
داوود شهرکی با بیان اینکه طی این مدت دو هزار و ۲۳۰ پرونده در راستای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: همچنین قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در قالب طرح رونق تولید پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه وثایق بانکی عمده مشکلات واحدهای تولیدی است، گفت: مجموعه صنعت استان به دلیل چالش‌های اخیر در زمینه‌های سرمایه در گردش، معوقات مالیات، بیمه و دستگاه‌های خدمات رسان مشکل دارند.
شهرکی ادامه داد: امید است بتوانیم در سال جاری با برگزاری جلسات هم اندیشی گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات تولید کنندگان برداریم.

واحدهای موفق به عنوان الگو معرفی شوند
استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط با تولید کنندگان مدارا کنند چرا که این قشر در اقتصاد کشور بسیار تأثیر گذار هستند، افزود: آن دسته از واحدهای موفقی که با مدیریت، خلاقیت، ابتکار، فناوری و تکیه بر دانش تخصصی خوب عمل کرده اند، به عنوان الگو معرفی شوند.
محمدصادق معتمدیان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های قانونی در جهت رفع مشکلات مردم و واحدهای تولیدی استفاده شود، گفت: دستگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی ارتباط بیشتری با تولید کنندگان داشته باشند.
وی خواستار بازدید مدیران دستگاه‌های دولتی از واحدهای تولیدی شد و افزود: بازدید میدانی از واحدهای تولیدی، احصاء مشکلات و بررسی آنها تأثیر بسزایی بر رفع موانع تولید داشته که نیازمند توجه است.
گفتنی است؛ در پایان بازدیدها و طی برگزاری جلسه جمع بندی مشکلات، برای شش واحد تولیدی ۱۵ مصوبه در زمینه تقسیط بیمه، مالیات و بررسی‌های مجدد، پرداخت تسهیلات، ارزیابی مجدد طرح‌های تولیدی، تقسیط مجدد بدهی‌های بانکی تصویب شد.
کد مطلب: 9367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *