سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۵

جشنواره «بجنورد شهر آبنبات» برگزار شد

نخستین جشنواره بجنورد، شهر آبنبات، با همکاری اتاق بازرگانی، دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی آبنبات استان خراسان شمالی پنجشنبه‌شب در بوستان تفریحی بش‌قارداش این شهر برگزار شد.
جشنواره «بجنورد شهر آبنبات» برگزار شد
به گزارش توليد ايرانی؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این جشنواره در راستای بهبود رونق تولید، معرفی و برند سازی آبنبات برگزار شد اظهار داشت: صنعت آبنبات در استان به عنوان یکی از ظرفیت های اقتصادی قابل عرضه در سطح ملی و بین المللی است.

محمد صمدی در این آئین افزود: آبنبات سوغات شهره خراسان شمالی است که برندسازی نشده است اما، در صورت انجام این مهم می توان از تجارت آن، ارزش افزوده فراوانی را نصیب استان و کشور کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از آبنبات بجنورد به عنوان یکی از سوغات اصیل بجنورد یاد کرد و گفت:  به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از آوازه به سزایی برخوردار است که حتی ظرفیت صادرات را دارد.   

صمدی بر اهمیت معرفی آبنبات بجنورد در سایر استان های کشور تاکید کرد و خواستار حضور بیشتر این صنف در نمایشگاه های داخلی و خارجی به جهت معرفی بیشتر آن شد.

وی با بیان اینکه صادرات منجر به رونق اقتصادی استان و کشور می شود گفت: در این زمینه باید تولید کنندگان آبنبات بجنورد تلاش بیشتری برای صادرات محصولات خود داشته باشند.

خراسان شمالی جزیره ای از سوغات ترش و شیرین و صنایع دستی اقوام مختلف است که هر یک می تواند رهاوردی کم نظیر برای مسافران و گردشگران به این استان باشد و همچنین به سایر کشورها صادر شود.

آبنبات بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در سال های گذشته به صورت محدود به کشورهایی همچون روسیه، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت محدود و بعضا چمدانی صادر شده است اما برای گسترش نیاز به برندسازی دارد.

هر چند این محصول در سالیان اخیر با اجرای طرح خوشه صنعتی آبنبات با شرکت ذینفعان در چند نمایشگاه داخلی عرضه شده است اما، به علت نداشتن برند هنوز صادرات آن به صورت انبوه و با نام تجاری مخصوص انجام نشده است.

آبنبات بجنورد را از خمیر کش‌ داده شده شکر که موجب سفید شدن رنگ آن می‌شود، تولید می‌کنند.
این خمیر را از قالب‌های مخصوص و در اندازه‌های دو سانتیمتر مکعبی عبور داده و پس از خشک شدن در کمتر از یک ساعت در پاکت های پلاستیکی نیم تا یک کیلوگرمی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند.

خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین و زنجبیل، پودر لیمو، کنجد، گل محمدی، انواع گیاهان دارویی، قره قروت، پودر نارگیل،  زرشک و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنبات‌هایی به همین نام روانه بازار می شود که در استان های مجاور خراسان شمالی، ب ویژه در خراسان رضوی طرفداران زیادی دارد.

در سطح شهر بجنورد شمار زیادی مغازه آبنبات فروشی وجود دارد که در کارگاه های آبنبات سازی این شهر ماهانه حدود ۶۰۰ تن آبنبات تولید می‌ شود و بنابر این می توان گفت که شغل بسیاری از اهالی شهر به نحوی با این صنعت در ارتباط است.

گفته می شود از ۲۴۰ کارگاه تولیدی آبنبات هم اکنون بیشتر غیر فعال هستند.
تعدادی از تولید کننده های صنعت آبنبات در بجنورد نیزبه بیان مشکلات خود پرداختند.
با وجود اینکه این سوغات شیرین طرفداران زیادی دارد اما چرخه کارگاه های تولید آبنبات در این خطه به خوبی نمی چرخد.  

برگزاری موسیقی محلی و پاپ، تقدیر از عکاسان برتر جشنواره کندک، تقدیر از پیشکسوتان صنعت آبنبات از جمله برنامه های متوع در این جشنواره است و همچنین هنرمندان نیز در این مراسم هنرنمایی کردند.
همچنین غرفه هایی نیز برای عرضه و معرفی انواع آبنبات دایر است. 
 
کد مطلب: 11881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *