جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸

استان اردبیل پرچمدار تولید محصولات گلخانه‌ای کشور است

نماینده مردم اردبیل ، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در سایه برنامه‌ریزی‌های انجام شده اردبیل به یکی از استان‌های نمونه در تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور تبدیل شده‌است.
استان اردبیل پرچمدار تولید محصولات گلخانه‌ای کشور است
به گزارش توليد ايرانی؛ صدیف بدری روز چهارشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تشکل‌ها و صنف‌های بخش کشاورزی اردبیل افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد توسعه کشت گلخانه‌ای از مهم‌ترین اولویت ها و برنامه‌هاست تا گامی در راستای رونق تولید و تحقق شعار سال در منطقه برداشته شود.

وی تشریح کرد: تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای در استان زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید ،تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را فراهم خواهد کرد.

او گفت: ایجاد زیرساخت‌های اساسی از قبیل برق‌رسانی، گازرسانی و راه‌سازی از اولویت اصلی در بخش کشاورزی بویژه در ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان است‌.
وی یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان استان را نبود صادرات توانمند و مستمر سیب‌زمینی به کشورهای همسایه دانست و گفت: این تنگنا ضررهای جبران‌ناپذیری را به قشر تولیدکننده وارد می کند و باید برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه بویژه عراق تلاش شود.

بدری همچنین پایین بودن قضیمت خرید تضمینی گندم را از دیگر مشکلات کشاورزان گندم‌کار استان ذکر کرد و اظهار داشت: قیمت تضمینی کیلویی ۲۲ هزار ریال جوابگوی هزینه‌های تولید این محصول نیست و تلاش خواهیم کرد تا قیمت خرید تضمینی این محصول را به صورت معقول و قابل قبول افزایش دهیم تا تولیدکنندگان و بهره‌برداران رغبت بیشتری به تولید این محصول از خود نشان دهند.
بدری افزود: تمام تشکل‌های بخش کشاورزی بویژه تشکل‌های مربوط به صنف مرغداری‌ها مدافع اعضای خود هستند و باید از این تشکل‌ها در صادرات و واردات حمایت شود و انحصار در واردات از بین برود.

وی با قدردانی از تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در بهبود رتبه کشوری اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار گفت: صعود ۲۰ پله‌ای در اجرای سیستم نوین آبیاری تحت‌فشار به رتبه ۹ کشوری موفقیتی بسیار ارزشمند برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.
او اظهار داشت: اردبیل استعدادها ، قابلیت‌ها و توانمندهای بسیار بالایی در استفاده بهینه از منابع آبی و صرفه‌جویی در آب کشاورزی و اجرای سیستم نوین آبیاری تحت‌فشار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این جلسه گفت: بخش کشاورزی این استان با سیاست‌های هدایتی و حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و تلاش بهره‌برداران و تولیدکنندگان مسیر توسعه را با موفقیت طی می‌کند.

خلیل نیکشاد افزود: در ۲۰ سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان از لحاظ رتبه‌بندی در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار رتبه ۲۹ تا ۳۰ کشوری را داشت ولی در سایه اهتمام بهره‌برداران و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی استان در حال حاضر با ۲۰ پله ترقی به رتبه ۹ کشوری ارتقا یافته است.
کد مطلب: 13895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *