پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶

دلایل رفت و برگشت ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

امروز بازار سکه،شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشت. قیمت سکه طلا که تا مرز ۴ میلیون تومان پیشروی کرده بود، در میانه روز بار دیگر به محدوده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برگشت.
دلایل رفت و برگشت ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه
به گزارش توليد ايرانی؛ فردوسی امروز شاهد شرایط نامتعارفی بود،افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی از یک سو و رشد قیمت ارز در بازار از سوی دیگر شرایط بازار سکه را تحتتاثیر قرار داد.

 طلا که از دیروز  با رشد قیمت در بازارهای جهانی روبرو بود، امروز رکورد شکست و بنا بر اعلام محمد کشتی آرای به بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۷۱.۸۵ دلار رسید. قیمت طلا در ابتدای معاملات تا مرز ۱۲۷۲.۵۶ دلار پیش رفته بود.

در بازار آمریکا نیز هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۲۷۵.۸ دلار رسید.

 در عین حال افزایش خزنده قیمت دلار نیز که از دو روز قبل آغاز شده بود، امروز وارد فاز تازه ای شد. به این صورت که دلار از کانال ۱۰ هزار تومان خارج شد و حتی به آستانه ۱۲ هزار تومان رسید.

 این دو عامل در کنار افزایش تقاضا در بازار زمینه را برای رسیدن سکه به محدوده ۴ میلیون تومان فراهم کرد اما با این حال داستان رشد قیمت دلار امروز با این روند تمام نشد. بانک مرکزی از میانه روز، وقتی رشد قیمت دلار آغاز شد، تحرک خاص خود را از سر گرفت و با ورود به بازار، زمینه را برای قدرت نمایی دلالان از میان برد.به این ترتیب بازار امروز کار خود را با معامله سکه به قیمت ۳ میلیون و ۵۷۰ تا سه میلیون و ۵۹۰ هزار تومان پایان داد. 

یکی از صرافان در محدوده فردوسی در خصوص عملکرد بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اقدام ویژه‌ای برای تامین ارز حواله ای را در دستور کار قرار داد تا تقاضای فعالان تجاری پاسخ داده شود.

 او تاکید کرد: با فاصله گرفتن قیمت ارز در کف بازار با ارز صرافی‌ها، بانک مرکزی ارز صرافی ها را نیز گران کرد تا تفاوت قیمت سبب موج سواری دلالان در بازار نشود. وی گفت: این اقدام سبب شد قیمت ارز از ساعت چهار بعداز ظهر دوباره روند کاهشی خود را طی کند و هر چند هنوز به کانال ۱۰ هزار تومان وارد نشده است اما در محدوده ۱۱ هزار و صد تا یازده هزار و دویست تومان قرار دارد.

 کشتی آرای، فعال بازار طلا و سکه در این خصوص به خبرآنلاین گفت: بانک مرکزی هنوز قادر به مدیریت بازار است و با اتخاذ سیاست هایی باید کنترل بازار را همچنان در دستور کار قرار دهد.

 بازار ارز ایران از دی ماه سال گذشته وارد دوره التهاب شد اما از اوایل دی ماه، بانک مرکزی با اختیارات تازه وارد میدان شده و زمینه را برای قدرت نمایی دلالان محدود کرده است.
کد مطلب: 5977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *