سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
جمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۶

نبود "الگوی کشت" بلای جان کشاورزی شده است

رییس اتحادیه بارفروشان می‌گوید وقتی الگوی کشتی در کار نباشد و کشاورز نداند باید به چه میزان محصول بکارد نتیجه این می شود که یکسال با مازاد محصولات مواجه می شویم و کشاورز ضرر می کند و سال بعد یک محصول کمیاب می شود و مصرف کننده متضرر خواهد شد.
نبود "الگوی کشت" بلای جان کشاورزی شده است
به گزارش توليد ايرانی ؛        مصطفی دارایی‌نژاد با بیان اینکه در همه محصولات کشاورزی به جز سیب‌زمینی کاهش قیمت داریم زیرا بار فراوان است، گفت: امسال تولیدات ما به غیر از سیب زمینی  ۱.۵ برابر بیشتر سال قبل شده است و البته نسبت به سال قبل تولید سیب زمینی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: وقتی الگوی کشت نباشد یک سال سیب زمینی کاشت می شود و روی دست کشاورزان می‌ماند و متضرر می‌شوند و سال بعد یک محصول دیگر. در حقیقت می‌توان گفت نبود الگوی کشت بلای جان بخش کشاورزی است. یکسال بیش از نیاز پیاز تولید می شود و دور ریخته می شود و سال بعد آن محصول پیدا نمی شود و این روند هر سال تکرار می شود.

رییس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: کشاورز باید الگوی کشت داشته‌ باشد. باید میزان نیاز کشور و میزان تولید به آن اعلام شود. همچنین باید مصرف داخلی تامین و  برای مازاد محصولات برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع خرید تضمینی از کشاورز هنوز جا نیفتاده است، گفت: خیال کشاورز باید بابت خرید محصولاتش راحت باشد. تنظیم بازار یعنی همین. اما متاسفانه وقتی بار فراوان است کشاورز ضرر می کند و وقتی بار کم می شود دود آن به چشم مصرف کننده می رود.

دارایی نژاد با اشاره به اینکه دولت باید به خرید تضمینی محصولات استراتژیک همچون گندم و غلات توجه بیشتری کند، گفت: سالهای آینده دنیا با چالش گندم و غلات مواجه خواهد شد. بنابراین باید برای تولید این محصولات برنامه ریزی کرد. کشاورزان باید ذرت و گندم و محصولات اینچنینی بکارند.

وی در پایان گفت: اگر بخش کشاورزی ساماندهی شود درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی به اندازه درآمدهای نفتی خواهد بود. ولی متاسفانه بخش کشاورزی صاحب ندارد و برای آن برنامه ریزی نمی شود. اگر مانند تمام دنیا برنامه ریزی انجام شود اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می خورد و علاوه براینکه تامین نیاز داخلی به چالش کشیده نمی شود صادرات هم خواهیم داشت.
کد مطلب: 35911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *