دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۴

عبرتی که باید از ماجرای متروپل بگیریم

عضو کمیته‌های تدوین استانداردهای ملی کشور و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باید از فاجعه متروپل آبادان عبرت گرفت و اجازه نداد اتفاقات این چنینی در کشور تکرار شود، گفت: کیفیت مصالح و بتن مورد استفاده در ساخت و سازها از جمله عواملی است که در ایمن شدن سازه نقش موثری دارد و یکی از دلایل تسریع در ریزش متروپل آبادان عدم توجه به کیفیت مصالح ساختمانی و بتن است.
عبرتی که باید از ماجرای متروپل بگیریم
به گزارش توليد ايرانی؛       علیرضا رحمتی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی ساختمان‌ها یک موضوع گسترده و دارای ابعاد مختلفی است، اظهار کرد: دستگاه های مختلفی در موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌ها دخیل هستند به گونه‌ای که در ساخت و سازهای شهری، شهرداری‌ها به عنوان مرجع صدور پروانه وظیفه نظارت بر اجرای سازه را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در میدان ساخت‌وسازها نیز سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان انجام وظیفه می کنند و در واقع به شهرداری‌ها خدمات مهندسی ساختمان سازی ارائه و گزارش پیشرفت پروژه‌ها اعلام می کنند. شهرداری به استناد گزارشات اعلام شده اجازه پیشرفت و توقف کار را می‌دهد. بدیهی است اگر بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری تفاهم همکاری دوطرفه و ارائه گزارش کار صحیح صورت نگیرد که عمدتا در کشور وجود ندارد، شاهد ساخت و ساز موفقی نخواهیم بود که نمونه آن ساختمان متروپل آبادان است که سازمان نظام مهندسی گزارشات تخلف متعددی را به شهرداری آبادان اعلام کرده ولی متاسفانه شهرداری این شهر ترتیب اثر نداده و اجازه پیشرفت کار را داده است.

وی با تاکید بر اینکه مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی یک گزارش نویس است و قدرت اجرایی بیش از این ندارد، افزود: در ساختمان سازی نیاز به مصالح استاندارد و در راس آنها بتن به عنوان یک کالای استراتژیک و مهم است که در روند ساخت ایمن تاثیرگذار است.

عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی که ۲۱ سال سابقه تولید بتن و قطعات بتنی را در کارنامه کاری خویش دارد، افزود: کالای بتن توسط واحدهای تولید بتن آماده ساخته می‌شود چرا که بتن براساس قانون، کالای مشمول استاندارد اجباری است و تولید، توزیع و فروش آن اگر فاقد نشان استاندارد باشد، جرم است.

وی بیان کرد: نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی بر عهده ادارات کل استاندارد استان‌هاست بنابراین باید اداره کل استاندارد بر روند تولید مصالح نظارت داشته و نظارت بر حسن اجرای کار توسط شهرداری و با کمک سازمان نظام مهندسی انجام شود. این سه مجموعه نظارتی باید همکاری سه جانبه داشته و با متخلفین برخورد کنند و اگر بتن بی‌کیفیتی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفت مانع از اجرای کار شوند و از طرفی واحد تولیدی بتن را توقیف کنند و مانع از اجرای پروژه شوند.

او گفت: براساس گزارشات دریافتی در بسیاری از نقاط کشور بتن غیراستاندارد و دست ساز بوفور با اطلاع کامل مسئولین شهرستان ها توسط واحدهای دوره‌گرد سیار و کارگران متفرقه با ابزارهای ابتدایی ساخته می‌شود و متاسفانه هیچ برخوردی هم با آنان نمی‌شود. بعضا برخی مراکز تولید بتن استاندارد به دلیل عدم اقبال مردم برای خرید بتن از این مراکز و تمایل به استفاده از بتن دست ساز و غیرایمن ورشکسته شده و واحد تولیدی آنها تعطیل شده است.

این کارشناس عمران با تاکید بر اینکه کیفیت باید از مصرف کننده شروع شود، گفت: آگاهی بخشی به مصرف کننده در خصوص ساخت و ساز ایمن با استفاده از کالای ایمن ضروری است تا تولیدکننده مجبور به تولید محصول با کیفیت شود.

وی تصریح کرد: مطالبه انجمن‌های صنفی تولیدکننده بتن آماده در کشور این است که دستگاه های اجرایی سخت‌گیری کنند تا کیفیت کالا ارتقا یابد و تفاوت واحدهای تولیدکننده محصول با کیفیت با سایرین مشخص شود. آموزش همگانی در رسانه‌ها و روشن شدن اهمیت این موضوع لازم است تا ارتقای کیفیت محصول به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه ها نیز آموزش کافی داده نمی شود که نتیجه آن کاهش کیفیت کالای تولیدی است و لازم است تا برگزاری سمینارها و محافل علمی اثربخش و تخصصی سطح دانش دانشجویان و مهندسین ارتقاء یابد. در آموزش ساختمان سازی صحیح و مصرف مصالح با کیفیت و بررسی تجزیه و تحلیل مصالح در جامعه مهندسی به صورت عام بسیار ضعیف هستیم و نیاز به آموزش‌های کاربردی است تا منجر به ارتقای کیفیت شود.

وی در خصوص فعالیت خانه بتن شهرستان ساوه نیز گفت: خانه بتن ساوه با همکاری شرکت سیمان نیزار استان قم اقدام به برگزاری آموزش‌های تخصصی کاربردی برای واحدهای تولید بتن آماده در سطح شهرستان کرده که موجب افزایش کیفیت قابل ملاحظه ای در تولید بتن و سنگ دانه مصرفی در بتن و روش های اجرا شده است که کیفیت ایمنی ساختمان سازی را ارتقاء داده و این اقدامات باید تداوم داشته باشد.
کد مطلب: 35289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *