يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۶

بیش از ۱۰۰ تن زالزالک در خلخال تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تولید و برداشت بیش از ۱۰۰ تن زالزالک از مناطق مستعد این محصول کشاورزی این شهرستان خبر داد.
بیش از ۱۰۰ تن زالزالک در خلخال تولید شد
به گزارش توليد ايرانی؛ بهبود علیزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار  افزود: برداشت این میوه کوهی از اوایل مهرماه امسال در سطح مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت در  مناطق سردسیری منطقه میزان تولید زالزالک به بیش از ۱۰۰ تن برسد.

وی میزان تولید این محصول را نسبت به سال زراعی گذشته مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: با توجه به شرایط جوی مناسب بهار امسال و زمان گل‌دهی درختان زالزالک ، تولید این محصول نسبت به سال گذشته که تولیدات این میوه با سرمازدگی مواجه بود از رشد ۵۰ درصدی برخوردار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: درخت زالزالک در مناطق مختلف این شهرستان و در ارتفاع بیش از هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قابل رشد و پرورش است.

وی با بیان اینکه در این شهرستان ۲ نوع میوه زالزالک سفید و قرمز تولید می‌شود، اضافه کرد: بخش زیادی از تولید زالزالک این بخش به دلیل مرغوبیت به سایر استان‌ها از جمله مرکز کشور ارسال می‌شود.
علیزاده با اشاره به ویژگی‌های درمانی این میوه، مصرف آن را در درمان تپش قلب، تنظیم فشار خون، پیشگیری از گرفتگی عروق و ناراحتی‌های ریوی مفید دانست.

به گفته کارشناسان تغذیه میوه زالزالک علاوه بر ویتامین‌های A ، B ، C  دارای ماده تانن، کلسیم و مختصری ترشی و پکتین بوده و برای تقویت قلب و معده بسیار موثر است.
نوشیدن شربت این میوه با شکر سرخ برای رفع سردرد شدید فایده دارد و همچنین به دلیل مقدار قند بالایی که دارد به میزان ۱۰۰ گرم آن ۷۰ کالری انرژی تولید می‌کند و پزشکان توصیه می‌کنند افراد دچار اضافه وزن و بیماران قندی باید در مصرف این میوه باید مراقب باشند.

میوه زالزالک را مردم منطقه در زبان ترکی به نام "یمیشان" می‌شناسند. مناطق  مختلف بخش‌های مرکزی شاهرود و هشتجین خلخال مستعد برای رشد و پرورش درختان زالزالک است.
کد مطلب: 14504
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *