شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶

جولان نوشت افزارهای خارجی در بازار!

چند سالیست نوشت افزارهای وارداتی با ترویج غلط فرهنگ غربی در سطح بازار جولان می‌دهد که برچیدن کالاهای وارداتی نیازمند حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.
جولان نوشت افزارهای خارجی در بازار!
به گزارش توليد ايرانی؛ از زمان کودکی تا بزرگ‌سالی، نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر همراه همیشگی ما هستند، در دنیای کودکی با انواع مداد‌ رنگی‌ها، مداد شمعی‌ها و… سروکار داریم و در بزرگ‌سالی نیز این و خودکارها لحظه‌ای از ما جدا نمی‌شوند.
 
محصولاتی مانند خودکار، مداد، کاغذ و دیگر لوازم مرتبط با نوشت‌افزار در منازل، ادارات و کلاس‌های درس جایگاهی مخصوص به خود داشته و در تمام نقاط دنیا مصرف‌کنندگان خود را حفظ کرده‌اند؛ بنابراین تجارت نوشت‌افزار با داشتن بازارهای گسترده‌ای مانند مقاطع تحصیلی و ادارات در سراسر جهان، به‌طور پیوسته تقاضای روزافزونی را به دنبال دارد که به رشد هر چه بیشتر این صنعت کمک می‌کند. از طرفی گسترش سواد‌آموزی و سطح ‌رو به رشد آن در سال‌های گذشته باعث گسترش روزافزون محصولات نوشت‌افزاری در سراسر جهان شده است.
 
با این اوصاف، بازار جهانی محصولات نوشت‌افزار در سراسر جهان در حال تجربه رشدی است که درنتیجه جمعیت جوان جهان صورت گرفته و به دنبال خود نیاز به آموزش بیشتر، ثبت‌نام بیشتر دانش‌آموزان در سراسر جهان و افزایش فزاینده نهادهای آموزشی را به همراه داشته است؛ خصوصاً پس از تصویب حکم آموزش همگانی افراد در سازمان ملل در سال 2000، سرعت بخشیدن به این روند در کشورهای جهان یکی از اهداف اساسی آن‌ها بوده است.
 
حال اینکه این بازار برای هر کشور می‌تواند یک فرصت اقتصادی و فرهنگی باشد، همانند کشورهای پیشرفته امروزی که برای نفوذ فرهنگی خود در کشورهای دیگر دست به دامن این صنعت شده و همانند موریانه در حال رخنه در فرهنگ‌های غنی جهان هستند، ایران نیز به‌عنوان یک کشور اسلامی که دارای فرهنگ غنی است، مورد این هجمه چه ازنظر اقتصادی و چه ازنظر فرهنگی قرار گرفته که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید؛ خوشبختانه طی چند سال اخیر تولید کنندگان ایرانی برای نقش و نگار بر روی نوشت افزارها از تصاویر اسطوره‌های وطن و شهدا و همچنین چهره‌های جذاب کودکانه که با فرهنگ ایران همخوانی دارد استفاده کرده‌اند که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
 
 افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی
در این زمینه شش سال است که مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی باهدف هم‌افزایی و افزایش ظرفیت‌ها، شناسایی و تلاش جهت رفع موانع قانونی توسعه فعالیت‌های حوزه نوشت‌افزار و تلاش برای افزایش فعالان و همچنین افزایش کمی و کیفی تولیدات، تشکیل‌شده که با استقبال مردم، کودکان و نوجوانان مواجه شده که متأسفانه فعلاً در استان لرستان نمایندگی یا عامل فروش ندارد.
 

 
البته که این صنعت هنوز جای کار دارد که بتواند با کالاهای وارداتی که کیفیت پایین و قیمت پایین دارند رقابت کرده و خانواده‌های ایرانی را مجاب کند که به‌جای خرید جنس‌های خارجی باکیفیت پایین، کالای ایرانی باکیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین همگن و سازگار با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برای فرزندان خود تهیه کنند.
 
با توجه به جمعیت جوان و همچنین جمعیت دانش‌آموز و دانشجوی کشور، بازار نوشت‌افزار یکی از بازارهای پُررونق جهت ایجاد شغل برای جوانان ماست، که از این طرق هم اقتصاد کشور رونق پیدا کند و هم مشکل اشتغال بسیاری از جوانان ما حل شود؛ اما آنچه باید به آن توجه کرد این است که آیا مسئولان نیز به ظرفیتی که در این بازار وجود دارد پی برده‌اند یا نه؟
 
نوشت‌افزار در شاخه‌های مختلف تولیدی خود گروه قابل‌توجهی را در سراسر جهان به خود مشغول کرده و گردش مالی بالایی را رقم‌زده است به‌نوعی که برخی کشورها با استفاده از جذابیت سرمایه‌گذاری در این زمینه نه‌تنها برای خود فرصت‌های شغلی قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد کرده‌اند بلکه با استفاده از سیاست‌های مختلف بازرگانی سعی در حذف دیگران از بازار گسترده این محصولات دارند.
 
توجه به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی
فرهاد طهماسبی کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 12 میلیون دانش‌آموز و پنج میلیون دانشجو در کشور داریم، بازار نوشت‌افزار بازار بالقوه بزرگی است که در آن باید به کار رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی توجه بیشتری داشته باشیم.
 
وی افزود: در حال حاضر بر اساس آمارها 40 درصد نوشت‌افزار مصرفی در ایران تولید داخل بوده و این در حالی است که آمارهای دیگر گویای این است که تولیدکنندگان می‌توانند صد درصد نیاز کشور را تأمین کرده و واردات این محصول را ممنوع کنیم درحالی‌که اکنون وضعیت این‌گونه نیست و آن 60 درصد در حال حاضر کالاهای خارجی استفاده می‌کنند که ممکن است کیفیت آن‌ها خیلی باکیفیت کالاهای تولید داخلی نیز تفاوتی نداشته باشد.
 
این کارشناس تصریح کرد: بحث حمایت از تولید نوشت‌افزار ایرانی می‌تواند به رونق تولید کمک کرده و آن 60 درصد مصرف کالاهای خارجی را در این بخش پوشش دهد، می‌توان گفت به‌اندازه 40 درصد اشتغال ایجاد می‌کنیم و رقم قابل‌توجهی از نیروی کار ما جذب کار می‌شود و از میزان بیکاری کاسته می‌شود و درعین‌حال مصرف‌کننده ایرانی از کالای ایرانی استفاده می‌کند اگر موردتوجه مسئولین حوزه صنعت و تجارت قرار بگیرد می‌تواند در تحقق شعار سال که رونق تولید است به‌صورت عملی و کاربردی مورداستفاده قرار بگیرد.
 

 
وی با اشاره به این‌که هرگونه تولید داخلی ازجمله تولید نوشت‌افزار به این موضوع کمک می‌کند که از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم، عنوان کرد: یعنی یا ارزی از کشور خارج نمی‌شود یا اگر خارج شود برای تهیه مواد اولیه موردنیاز بوده و بسیار ناچیز است و ما می‌توانیم ارز کالای تولید شده را ذخیره کرده و در جای دیگر مورداستفاده قرار دهیم که این خود نیز به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می‌کند.
 
طهماسبی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تراز اقتصادی هر کشوری مثبت باشد به این معنا که میزان واردات کمتر از میزان صادرات آن کشور باشد که درزمینهٔ نوشت‌افزار اگر این کار را انجام دهیم و از تولید نوشت‌افزار ایرانی حمایت کنیم این امر نیز تحقق پیدا می‌کند.
 
وی بابیان این‌که 60 درصد نوشت‌افزار مصرفی ما وارداتی است که از کشورهای آسیای شرقی مانند چین، هنگ کونگ، سنگاپور، ویتنام، تایوان و از کشورهای اروپایی وارد می‌شود گفت: همان‌گونه که در کل دنیا مرسوم است، کشور ما نیز کالایی که صادر می‌کند سعی کرده از آن بهره‌برداری فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد و اگر یک بازار 60 درصدی نوشت‌افزار در اختیار نوشت‌افزارهای بیگانه باشد، طبیعتاً برای سلایق و ذائقه‌های کودکان، جوانان و نوجوانان ما در قالب این نوشت‌افزار کار فرهنگی و حتی کار سیاسی نیز می‌کنند و مفاهیم و ارزش‌های نامطلوبی را که می‌تواند به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ما لطمه بزند را از طریق این نوشت‌افزارها وارد می‌کند و به نسل جوان و نوجوان ما ارائه داده و آن‌ها را در معرض انتخاب قرار می‌دهد و طبیعتاً با توجه به جاذبه‌های بصری که در کارها استفاده می‌کنند و رعایت اصول روان‌شناختی، جامعه‌شناسی و مدیریتی که در تولید خوددارند ازنظر هجوم فرهنگی اثرگذار هستند.
 
این کارشناس مسائل اجتماعی بابیان اینکه حداقل 20 میلیون نفر به‌صورت مستقیم از نوشت‌افزارها استفاده می‌کنند گفت: این موضوع به‌خودی‌خود یک معضل است که در کنار معضل‌های دیگر مانند فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرد و کار تزریق فرهنگی را انجام می‌دهد، اگر ما در این بخش برنامه‌ریزی قوی و محکم داشته باشیم می‌توانیم حداقل روزنه نفوذ فرهنگی دشمنان جمهوری اسلامی را در همین نقطه 60 درصدی ببندیم.
 
اعمال سیاست‌های حمایتی دولت
 
وی بابیان اینکه برای رونق تولید در این بخش باید حمایت‌های دولتی را در کنار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دهیم افزود: دولت موظف است برای رونق تولید در بخش نوشت‌افزار حمایت‌های لازم و تسهیلات را به سرمایه‌گذار ارائه دهد، اکنون برخی از کارخانه‌های نوشت‌افزار را داریم که با یک‌سوم ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت هستند چون در بازار خریدار ندارند در اینجا دولت باید سیاست‌های حمایتی اعمال کند و ورود نوشت‌افزار را حتی با ارز نیمایی که ارز آزاد است محدود کند.
 

 
طهماسبی بابیان اینکه دولت با اعمال ممنوعیت‌های وارداتی می‌تواند به رونق تولید در این بخش کمک کند عنوان کرد: همچنین دولت می‌تواند با ارائه راهنمایی‌های فکری و مشاوره‌های مدیریتی به این بخش کمک کند و با ارائه تسهیلات مالی، چراکه کارخانه بدون سرمایه در گردش نمی‌تواند درصحنه تولید بماند لذا دولت باید برای کارخانه‌ها سرمایه در گردش ایجاد کند، سیستم بانکی می‌تواند پرداخت وام‌های خُرد را محدود کند و در قبال آن به بخش تولید کمک کند که این کار باید در سیاست‌های کلان انجام شود، یعنی در ابتدای هرسال سهم هر بخش را مشخص کند که باید با محاسبات دقیق پیامدها و آثار انجام شود.
 
وی بیان کرد: از طرف دیگر خود سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی که دست‌اندرکاران تولید نوشت‌افزار هستند برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از متخصصین فن در تولید خود استفاده کنند، باید از روانشناسان، متخصصان علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و تبلیغات کمک بگیرند و حداقل تیم چهارنفره برای انتقال مفاهیم و ایجاد جذابیت در شکل تولیدات خود در کارگاه‌های تولیدی داشته باشند.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: تحقق این امر عزم و همت ملی بین دولت، بخش تولیدکننده و مردم را می‌طلبد، اگر همه این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده و اتفاق بیفتد با رونق قابل‌توجهی ازلحاظ تولید کالا و محتوای انقلابی، ایرانی و اسلامی مواجه خواهیم شد.
 
برای بررسی بیشتر بازار فروش نوشت‌افزار در سطح شهر خرم‌آباد، به بازار رفته و با چند فروشنده به گفت‌وگو پرداختیم، مرد فروشنده میان‌سالی که سرگرم حساب‌وکتاب فروش روزانه‌اش بود گفت: دفتر ۴۰ برگ از 2000 تومان تا 6000 هزار تومان، دفتر ۶۰ برگ از 3000 هزار تومان تا 8000 هزار تومان، خودکار از 2000 تومان تا 5000 تومان، پاک‌کن از 1000 تومان تا 4000 تومان، مداد از 1000 تومان تا 3000 تومان، دفتر یادداشت از 4000 تومان تا 15000 تومان و... هرکدام طرحی و رنگی متناسب با هر سلیقه و نگرشی، اما آنچه بیشتر از همه به چشم می‌خورد حضور پُررنگ طرح‌های متناسب بافرهنگ ایرانی ـ اسلامی در بازار است.
 
 وی با اشاره به اینکه هنوز هم افرادی هستند که به دنبال لوازم‌التحریر با طرح‌های غربی می‌گردند و آن‌ها را به طرح‌های داخلی ترجیح می‌دهند، افزود: البته قیمت محصولات نیز در نوع تقاضای مشتریان تأثیر دارد مسلماً مشتریانی که توان مالی کمتری دارند به دنبال کالایی با پایین‌ترین قیمت هستند که بتوانند هزینه‌های خانوار را پایین بیاورند.

محدثه فیروزی دانش‌آموز کلاس دوم ابتدایی درحالی‌که چشم‌هایش را به رنگ و نگارهای دفتر نقاشی‌ها دوخته بود، کودکانه و بندبند درباره نوشت‌افزار موردنیاز و دلخواهش می‌گوید: دوست دارم لوازم‌التحریری که می‌خرم طراحی و نقش‌های زیبا داشته باشد و از لوازم‌التحریر همه دوستان و همکلاسی‌هایم قشنگ‌تر باشد.
 
وی گفت: هرچند که زیبایی و ظاهر محصولات برایم خیلی مهم است اما سعی می‌کنم در انتخاب وسایل موردنیاز برای مدرسه به نظر پدر و مادرم نیز توجه کنم.
 
لزوم تنوع لازم در طراحی لوازم‌التحریر
مادر محدثه نیز که سرگرم بررسی کیفیت و قیمت اجناس موجود در فروشگاه است، می‌گوید: محدثه و برادرش محمد که دانش‌آموز سال اول دوره اول متوسطه است علاقه خاصی به نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با طرح‌هایی از قبیل شکرستان و کلاه قرمزی دارند و من هم سعی می‌کنم با تشویق آن‌ها به خرید این محصولات از گرایش فرزندانم به طرح‌های غربی غیر اسلامی جلوگیری کنم.
 
محمد اشرفی فروشنده یکی از مراکز پخش و فروش لوازم‌التحریر خرم‌آباد نیز عنوان کرد: لوازم‌التحریر موجود در بازار در مقایسه با سال قبل افزایش قیمت داشته که می‌توان گفت حداقل دو برابر شده‌اند.
 
این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: افزایش تورم و قیمت سایر مایحتاج موردنیاز مردم قدرت خرید آن‌ها را کاهش داده و سبب شده که بازار کسب‌وکار بسیاری از فروشندگان و کاسبان این روزها وضعیت مناسبی نداشته باشد.

به فروشگاه لوازم‌التحریر دیگری وارد می‌شوم روی سردرش یک بنر خوش‌رنگ آبی دیده می‌شود که فروشگاه را بانام «پارکر» معرفی می‌کند. فروشنده این فروشگاه گفت: متأسفانه این روزها اوضاع بازار مساعد نیست و فروش امسال ما حتی به نصف فروش روزانه سال قبل هم نمی‌رسد.
 
فاطمه میری یک شهروند خرم‌آبادی است که از قیمت بالای اجناس موجود در بازار گلایه دارد و می‌گوید: قیمت اجناس موجود در بازار از کیف، کفش و کتاب تا لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی آن‌قدر بالاست که برای تهیه لوازم موردنیاز دخترم که دانش‌آموز اول ابتدایی است باید بیش از نیمی از حقوق همسرم را صرف این موارد کنیم.
 
این شهروند خرم‌آبادی تفاوت قیمت‌ها، عرضه اجناس بی‌کیفیت توسط دست‌فروشان و عدم توجه به اقشار کم‌درآمد جامعه را در قیمت‌گذاری از مهم‌ترین مشکلات موجود در بازار دانست و عنوان کرد: خانواده‌هایی که چندین دانشجو و دانش‌آموز را با حقوق کارگری اداره می‌کنند، بدون شک در این بازار پرتلاطم و شلوغ با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که لازم است به این موضوع رسیدگی شود؛ نرخ کتاب‌های درسی در مقایسه با سال‌های گذشته قابل‌مقایسه نیست و خیلی بالا رفته است.
 
مریم بهرامی یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی که به همراه دختر ۹ ساله‌اش برای خرید لوازم‌التحریر به بازار آمده در پاسخ به این سؤالم که امسال قیمت‌های لوازم‌التحریر مناسب است یا نه؟ با گلایه کیفی را که برای دخترش خریده باز کرد و چند دفتر ۴۰ برگ از آن بیرون کشید و گفت همین چند دفتر را به قیمت بالایی خریدم و بیشتر از این توان خرید نداشتم.
کد مطلب: 11916
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *