پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۲

نجات انجیرستان‌های مناطق سیل زده به همت جهادگران

جهادگران ۱۰ هزار اصله درخت انجیر را که بر اثر سیل اخیر در لرستان حدود یک تا دو متر زیر گل و لای رفته بود را توانستند با کار جهادی نجات دهند و گل‌ها را تخلیه کنند.
نجات انجیرستان‌های مناطق سیل زده  به همت جهادگران
  توليد ايرانی:  حدود سه ماه از وقوع سیل در لرستان می‌گذرد و اکنون اکثر مردم به منازل خود بازگشته اند. اما هنوز آثار سیل در این منطقه باقیست و جهادگران و نیرو‌های جهادی در تلاش برای بازگرداندن منطقه به روال عادی هستند.

عده‌ای از مردم به واحد‌های مسکونی خود بازگشته اند و تعدادی در انتظار مرمت و بازسازی محل سکونتشان هستند. سیل ویرانگری که اوایل فروردین در استان لرستان و سایر استان‌های کشور رخ داد خسارت‌های زیادی به همراه داشت و این خسارت‌ها به همت گروه‌های جهادی مختلف و بعضا دولتی‌ها در حال جبران است. اما تا حدی می‌توان گفت خسارت اصلی به استان لرستان و به خصوص قطب انجیر کشور وارد شده است.

در پی سیلی که در لرستان به وقوع پیوست باغات انجیر و انار شهرستا‌های پلدختر، معمولان و کوهدشت آسیب جدی دیدند و حدود ۱۶۰۰ هکتار از باغات انجیر به محاصره گل و لای درآمدند و نفس‌های آخر خود را می‌کشیدند که جهادگران به نجات آن‌ها آمدند.

به همت نیرو‌های جهادی و دانشجویان جهادگر عملیات نجات این انجیرستان‌های سیاه شروع شد و در مراحل مختلف و با کمک گروه‌ها و ارگان‌های مختلف این انجیرستان‌ها اکنون نجات یافته اند. اما این عملیات نجات، همراه با پستی بلندی‌های بسیاری بود و با وجود تمام سختی‌هایی که در این مسیر وجود داشت دانشجویان جهادگر از این آزمون سخت، سربلند بیرون آمدند.
 
جلیلی//انجیرستان‌هایی که به همت دانشجویان جهادگر نجات پیدا کردند

اما در این بین، مسئولین آنطور که باید مردم را همراهی نکردند تا جایی که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ۸ اردیبهشت به خبرنگار ما می‌گوید: باغداران نباید منتظر دولت بمانند و خود اهالی باید دست به کار شوند و گل و لای را تخلیه و پاکسازی کنند تا باغ‌ها صدمه نبینند.

نابودی انجیرستان‌های پلدختر و معمولان از جمله مشکلاتی بود که مردم در این بازه زمانی با آن مواجه بودند چرا که با نابودی این باغستان ها، حدود ۵۰۰۰ نفر شغل خود را از دست می‌دادند و همین مسئله به دغدغه باغداران این منطقه تبدیل شده بود. این موضوع به قدری جدی بود که ضرغام پرنیان، رئیس مجمع جهادگران استان لرستان ۱۷ اردیبهشت به خبرنگار ما می‌گوید: در صورتی که به انجیرستان‌های پلدختر و معمولان رسیدگی نشود و دور تنه آن‌ها از گل و لای پاکسازی نشود، اکسیژن کافی به این درخت‌ها نمی‌رسد و به زودی این سرمایه ملی از بین می‌رود و معضل بیکاری گریبان بسیاری از مردم این مناطق را می‌گیرد.
 
//انجیرستان‌هایی که به همت دانشجویان جهادگر نجات پیدا کردند

پرنیان می‌افزاید: معضل نابودی باغات لرستان محدود به انجیرستان‌های پلدختر و معمولان نیست و انارستان‌های کوهدشت نیز با این مشکل مواجه شده اند و باید هرچه زودتر چاره‌ای برای نجات این باغات که مرغوب‌ترین محصولات را همواره به بازار عرضه کرده اند، اندیشیده شود.
 
تلاش‌های جهادگران محدود به اینجا نبود و بعد از اینکه برآورد‌های لازم از وضعیت انجیرستان‌های لرستان صورت گرفت، با مدیریت قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی، گروه‌های جهادی به منطقه اعزام و مشغول فعالیت می‌شدند. در همین راستا صادق مفرد، مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی به خبرنگار ما می‌گوید: ۲۰ اردیبهشت برای بررسی وضعیت انارستان‌ها و انجیرستان‌های شهر معمولان و کوهدشت، از این باغات بازدیدی به عمل آوردیم و متوجه شدیم که قریب به ۸۰ هکتار از این باغات تخریب شده اند و آسیب جدی دیده اند. تعدادی از گروه‌های مردمی و جهادی در این باغات مشغول فعالیت هستند و تاکنون توانسته اند نزدیک به ۱۰ تا ۱۷ هکتار از این انارستان‌ها و انجیرستان‌ها را پاکسازی کنند، اما به دلیل اینکه پاکسازی دور تنه درختان از گل و لای، کاری یدی است برای ادامه روند پاکسازی در این مناطق نیازمند نیروی انسانی هستیم.

ناگفته نماند که حسین طهماسبی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان لرستان ۲۸ اردیبهشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم آباد در همین راستا با انتقاد از عملکرد مسئولین استانی در عدم رسیدگی به مردم پلدختر اعلام می‌دارد: ۵۰ هکتار انجیرستان که اشتغال ۵۰۰۰ نفر از اهالی پلدختر را در خطر انداخته است. علیرغم همه اهمیتش مورد کمترین توجه مدیران استانی قرار دارد.

بعد از گذشت حدود ۶۰ روز از وقوع سیل در لرستان، هنوز انجیرستان‌های شهرستان‌های معمولان و کوهدشت در محاصره گل و لای بودند. باغ‌هایی که مدت‌ها به منبع درآمد مردم منطقه تبدیل شده و حالا اهالی آن با سرمایه گذاری در قطب انجیر سیاه کشور، چرخ زندگی خود را می‌چرخاندند.

در بخشی از مناطق معمولان و کوهدشت که شدت رسوبات سیل بسیار بود و باغات به طور کامل تخریب شده بودند، هیچ کاری از دست نیرو‌های جهادی و جهادکشاورزی بر نمی‌آمد، اما در مناطقی که باغات تا ۳۰ درصد دچار گل گرفتگی شده بودند، اهالی منطقه اقدام به پاکسازی تنه درختان از گل و لای کردند.
 
//انجیرستان‌هایی که به همت دانشجویان جهادگر نجات پیدا کردند

از سویی ۹ خرداد بود که مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه در مجموع ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغات انجیر و انار شهرستان‌های معمولان و کوهدشت اکنون گرفتار گل و لای هستند و در تلاشیم زودتر پاکسازی این این محدوده نیز به اتمام برسد، می‌گوید: متاسفانه برخی از مردم منطقه مخالف خروج رسوبات از باغات انجیر و انار بودند و شایعاتی در شهرستان‌های معمولان و کوهدشت بر سر زبان آنان افتاده بود و معتقد بودند که این رسوبات برای درختان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل مانع پاکسازی این باغات از گل و لای شدند، اما بنا به توصیه‌های تخصصی جهاد کشاورزی استان و با توجه به اینکه این گل و لای باعث خفه شدن درختان انجیر و انار و نابودی آن‌ها می‌شد و به منبع شیوع بیماری‌های درختی تبدیل می‌شد، در سایر مناطق اقدام به پاکسازی باغات از گل و لای و رسوبات کردیم و توانستیم این درختان را از مرگ نجات دهیم، ولی مابقی باغات که صاحبان آن‌ها فریب این شایعات را خورده بودند و اجازه پاکسازی را به ما نداند، به طور کامل نابود شدند.

در نهایت، اواسط خردادماه بود که پاکسازی بخش عظیمی از انجیرستان‌های شهرستان‌های پلدختر و معمولان از گل و لای به همت نیرو‌های جهادی دانشجویی و مردمی و طلاب انجام گرفت و در جریان این پاکسازی، آستان قدس رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، نیرو‌های جهادی را همراهی کردند؛ اما در این مسیر، گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی و سپاه و گروه‌های دانشجویی نقش اصلی را ایفا کردند و سنگ تمام گذاشتند؛ و به گفته رئیس مجمع جهادگران استان لرستان، به احتمال زیاد پاکسازی انجیرستان‌های پلدختر و معمولان از گل و لای تا پایان خرداد، به اتمام برسد.

 
از ماه رمضان اعزام جهادگران برای نجات باغات انجیر لرستان آغاز شد و عملیات پاکسازی این باغات ۱ تیر به پایان رسید و ۹۵۰ جهادگر با محوریت بسیج دانشجویی در این دوره شرکت داشتند.
 
//انجیرستان‌هایی که به همت دانشجویان جهادگر نجات پیدا کردند

مفرد در همین راستا به خبرنگار ما می‌گوید: جهادگران ۱۳۵ باغ را که شامل ۱۰ هزار اصله درخت انجیر بود و این درخت‌ها میان یک تا دو متر گل و لای رفته بود را توانستند با کار جهادی نجات دهند و گل‌ها راتخلیه کنند.
کد مطلب: 9122
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *