پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
۰
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴

تعهد خودروسازان زمین ماند/ قیمت‌ هم بالا بردند

در شرایطی که خودروسازان به تعهدات پیش‌فروش محصولات خود عمل نکرده‌اند، سایپا هم مانند ایران خودرو قیمت برخی محصولاتش را بیش از 50 درصد افزایش داد.
تعهد خودروسازان زمین ماند/ قیمت‌ هم بالا بردند
به گزارش توليد ايرانی؛ تلاش چند ماهه خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان، آذرماه امسال به نتیجه رسید و با چراغ سبز دولت، افزایش قیمت برخی محصولات آنها در مرز حاشیه بازار اجرایی شد.
هفته گذشته شرکت ایران‌‌خودرو با اعلام لیست جدید قیمتها، از افزایش بیش از 20 تا 40 میلیون تومانی پنج خودروی تولید این کارخانه خبر داد.

 در لیست قیمت‌های دی ماه ۹۷ این خودروساز، قیمت جدید پنج خودرو شامل «پژو پارس اتوماتیک»، «دانگ فنگ اچ‌۳۰ کراس»، «هایما اس ۵»، «دنا پلاس» و «پژو ۲۰۷ دستی» افزایش یافته است.

در همین رابطه گروه خودروسازی سایپا هم روز پنجشنبه قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد.
در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال ۱۶۰۰ ، ۱۷۶ میلیون تومان و سراتو آپشنال ۲۰۰۰ نیز ۱۹۶ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین خودروچانگان ۱۲۷ میلیون تومان و پراید  SE۱۵۱ هم  ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت این مدل از پراید قبل از این گرانی‌ها، کمتر از 20 میلیون تومان بود.

این وضعیت در حالی بوجود آمده که از ابتدای امسال تاکنون قشر عظیمی از خریداران خودروهای پیش‌‌فروش از سوی شرکت‌های خودروساز بزرگ و کوچک بلاتکلیف و سرگردانند و با گذشت‌ ماه‌ها از عدم اجرای تعهدات خودروسازان هنوز هیچ سازمان و نهادی پاسخ مشخصی به آنها نداده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وضعیت بازار خودرو و همچنین عمل به تعهدات خودروسازان اصلا برای مردم رضایت‌بخش نیست. تعدادی از مردم ماه‌ها و حتی بیش از یک سال است که بخشی از سرمایه‌ خود را برای پیش‌خرید خودرو به خودروسازها داده‌اند و در حالی که به دلیل افزایش قیمت ارز بخشی از ارزش‌ پولشان از بین رفته هنوز هم بلاتکلیف هستند و نه تنها اطمینان از دستیابی به خودروی پیش خرید شده خود را ندارند بلکه نمی‌دانند اگر خودروساز به تعهدش عمل کرد این خودرو را با چه قیمتی به آنها واگذار می‌کند.

گفتنی است اگرچه اغلب خودروسازان مشکلات تخصیص ارز و شرایط بین‌المللی را با توجه به آغاز دوباره تحریم‌ها دلیل عدم اجرای تعهدات خود عنوان می‌کنند اما جای این سؤال باقی است که بالاخره تکلیف مشتریان این خودروسازی‌ها چیست و آیا به تناسب پولی که ماه‌هاست به شرکت‌های خودروسازی داده‌اند پاسخی دریافت خواهند کرد؟

این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و به طور خاص سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام دهد که متاسفانه این وزارت‌خانه هم تاکنون نقش خاصی را در این زمینه ایفا نکرده است و تنها یک بار فرشاد مقیمی معاون وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت گفت با بسته حمایتی مشکلات را حل می‌کنیم که از آن روز تاکنون ماهیت این بسته حمایتی معلوم نشده است.
کد مطلب: 6031
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *