پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
۰
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷

نیاز وزارت خارجه دوربرگردان است نه بولدوزر!

سخنان اخیر آقای ظریف علیه منتقدان، مصداق بارز فرافکنی است. وزارت خارجه برای جبران اشتباهاتش، نیاز به دور برگردان دارد و نه بولدوزر!
نیاز وزارت خارجه دوربرگردان است نه بولدوزر!
به گزارش توليد ايرانی؛ روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: زمانی که تیرماه سال 1394 توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 5+1 به امضا رسید، دولت یازدهم از برجام تحت عنوان یک «نقطه ثقل» درحوزه اقتصاد و سیاست خارجی کشور یاد کرد. متاسفانه این بار «استراتژی اقتصادی» ما به دلیل نگاه حاکم بر دولت در خدمت تاکتیک «بزک برجام» توسط ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. در چنین فضایی متأسفانه سخنان صریح و نصایح حکیمانه رهبر معظم  انقلاب اسلامی درباره لزوم نهادینه‌سازی «اقتصاد مقاومتی» و تاکید معظم‌له بر احصای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی در داخل کشور به سرلوحه اقدام و عمل مقامات دولتی کشورمان تبدیل نشد.
 
امروز با گذشت بیش از 3 سال از امضای توافق هسته‌ای، جناب آقای دکتر ظریف در سخنانی که از یک سو مصداق «پشیمانی» و از سوی دیگر، مصداق «فرار به جلو» تلقی می‌شود، منتقدان رویکرد وزارت امور خارجه طی 5 سال اخیر را اینگونه تخطئه می‌کنند:

«مشکل ما این است کسانی که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کسانی که مخالف هستند و اسامی دیگری از جمله دلواپسان و... را بر خود می‌گذارند، یک باور غلط دارند و آن، این است که دنیا را در غرب می‌بینند. آنها غرب را مرکز جهان می‌بینند و به همین دلیل خود را در مقابل غرب می‌بینند اما تحول عمده‌ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است...».

بدون شک آقای ظریف به خوبی می‌دانند گزاره‌هایی مانند «لزوم معامله با کدخدا»، «نفی استراتژی نگاه به شرق» و «خضوع در برابر تروئیکای اروپا»، هیچ یک منبعث از افکار و تئوری‌های منتقدان رویکرد سیاست خارجی کشور طی سال‌های اخیر نبوده است! به عبارت بهتر، وزیر امور خارجه به صورت خواسته یا ناخواسته، تصویر آینه مقابل خود را با تصویر دلواپسان اشتباه گرفته‌اند! رویکرد وزارت امور خارجه، از مدت‌ها قبل مشتاق شنیدن چنین جملاتی و از آن مهم‌تر، ابراز این جملات و رفتارهای برخاسته از آن در مجامع بین‌المللی و صحنه مذاکره با کشورهای غربی بوده‌اند اما دریغ از این اقدام...

سؤال اصلی اینجاست: فارغ از خبطی که وزیر امور خارجه کشورمان در خطاب قرار دادن منتقدان سیاست خارجی کشور (به جای وزارت امور خارجه) صورت داده‌اند، آثار و خروجی اظهارات اخیر ایشان در تعیین مشی کلان، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دستگاه سیاست خارجی کشورمان چیست؟

آیا این سخنان به معنای نفی واقعی سلطه غرب در نظام بین‌الملل و حرکت بر مدار 3 اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» است؟

همان‌گونه که اشاره شد، نسبت میان 3 مولفه اساسی یعنی آرمان، استراتژی و تاکتیک در دستگاه دیپلماسی به‌هم ریخته است.

اگر اظهارات اخیر آقای دکتر ظریف، مصداق نوعی «خودآگاهی» باشد باید از آن استقبال کرد. با این حال اگر ایشان درصدد فرافکنی نسبت به وضعیت موجود و نسبت دادن کارنامه ناموفق سیاست خارجی کشور به منتقدان وزارت امور خارجه هستند، بدترین مسیر ممکن را انتخاب کرده‌اند! وزارت امور خارجه امروز در راستای اصلاح و بازگشت از مسیر گذشته خود، بیش از آنکه به «بلدوزر» نیاز داشته باشد، نیاز به «دوربرگردان» دارد!
کد مطلب: 6120
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *