يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۵

استان اردبیل در تولید بذر ویترین کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این استان در تولید بذر انواع محصولات زراعی ویترین کشور است.
استان اردبیل در تولید بذر ویترین کشور است
به گزارش توليد ايرانی؛  خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از جمله فعالیت‌های شاخص این سازمان با بخش خصوصی تولید بذور دانه ریز گندم و جو به میزان بیش از ۳۵ هزار تن ، سویا هزار و ۵۰۰ تن ، انواع بذور چغندر قند بیش از ۸۰ درصد ، تولید بذر مورد نیاز کشور در محصول سورگوم ۱۰۰ درصد و همچنین تولید تقریبی پنج هزار تن در سایر بذور مورد نیاز می‌باشد.

وی گفت: در سال زراعی جاری با مشارکت شرکت بین‌المللی اورالیس فرانسه در شمال استان بیش از ۱۹۰ تن بذر سویا تکثیر و برای مزارع کشور ارسال خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت و ضرورت تولید بذر سالم و عاری از آفات ، ویروس و باکتری‌ها در دشت اردبیل اظهار داشت: هم‌اکنون توسط سه شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی حدود چهار میلیون عدد مینی‌تیوبر به عنوان ریزغده فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در اجرای سیاست‌های استفاده بهینه از آب کشاورزی در زراعت سیب‌زمینی در سطح بیش از ۲ هزار هکتار آبیاری قطره‌ای تیب در این استان صورت گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: برنامه تقویم زراعی و کشت سیب‌زمینی با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و آب و هوایی ، کشت سه ردیف سیب‌زمینی با ۲ نوار تیب و یا ۲ ردیفه با استفاده از یک نوار تیب و همچنین سایر سامانه‌های نوین آبیاری که موجب افزایش راندمان آب در این نوع کشت می‌شود، از دیگر اقدامات این سازمان است.

او در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفته در معرفی ارقام محصولات زارعی بیان کرد: ۲ رقم جدید سیب‌زمینی در تراز ملی توسط مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شده و با در اختیار قرار دادن این ارقام به زارعان و تولید انبوه آن در شرایط زارعان تحول مهمی در افزایش میزان عملکرد سیب‌زمینی در واحد سطح را در استان شاهد خواهیم بود.

نیکشاد اظهار داشت: در فرآیندسازی و تولید محصولات کشاورزی هم می‌توان به برنامه‌های اصلاح نژاد در دام و طیور ، صنعت زنبورداری ، مدیریت عوامل خسارت‌زا در تولید محصولات زراعی و باغی ، افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون و نیز برنامه‌های آموزشی و ترویجی و تحقیقی در زیر بخش‌های مختلف دام و طیو ر ، باغ و زراعت و آبزی‌پروی اشاره کرد.
کد مطلب: 10527
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *