يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۰

ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما از مزرعه تا سفره ضایعات می‌شود، بر لزوم وارد کردن امکانات و دانش روز به مزارع و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه کشاورزی و ‌صنایع غذایی و فرآوری تاکید کرد.
ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره
به گزارش توليد ايرانی؛      ارسلان قاسمی گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی از نزدیک به ۱۰۵ میلیون تن محصولات کشاورزی خامی که در کشور تولید می‌شود، ۷۵ درصد توسط تعاونی‌ها و فعالان تعاونی در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد. سالهاست که بخش تعاون در حوزه کشاورزی محصولات مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و امنیت غذایی کشور مرهون کشاورزانی است که در شرکت‌های تعاونی عضو یا سهامدار هستند یا از خدمات شرکت‌های تعاونی استفاده می‌کند و نیاز جامعه را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات بخش عظیمی از محصولات کشاورزی به خارج، گفت: متاسفانه شرکت‌های تعاونی کمتر در بحث صادرات نقش آفرین هستند ولی بیشترین نقش را در تولید دارند و با نگاهی که مقام معظم رهبری به بخش تعاون دارند و دیدگاه‌های رئیس جمهور و اقدامات ایشان، امیدواریم مشکلات و موانع حضور بخش تعاون در بازارهای صادراتی هم مرتفع شود تا تولید به صادرات متصل شود و حاشیه امن تولید کنندگان را از لحاظ اقتصادی بالا ببرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران امروز در یک گفت‌وگوی رادیویی با بیان اینکه بهره‌وری در بخش کشاورزی مطلوب نیست و هنوز نمی‌توانیم از منابع پایه خودمان مثل آب و خاک استفاده بهینه داشته باشیم اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶ میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم داریم و متوسط تولید گندم در این ۶ میلیون هکتار شامل ۴ میلیون دیم و ۲ میلیون تن آبی است که حدود  ۱۰ میلیون تن تولید گندم را شامل می شود در حالی که اگر بهره ور عمل کنیم این عدد باید از ۱۰ میلیون تن محصول حداقل به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن با همین امکانات موجود افزایش یابد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نقص مهم در بخش کشاورزی ما کمبود سرمایه‌گذاری و عدم بهره وری کافی و نبود دانش روز در بخش‌های کشاورزی است و باید روی آن بیشتر کار کنیم.جمعیت کشور روز به روز بیشتر می‌شود و باید به گونه‌ای عمل کنیم که رویه امنیت غذایی کشور را همچنان حفظ کنیم ولی برای این منظور ابتدا دانش را باید وارد مزرعه کنیم‌.

وی متذکر شد: متاسفانه هنوز در بسیاری از مزارع این دانش وارد نشده است. قبل از پیروزی انقلاب نسبت جمعیت شهر به روستا ۷۰ به ۳۰ بود ولی این نسبت اکنون برعکس شده است، به عبارتی سلول های تولید کشور را یک به یک با طرح های مختلف از بین برده‌ایم در حالی که باید این نسبت را با امکانات و دانش روز که در روستاها فراهم می‌کنیم، برگردانیم و روی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش کشاورزی به خصوص ‌صنایع غذایی و فرآوری متمرکز شویم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، طبق آمار فائو نزدیک به ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما از مزرعه تا سفره ضایعات می شود و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن محصولات ما ضایعات است اما می توان این آمار را با تغییر روش کاشت،داشت و برداشت فرآوری و مصرف کاهش داد و از این ضایعات مطلوب بهره‌برداری کرد.
کد مطلب: 38211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *