شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰

اشتغال ۷۸ هزار نفری تعاونی‌های زنان

طبق گزارش های آماری تعداد تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم از رشد ۹.۷ درصدی برخوردار بوده است و بیش از ۶۷۰۰ تعاونی زنان با ۷۸ هزار فرصت شغلی در بخش‌های مختلف اقتصاد مشغول فعالیت هستند.
اشتغال ۷۸ هزار نفری تعاونی‌های زنان
به گزارش توليد ايرانی،طی یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی‌های زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آنها در حوزه‌ های کشاورزی، خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، فرش دستباف و گلیم و گیاهان دارویی است.

درحال حاضر سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌ عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌ها و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

 با ظهور تحولات اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی و مطرح شدن موضوع مشارکت سازمان یافته زنان، نقش تعاونی ها در توانمندسازی زنان پررنگ تر شده است.

دولت سیزدهم با نگاه ویژه به تعاونی ها، تقویت و توانمندسازی تشکل های تعاونی‌ و استفاده از ظرفیت‌ مردمی را در دستور کار قرار داد.

در همین راستا حامد ویس کرمی، سرپرست معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی از رشد ۹.۵ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم خبرداد و گفت:مشارکت زنان در بخش تعاون مطلوب است و حدود ۲۲ درصد اعضای کل تعاونی های فعال کشور به بانوان اختصاص دارد.

او معتقد است ایجاد فضای امن در محیط کسب‌وکار زنان، کمک به بهبود معیشت خانواده و ارتقای سطح رفاه جامعه از طریق تعاونی‌های زنان مدل موفقی برای افزایش سهم مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی مولد به شمار می‌رود.

سرپرست معاونت تعاون وزارت کار به آمار تعاونی های به ثبت رسیده زنان نیز اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه جامع  هوشمند بخش تعاون بیش‌ از ۶۷۸۰ شرکت تعاونی زنان با حدود ۶۳ هزار و ۳۰۰ نفر عضو و بیش از ۷۸ هزار فرصت شغلی در گرایش‌های مختلف اقتصادی فعال هستند.
در حال حاضر تعاونی‌های زنان نقش بسزایی در رشد اقتصاد، افزایش تولید، اشتغالزایی و درآمدزایی دارند و حمایت مالی از آنها می تواند بستر توسعه مشارکت‌های جمعی و افزایش تولیدات ناخالص داخلی را فراهم کند.

طبق آمارها ۱۰ هزار تعاونی زنان در کشور وجود دارد که نشانگر حضور آنان در عرصه مشارکت اقتصادی است.

حمایت از تعاونی‌های زنان به منظور تسهیل ورود آنها به بازار کار با هدف فروش محصولات و پایداری کسب و کار، فراهم کردن امکان فروش مجازی تولیدات،تامین نقدینگی، حمایت مالی و توانمندسازی زنان به ویژه در مناطق محروم نقش موثر و بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی،رونق تولید و بهبود معیشت و درآمد خانواده ها دارد.
 
کد مطلب: 38009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *