شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳

در آلمان و آمریکا اقتصاد مقاومتی اجرا شد، در ایران سرمایه‌داری!

اگر این نوع سیاسیت‌های سرمایه‌داری در آلمان و ژاپن و آمریکا پیاده می‌شد هرگز صنعتی نمی‌شدند! در همین کشور‌های غربی تحت عنوان منافع ملی اقتصاد مقاومتی را اجرا کردند.
در آلمان و آمریکا اقتصاد مقاومتی اجرا شد، در ایران سرمایه‌داری!
به گزارش توليد ايرانی؛  ابراهیم رزاقی اقتصاددان برجسته در بخش اول گفتگو علاوه بر اینکه اندیشه‌های اقتصادی نئولیبرال مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و رها کردن بازار را عامل نابسامانی وضعیت اقتصادی امروز ایران دانست، مکتب سرمایه داری و تفکر لیبرالی را علت وجود فقر و بی عدالت در سطح جهان بیان کرد.

این استاد پیشکسوت اقتصاد با بیان اینکه سرمایه داری به دنبال کسب سود و لذت و منفعت در بعد شخصی است روش پیش گرفته تئوریسین های اقتصادی ایران در 30 سال اخیر را که البته با تفکر بنیان گذار انقلاب اسلامی کاملا متضاد است همین ایدئولوژِی عنوان کرد و اصلی ترین فازهای اجرایی آن را در اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی با خصوصی سازی- از نوع غلط- ، تثبیت قیمت حقوق و دستمزد –با وجود تورم- و آزاد شدن تجارت داخلی -رها‌کردن ‌بازار- و تجارت خارجی -باز گذاشتن دروازه‌های واردات- برشمرد.

رزاقی در بخش دوم از عرایض خود با بیان اینکه در همان آمریکای مهد سرمایه‌داری از عایدی معاملات مسکن حدود 80 درصد مالیات می گیرند! ابراز نگرانی کرد که در ایران خبری از اخذ مالیات از فعالیت های سوداگری و کاذب نیست و هر کسی هر چیزی می خواهد میفروشد و به همین دلیل بانک ها با احتکار 100 ها خانه به افزایش قیمت ها که به ضرر مردم است دامن می زنند!

این استاد اقتصاد معتقد است در ایران سرمایه داری را پیاده کردند اما برخلاف کشورهای غربی نگذاشتند تشکلات کارگری منسجمی بوجود بیاید که در برابر زیاده خواهی لیبرال ها و سودجوها مقاومت کند.
رزاقی: اگر خیانت نمی‌کردند در اقتصاد هم الگو بودیم/  در آلمان و آمریکا اقتصاد مقاومتی اجرا شد، در ایران سرمایه‌داری!
 
در ادامه بخش سوم صحبت‌های ابراهیم رزاقیِ اقتصاددان پیشکسوت را در خصوص چرایی وضعیت کنونی اقتصاد ایران می‌خوانید.

شما تاکید دارید که نوعی سرمایه‌داری خاص در کشور اجرا شده است و دولت‌ها به قانون اساسی و اصول اقتصاد اسلامی احتمام نداشته‌اند، بیشتر توضیح دهید.
بله متاسفانه قانون اساسی در کشور اجرا نمی شود! این همه احتکار و گرانفروشی و کم اظهاری و قاچاق صورت می گیرد که بسیاری قابل شناسایی  و ردگیری است اما کسانی که در مسند امور قرار دارند اعتقاد و عزمی برای برخورد با آن ها ندارند!

افراد و شرکت هایی در سال گذشته  دلار دولتی گرفتند تا کالای ارزان به دست مردم برسانند اما همان کالاها 30 تا 300 درصد گران شد! این چه معنی ای دارد؟!

چطور 30 میلیارد از دلارها بعد از صادرات برنگشته است؟! عده ای رانت خوار بدون هیچ نظارتی مایحتاج مردم را ارز 4200 تومانی صادر کردند و بعد هم دلار آن را در بازار آزاد 13 هزار تومان فروختند و سرمایه خود را 3 برابر کردند و معیشت مردم را با سختی مضاعف روبرو کردند! اسم این را هم می گذارند بازار! این چه جور بازاری است؟!

از آن طرف هم با حقه همه را گول می زنند که علت این گرانی ها و مصیبت ها تحریم است! در حالی که مشاهده می کنید اصل مشکلات اقتصادی کشور به داخل برمی‌گردد!
این آقایانی که در دوره اول ریاست جمهوری خود بهتر از دیگران دیدند که سیاست های اقتصاد سرمایه داری چه بلایی بر سر ملت و کشور آورد چرا در دوره دوم برنامه ها را تغییرندادند و قانون اساسی را اجرا نکردند؟!

به شورای نگهبان هم ایراد وارد است که چرا در سه دهه اخیر با وجود اینکه روسای جمهور به قانون اساسی عمل نکردند باز هم برای دور دوم تایید شدند!

حتی اگر سرمایه داری با رویکرد منافع ملی را هم به کار می بستند اوضاع از این که هست بهتر بود! اینها سرمایه داری خاصی را به کار گرفته اند، سرمایه داری با فروش نفت و منابع طبیعی و انواع واردات حتی کالاهای بنجل و به یک معنی هر جا که سود باشد آن هم بدون در نظر گرفتن منافع کشور!

محصول را از کشاورز بی نوا که با آن همه زحمت در فقر و گرفتاری کشت کرده 1000 تومان می خرند و چند هزار تومان به بازار می دهند! یا به پزشک اجازه داده اند فقط برای شنیدن علائم بیمار و صرف 5 دقیقه ای 50 هزار تومان از مریض بگیرد! یا وزیر بهداشتی داشتیم که بیش از 1000 میلیارد ثروت دارد! یا برادر رئیس جمهور با همکاری شریکان خود 16 هزار میلیارد تومان از ذخیره صندوق فرهنگیان برمی دارد و بعد هم رئیس جمهور می گوید که اختلاس نبود وام معوقه است! خب این خوابی که باعث می شود مسئولین چنین مصیبت هایی را نبینند شیطانی نیست؟!

اینجا جمهوری اسلامی است. کشوری که 300 هزار شهید و 500 هزار جانباز تقدیم استقلال و عزت خود کرده است. آنوقت این رفتار با این مردم چه توجیهی دارد؟!
کد مطلب: 8372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *