دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۰

از تناقض در برنامه افزایش سرمایه همراه اول تا تملک برج دوقلو

شرکت ارتباطات سیار که از سود انباشته ای 8 هزار میلیارد تومانی برخوردار است(فراتر از برنامه افزایش سرمایه آن) چرا می بایست بر تامین بخش عمده افزایش سرمایه خود از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامدار عمده اصرار بورزد؟ و اینکه دلیل تملک دارایی بجای مطالبات و آورده نقدی از جمله برج های دو قلوی نیمه کاره مخابرات از سوی هیئت مدیره همراه اول در تناقض با ادعای جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت نیست؟
از تناقض در برنامه افزایش سرمایه همراه اول تا تملک برج دوقلو
به گزارش توليد ايرانی،      جلسه مجمع عمومی فوق العاده همراه اول برای سومین بار با دستور کار افزایش سرمایه، در روز جاری برگزار شد که تصمیمات آن قابل تامل است. پیش از این مجمع عمومی فوق العاده همراه اول برای نوبت دوم در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن به دلیل شرکت نکردن اسدالله دهناد نماینده شرکا اعتماد مبین به حد نصاب نرسید و لغو شد. جلسه اول مجمع فوق العاده همراه اول نیز ۲۱ آذر ماه آگهی شده بود که دلیل آن مشخص نشده است. 

همراه اول با توجه به اتمام مهلت مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس، از این سازمان خواسته بود مجوز مذکور را به مدت ۳۰ روز و تا ۲۳ بهمن ماه امسال تمدید کند. هیئت مدیره همراه اول پیشنهاد داده که برای این افزایش سرمایه مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان از مجموع بیش از 8 هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت بعلاوه 2600 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده از سهامداران به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت به تصویب مجمع فوق العاده سهامداران برسد.

در مجمع فوق العاده امروز در نهایت مرحله نخست افزایش 18.6 درصدی سرمایه  همراه اول به مبلغ یکهزار و 400 میلیارد تومان از محل سود انباشته این شرکت به تصویب سهامداران رسید.

همچنین به هیئت مدیره شرکت در مدت دو سال آینده اختیار داده شد که از محل مطالبات حال شده سهامداران ناشی از املاک با شرکت مخابرات ایران و آورده نقدی سهامداران نسبت به افزایش  2 هزار و 600 میلیارد تومانی سرمایه خود در مرحله دوم معادل 29.1 درصد اقدام کند.

به این ترتیب سرمایه همراه اول از 7.520 میلیارد تومان به 8.920 میلیاد تومان افزایش یافت و این شرکت بابت مطالبات 2.600 میلیارد تومانی خود برای تامین الباقی این افزایش سرمایه؛ گفته می شود بخشی از برج های دوقولوی مخابرات را به تملک خود در می آورد.

در ادامه برگزاری مجمع فوق العاده امروز هیئت مدیره همراه اول درباره خسارت احتمالی این شرکت از بابت فسخ قرارداد کلان ارزی با هلدینگ پرتوآبی توضیحی نداده است.
 
پیشتر اعضای یک تشکل صنفی که اعضای آن کارکنان سهامدار عمده و سهامداران ترجیحی هستند با ارسال نامه ای به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از وی درخواست کرده اند برنامه افزایش سرمایه 4000 میلیارد تومانی همراه اول را متوقف کند.

در گزارش هیئت مدیره شرکت ارتباطات سیار عنوان شده که این شرکت به دلیل آنکه احتمال تقسیم سود در آینده وجود دارد، تصمیم گرفته که ۱۴۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته به سرمایه شرکت اضافه نماید و تنها مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان در سرفصل سود انباشته شرکت باقی بماند. 

شرکت ارتباطات سیار که از سود انباشته ای 8 هزار میلیارد تومانی برخوردار است(فراتر از برنامه افزایش سرمایه آن) چرا می بایست بر تامین بخش عمده افزایش سرمایه خود از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامدار عمده اصرار بورزد؟ و اینکه دلیل تملک دارایی بجای مطالبات و آورده نقدی از جمله برج های دو قلوی نیمه کاره مخابرات از سوی هیئت مدیره همراه اول در تناقض با ادعای جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت نیست؟ آیا همراه اول بهتر نیست بجای خلق دارایی از محل بدهی بر توسعه زیرساخت های تلفن همراه کشور و بهبود تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نماید؟
کد مطلب: 38197
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *