جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶

مجارستان می‌تواند رابط ما در حوزه تجارت و بازرگانی باشد

مجارستان می‌تواند رابط ما در حوزه تجارت و بازرگانی باشد

به گزارش توليد ايرانی، مرتضی مرادیان در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان ، اظهار کرد: تاریخچه ارتباط کشور ایران و مجارستان بسیار قدیمی است به طوریکه به جرأت گفت می‌توان این ارتباط کاملا غیرسیاسی بوده و بیشتر پایه فرهنگی و اقتصادی دارد.
وی مطرح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیای شرقی در حوزه‌های مختلف براساس پژوهش‌های انجام شده در مجارستان حضور دارند که شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند چنین فعالیت‌هایی در این کشور داشته باشند.
مرادیان با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای مبادلات تجاری و اقتصادی بین همدان و مجارستان وجود دارد، تأکید کرد: به نظر می‌رسد در بخش کشاورزی و صادرات محصولاتی مانند گردو و سیر، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی مثل سفال و مبل منبت زمینه توسعه تجارت خارجی با این کشور بیشتر فراهم است.
سفیر ایران در مجارستان بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی برای تجار ایرانی در زمینه‌های دارویی و درمان، کشاورزی و گردشگری در مجارستان وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند همکاری قابل توجه و مؤثری در این‌باره به ویژه در استان همدان داشته باشند.
وی ادامه داد: تجارت در کشور مجارستان آزاد است و شاید در زمینه صادرات و واردات خیلی قوی نباشد اما می‌تواند رابط ما در حوزه تجارت و بازرگانی در کنار تجار و بخش اقتصادی کشور قرار گیرد تا با همکاری سرمایه‌گذاران ایرانی به تشکیل برندهای مشترک و بنگاه‌های اقتصادی با سهام مشترک اقدام شود.
مرادیان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی در این کشور مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: در حال حاضر 3000 دانشجو ایرانی در رشته پزشکی مجارستان در حال تحصیل هستند که باعث شده این کشور یکی از مقاصد اصلی مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان ایرانی به شمار رود.
وی خاطرنشان کرد: تبادل دانش و تقویت ارتباطات فرهنگی بین دو کشور برای ما بسیار مهم است به طوریکه در سال‌های گذشته مجارستان به دنبال تأسیس انجمن ایرانی‌های مقیم مجارستان برای قوی‌تر و ریشه‌دار کردن تبادلات فرهنگ دو کشور بوده است.
سفیر ایران در مجارستان در پایان یادآور شد: در آینده‌ای نزدیک فضا را برای سفر یک هیأت تجاری از استان همدان به مجارستان به منظور تقویت روابط دیپلماتیک اقتصادی بیشتر فراهم خواهیم کرد. 
 
کد مطلب: 37513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *