پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
۰
سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳

ضرورت نگاه جدی دولت به باغداری در بام ایران

موقعیت جغرافیایی این استان، سبب شده تا به یکی از مساعدترین مکان‌ها برای کشت بادام تبدیل شود و این محصول به‌عنوان مهم‌ترین تولید باغی مطرح شود، از سویی دیگر، بادام جزء خشکبارهای صادراتی بوده، حمایت از تولید آن و برنامه‌ریزی برای گسترش صنایع تبدیلی و صادرات می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ارزآوری به استان فراهم سازد.
ضرورت نگاه جدی دولت به باغداری در بام ایران
به گزارش توليد ايرانی ؛ چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۴۱ هزار هکتار، یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و دارای ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۳۴۱ هزار هکتار جنگل و بیش از یک میلیون هکتار مرتع می‌باشد، شغل بیشتر مردم در این استان کشاورزی است و اکثر آن‌ها از این طریق امورات خود را می‌گذرانند و زندگی می‌کنند.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که از این مقدار حدود ۸۲۰ هزار تن (۶۵ درصد) مربوط به محصولات زراعی، ۲۰۰ هزار تن (۱۶ درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.
موقعیت جغرافیایی این استان، سبب شده تا به  یکی از مساعدترین مکان‌ها برای کشت بادام  تبدیل شود و این محصول به‌عنوان مهم‌ترین تولید باغی مطرح شود، از سویی دیگر، بادام جزء خشکبارهای صادراتی بوده، حمایت از تولید آن و برنامه‌ریزی برای گسترش صنایع تبدیلی و صادرات می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ارزآوری به استان فراهم سازد و سطح زیر کشت آن را افزایش دهد.
باغداران نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند.
مرادی یکی از باغداران سامانی اظهار کرد: باغداری شغل پدرانمان بوده و میراثی است که از آن‌ها برایمان به یادگار مانده است.
وی بابیان اینکه حدود 40 سال است که از راه باغداری مخارج خود و خانواده‌ام را تامین می‌کنم افزود: بادام از مهم‌ترین محصولاتی است که در باغم پرورش می‌دهم اما هلو، زردآلو و آلوچه هم در باغم وجود دارد.
این باغدار سامانی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در کشور ادامه داد: مشکل نبود آب باعث شده بسیاری از زمین‌هایمان را بدون آنکه کشتی در آن صورت دهیم رها کنیم و عملا به صورت بایر باقی مانده و هیچ کشتی در آن صورت نمی‌گیرد.
کد مطلب: 7102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *