پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
۰
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۲

مردمی‌سازی یک فرایند کاملا اجتماعی است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مردمی‌سازی یک فرایند کاملا اجتماعی است. در حاکمیت اسلامی غیر از امام و امت مفهوم دیگری نداریم. این ۲ با هم هستند. اندیشه ولایت فقیه در واقع همین مفهوم است.
مردمی‌سازی یک فرایند کاملا اجتماعی است
به گزارش توليد ايرانی؛        محمود کریمی بیرانوند صبح امروز، ۲۲ اردیبهشت ماه، در اولین همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با موضوع میز تخصصی بررسی برنامه تحول دولت از منظر مردمی‌سازی اقتصاد که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مردم‌بنیاد است و یک اقتصاد دولتی نیست. اقتصاد مقاومتی با حضور مردم تحقق پیدا می‌کند. دولتی نبودن این اقتصاد مردمی به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد بلکه دولت در قبال کمک و ایجاد زیرساخت‌ها و نظارت باید کمک کند.  

وی با اشاره به حوزه مردمی‌سازی و چگونگی آن افرود: بخشی از فرایندهای مردمی‌سازی منحرف شده‌ و برخی بخش‌ها نیز مفغول مانده است؛ این در حالی است که ۶۰ درصد مردم با وزارت کار ارتباط دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مردمی‌سازی پروژه نبوده و یک فرایند است. مردمی‌سازی سیاسی نبوده و یک فرایند کاملا اجتماعی است. مساله جدی که در اقتصاد کشور داریم این است که پدیده‌ها کاملا مالی در نظر گرفته می‌شوند. مردمی‌سازی یک فرایند کاملا اجتماعی است. در حاکمیت اسلامی غیر از امام و امت مفهوم دیگری نداریم. این ۲ با هم هستند. اندیشه ولایت فقیه در واقع همین مفهوم است.
 
کریمی با اشاره به اینکه اگرچه به دولت‌های قبلی نقد وارد بوده اما ذات انقلاب اسلامی مردمی است، گفت: در حاکمیت اسلامی تقدم و تاخر وجود ندارد. مفهوم مردمی‌سازی در بخشی از حوزه‌ها به ابتذال کشیده شده است. چهار پروژه در راستای مردمی‌سازی اقتصاد از جمله حوزه کار مردم، اموال مردم، آتیه مردم و رفاه مردم در دستور کار است.  

در ادامه حمیدرضا فولادگر، رئیس سابق کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و مردمی‌سازی هر کدام موضوعی جداگانه دارد و فصل مشترک نیز با یکدیگر دارند. در مورد مفهوم مردمی‌سازی به نظر می‌رسد با چالش مفهمومی مواجه هستیم. ما هنوز به مدل مفهمومی مردمی‌سازی نرسیده‌ایم؛ در حالی که هر کدام یک سری تعریف کلی دارد.
وی افزود: باید از روش‌هایی که استفاده نکرده بهره بگیریم. بنابراین نه تنها از روش‌های پیمان مدیریت بلکه از روش‌های دیگر نیز بایداستفاده شود. در سال‌های قبل مصارف در بخش هزینه‌ای جاری، کسب هزینه  و... و. استفاده شده درصورتی که باید این مصارف در بخش ایجاد عدالت، طرح توسعه‌ای و... و. استفاده شود.

رئیس سابق کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از سیاست‌های تنظیم شده استفاده نمی‌شود، بیان کرد: این سیاست‌های بالا دستی و مفاهیم کلی دارند ولی اصولا بر اساس برداشت‌های خودمان کار را انجام می‌دهیم. تا زمانی که شفاف‌سازی را مشخص و تعارض منافع را حل نکنیم، اقتصاد مقاومتی و مردمی سازی اقتصاد حل نخواهد شد.

برای مردمی‌سازی اقتصاد باید از مردم شروع کرد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کار اداره جامعه باید به مردم سپرده شود. برای مردمی سازی اقتصاد نیز باید از مردم شروع کرد. این دقیقا همان کاری است که امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب انجام دادند. درحالیکه یکی از نهادهای عاملیت مردمی اقتصاد جهاد سازندگی بود، اما این نهاد در روستاها تعطیل شده است.

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به جوهره مردمی‌سازی اقتصاد اظهار کرد: من جوهره مردمی‌سازی اقتصاد را عاملیت تورم می‌دانم. خدمت‌رسانی به مردم، حمایت پولی از مردم، گسترش دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ارائه‌ دهنده خدمات، افزایش تسهیلات بانکی و خصوصی‌سازی با عاملیت مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد یکسان نیست زیرا در لیبرال‌ترین حکومت‌ها هم به مردم تسهیلات اعطا می‌شود. 
وی افزود: در غرب نیز اقتصاد بعد از ۳۰۰ سال به مشارکت مردمی رسیده که این مفهوم نیز با مردمی‌سازی اقتصاد یکسان نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مساله حذف ارز ترجیحی نیز موضوع رانت و قاچاق مطرح است. طبق سخنان وزیر اقتصاد و امور دارایی ۸۸ هزار نانوایی به صورت مکانیزه کنترل می‌شود تا یارانه آرد به نانوایی‌ها برسد و رانت ایجاد نشود. پس اگر می‌شود آیا باید این تعداد نانوایی را در کشور کنترل کرد و نمی‌شود واردکنندگان و قاچاقچیان را کنترل کرد؟

وی ادامه داد: اتحادیه تعاونی مرزنشین استان خوزستان در دولت نهم و دهم حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته اما در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از بازارچه‌های مرزی تعطیل شده‌ است. باید اداره این بازارچه‌ها به تعاونی‌های مرزنشین سپرده شود. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همچنین مجموع سود خالص پنج شرکت فولادی و معدنی معادل کسری بودجه دولت در هدفمندی یارانه‌ها است.
کد مطلب: 34743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *