پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
۰
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۹

محدودیتی برای واردات گوشی تلفن همراه مسافری وجود ندارد

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با حضور در رسانه ملی، انواع گوشی‌هایی که حق ورود و رجیستری در ایران را دارند، تشریح کرد.
محدودیتی برای واردات گوشی تلفن همراه مسافری وجود ندارد
به گزارش توليد ايرانی؛         اعلام فهرست جدید گوشی‌هایی که حق ورود و رجیستری در ایران دارند محور گفتگو با خانم باقرپور مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران است.
 
 متن کامل مصاحبه با مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران به این شرح است: 
مجری: خانم باقرپور، چه گوشی‌هایی با چه ویژگی‌هایی در فهرست جدید به روزرسانی شدند و قابلیت ورود و رجیستری در ایران را دارند؟
 
خانم باقرپور: محدودیتی در خصوص فهرست گوشی‌های ورودی توسط مسافران و یا به صورت تجاری وجود ندارد و تنها موردی که برایشان لحاظ می‌شوند این است که گوشی‌هایی که ارزش شان زیر ۶۰۰ دلار است در حقیقت از مأخذ ۶ درصد برایشان محاسبه می‌شود و باید حقوق ورودی پرداخت کنند و گوشی‌هایی که ارزش شان بالای ۶۰۰ دلار است دو برابر یعنی ۱۲ درصد مأخذ حقوق ورودی برایشان محاسبه می‌شوند.
 
مجری: یعنی د رحال حاضر وارد کنندگان گوشی همراه در وارد کردن آن هیچ محدودیتی ندارند؟ و فقط براساس ارزش آن و بحث تعرفه واردات است؟ پس چرا برخی از مدل‌ها مثلاً شیائومی و یا نوکیا برند‌هایی که فعلاً در بازار مطرح هستند در فهرست گمرک وجود ندارد؟
 
خانم باقر پور: یکی از مراحلی که در فرآیند تشریفات انجام می‌شود پس از اظهار توسط مسافر و یا تاجر، این است که ارزش گذاری کالا اتفاق بیفتد، زمانی که یک کالای جدیدی معرفی می‌شود یک فرآیندی برای ارزش گذاری آن انجام می‌شود و بلافاصله به صورت اتوماتیک و برخط ارزش آن کالا اضافه می‌شود به فهرست بقیه کالاها، فقط زمانی که آن کالا به گمرک عرضه می‌شود و مشخصات فنی اش در اختیار گمرک قرار می‌گیرد در آن زمان است که همکاران ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و ارزش مربوطه را با فرآیندی که در آن بخش تخصصی گمرک قرار دارد اطلاعات مربوط به ارزش آن را بروز رسانی می‌کنند.
 
مجری: پس محدودیت خاصی نیست فقط بحث ارزش گذاری است که وقتی مشخص شد به فهرست گمرک اضافه می‌شود، پس چرا ما در برخی از خبر‌ها می‌خوانیم که برخی از گوشی‌های وارداتی مشکل دارند و مشکل آن‌ها هم سر مسیریابی آن سرشماره‌های سه شماره‌ای اضطراری است و به همین دلیل اجازه نمی‌دهند برخی از مدل‌ها مثل گوشی‌های شیائومی و یا سامسونگ و یا نوکیا اجازه واردات نمی‌دهند، این درست است؟
 
خانم باقرپور: طرح رجیستری یک فرآیندی است که در مجموع سازمان‌های مختلفی در آن همکاری می‌کنند از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان‌های دیگر که بخشی از آن‌ها مجوز‌هایی را صادر می‌کنند و یا کنترل‌هایی را از طرف سرویس ها، استعلاماتی را پاسخ می‌دهند و بخش دیگر فرآیند را انجام می‌دهند پس از این که تشریفات گمرکی اتفاق افتاد یعنی این که اظهار کننده اظهارش را به گمرک انجام داد اگر مسافر بود پس از ورود به مرز ورودی اطلاعات آی‌ای ام آی در سامانه ثبت می‌شود و تا یک ماه مسافر می‌تواند اطلاعات را وارد کند پس از تکمیل این فرآیند و پرداخت حقوق ورودی، اطلاعات به سامانه همتا ارسال می‌شود و عملیات رجیستری و تشخیص آن، در سامانه وزارت صمت اتفاق می‌افتد که آن هم یک رفت و برگشت و تعاملی با سازمان تنظیم مقررات دارد.
 
مجری: اما ما در این حوزه مشکلی داریم در برخی از گوشی‌های موبایل؟ 
خانم باقرپور: در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد به گمرک برنمی گردد در نتیجه بازخوردی به سمت ما نمی‌آیند.
 
مجری: شما اطلاع دارید الان برخی از گوشی‌های موبایل به دلیل همین مشکلی که در مسیریابی سرشماره‌های اضطراری سه شماره‌ای دارند امکان ورود به کشور ندارند، درست است؟
 
خانم باقر پور: در حقیقت مکاتباتی بین سازمان تنظیم مقررات و وزارت صمت انجام شده که در حال پیگیری است گمرک محدودیتی برای ثبت و ورود کالا نداریم.
 
مجری: انجمن وارد کنندگان موبایل انتقادی مطرح کرده بودند که این دلیلی برای وزارت صمت نمی‌شود که از ورود برخی از مدل‌های گوشی‌های جلوگیری کند، چون این به راحتی با همراهی اپراتور‌ها قابل حل است، به بینندگان بفرمایید که امسال چقدر گوشی موبایل به کشورمان وارد شده است؟
 
خانم باقر پور: بله، ما در سال ۱۴۰۰ در ۱۰ ماهه یعنی تا پایان بهمن ماه حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۶۴ دستگاه تلفن همراه به صورت تجاری ثبت شده که ارزش دلاری آن بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار بوده و تقریباً در مقایسه با پارسال، به لحاظ تعدادی با ۲۷ درصد رشد و از جهت ارزشی با ۹۳ و ۷ دهم درصد رشد مواجه ایم.
 
مجری: در این یکی دو ماهه اخیر گویا این روند خیلی رشد قابل توجهی داشته، درست است؟
خانم باقرپور: بله درست است، در مقابل در حوزه مسافری، خوشبختانه نشان می‌دهد که طرحی که اجرا شده با موفقیت پیش رفته؛ زیرا کالا‌ها به صورت قانونی و تجاری وارد می‌شوند ما با کاهش ۵۰ درصدی ورود گوهشی همراه به صورت مسافری مواجه هستیم ضمن اینکه در ۱۰ ماهه امسال, ۲۱۰ هزار و ۱۴۳ عدد گوشی تلفن همراه ثبت شده است.
 
مجری: در جایی می‌خواندم که از زماینکه بحث رجیستری گوشی همراه مطرح شد قاچاق گوشی به صفر رسیده، شما تأیید می‌کنید؟ 
 
خانم باقرپور: بله حدود ۶۰ درصد ورود گوشی توسط مسافر کاهش داشته و این نشان می‌دهد که این طرح با موفقیت پیش رفته و از نظر تجاری ۹۳ و ۷ دهم درصد رشد داشتیم که رقم قابل توجهی است.
مجری: اگر مسافری قصد داشته باشد که گوشی همراه وارد کند در حال حاضر چه قوانینی حاکم است؟ 
 
خانم باقرپور: در گمرک فهرست کالا دائماً به روز می‌شود، چون تجهیزات، نخستین نقطه ورودی گمرک است گاهاً مسافر فراموش می‌کنند که ثبت اطلاعات رجسیتری شان را انجام بدهند درخواست ما این است که، چون محدودیت‌هایی وجود دارد و حداکثر یک روز به مسافری که فراموش کرده باشد ثبت اطلاعات انجام بده فرصت داده می‌شود که به آن مبادی مراجعه کند و اطلاعاتش را ثبت کند ضمن اینکه یک ماه برای ثبت اطلاعات و اظهار گوشی یک ماه فرصت دارد.
کد مطلب: 33157
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *