شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۱

ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در دولت سیزدهم

ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در دولت سیزدهم

به گزارش توليد ايرانی، به دنبال انتشار نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران در خصوص نیروی‌ کار تابستان ١٤٠٢، جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در تابستان امسال ٢٤ میلیون و ٦٨٦ هزار نفر اعلام شد که نسبت به تابستان پارسال ٩٠٧ هزار نفر افزایش داشته است.
به موجب این گزارش، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٧.٩ درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند که این شاخص، نسبت به تابستان ١٤٠١ یک درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نیز حاکی از آن است که ٢٠.١ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠٢بیکار بوده‌اند که کاهش ۲.۹ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
در بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز مشخص شد که ۱۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در تابستان امسال بیکار بوده‌اند که نرخ بیکاری آنها نسبت به تابستان ١٤٠١، به میزان ١.٢ درصد کاهش یافته است.
همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥٠.٥ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ۳۴ درصد و کشاورزی با ١٥.٥ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.
در همین راستا محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از کاهش نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ در ۲۱ استان خبر داد و اعلام کرد که کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ و ایجاد ۹۰۷ هزار شغل از ابتدای سال تاکنون بیانگر آن است که ما به هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ نزدیک شده‌ایم.
به گفته وی با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی هم افزایش داشته و این آمار نشانگر پویایی و رونق بازار کار است.
معاون اشتغال وزیر کار از کاهش نرخ بیکاری جوانان به حدود ۳ درصد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به ۱.۲ درصد خبر داد و گفت: سال گذشته نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید که این آمار کمترین میزان نرخ بیکاری طی دو دهه گذشته بوده است.
پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایجاد اشتغال خالص در کشور گفته بود: اشتغال خالص به منزله اشتغال منهای بازنشستگان و کسانی است که بیمه بیکاری می‌گیرند. اگر بیمه بیکاری در سال را ۱۸۰ هزار نفر محاسبه کنیم و بازنشستگان را حدود ۳۰۰ هزار نفر تخمین بزنیم، نزدیک به یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر به روایت مرکز آمار ایران اشتغال ایجاد شده که ۹۰۷ هزار نفر آن اشتغال خالص است.

به گفته وی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۴۱ درصد به ۴۱.۶ درصد و نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جوانان از ۲۳ درصد به ۲۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۲ درصد به ۱۲ درصد کاسته شده است.
بر اساس‌ گزارش‌ مرکز آمار ایران، میزان اشتغال ناقص از ۹.۲ درصد به ۷.۹ درصد رسیده و سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان از کل اشتغال کشور از ۲۶.۵ درصد به ۲۶.۸ درصد افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز از ۱۳.۷ درصد به ۱۴.۶ درصد افزایش یافته و نرخ بیکاری زنان از ۱۷.۲ درصد به ۱۵.۴ درصد کاهش یافته و در مجموع در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است.
به گزارش توليد ايرانی، کاهشی‌ شدن نرخ بیکاری و افزایشی شدن نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال نشانگر اهتمام دولت سیزدهم و مجموعه اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی برای تحقق هدفگذاری ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال بوده است.
 
کد مطلب: 37637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *