چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۵

پارسال با دو شوک تحریم حداکثری و کرونا روبرو شدیم

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پارسال دو شوک تحریم حداکثری و کرونا، تجربه منحصر به فرد ایجاد کرد و اقتصاد کشور با این دو تکانه، روبرو شد.
پارسال با دو شوک تحریم حداکثری و کرونا روبرو شدیم
به گزارش توليد ايرانی ؛                 آقای سید حمید پورمحمدی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پارسال سال ویژه‌ای از نظر بوجه ریزی بود و هیچ سالی تا این حد، تحریم را تجربه نکرده بودیم افزود: سال گذشته آخرین سال حکومت ترامپ بود و آمریکا تحریم‌ها را به حد نهایی خود رساند و اگر ایران در مقابل این تحریم‌ها می‌شکست شاید دوباره ترامپ انتخاب می‌شد.

وی اضافه کرد: در این شرایط باید بپذیریم منابع ارزی دولت حاصل از فروش نفت و منابع خصوصی ناشی از صادرات پارسال، بسیار کاهش یافت.

پور محمدی تصریح کرد: اگر جایی امکان صادرات نیز داشت شرایط دسترسی به منابع ارزی به حد زیادی کاهش یافت.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ نرخ ارز تا حدودی ثبات داشت و قیمت تا ۵ هزار تومان بود، اما در سال ۱۳۹۵ که ترامپ آمد و در سال ۱۳۹۷ که از برجام خارج شد و فشار تحریم‌ها شدت گرفت روند صعودی نرخ ارز آغاز شد و قیمت به اوج رسید و پارسال تا به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.
پورمحمدی گفت: در اردیبهشت ۹۸ تا ۲ میلیون ۶۸۰ بشکه نفت می‌فروختیم، اما به تدریج فروش نفت و کشتی‌های ما تحریم شد و امکان دسترسی به منابع ارزی نیز کاهش یافت.
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: شرایط صادرات و فروش نفت به حدی سخت شد که حتی قیمت گازوئیل ۴۶ سنتی به ۱۶ سنت کاهش یافت و به گفته وزیر نفت، پیشنهاد فروش نفت به پنج دلار هم رسید.

وی گفت: در این شرایط سخت، در بخش هزینه‌ها رقم مصوب بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود و میزان پرداختی به ۵۶۳ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۹۸.۶ درصد بودجه پارسال محقق شد.
پور محمدی تاکید کرد: پارسال با توجه به شرایط سخت اقتصادی، حقوق حداقلی بگیران ۵۳ درصد افزایش یافت و متوسط افزایش حقوق مهرماه سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد بود که برای حقوق بگیران کمتر از ۴ میلیون تومان ۵۳ درصد افزایش یافت.

وی در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی نیز گفت: از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یا همان خصوصی سازی, ۳۵ هزار میلیارد تومان سهام، فروخته شد.
معاون سازمان برنامه و بودجه در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی افزود: دولت می‌توانست بر اساس قانون بودجه ۷۲ هزار میلیارد تومان برداشت کند که فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان برداشت کرد یعنی حدود ۴۰ درصد آن محقق شد.

وی درباره درامد‌های نفتی دولت در سال گذشته تصریح کرد: درآمد‌های نفتی در سال ۹۹ دو درصد محقق شد یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول کردیم.
پورمحمدی با اشاره به اثرات کرونا در بازار کار گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دلیل تاثیرات کرونا از گردونه کسب و کار خارج شدند بنابراین هزینه سنگینی به اقتصاد وارد شد.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به فشار‌های ناشی از تحریم‌ها و کاهش منابع ارزی و تحت تاثیر قرار گرفتن نرخ ارز افزود: در این شرایط برای حمایت از معیشت مردم به پرداخت ارز ۴۲۰۰ با وجود همه انتقادات ادامه دادیم، در حالی که متضرر اصلی آن دولت است و می‌توانست گران‌تر حتی تا ۲۳ هزار تومان بفروشد و کسری بودجه را جبران کند، اما چنین نکرد.
پارسال زمان مناسبی برای حذف یارانه دهک‌های بالا نبود
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با توجه به متصل نبودن سامانه‌ها و تکمیل نبودن بانک اطلاعاتی افراد، پارسال زمان مناسبی برای قطع یارانه ۳ دهک بالا درامدی نبود.
آقای سید حمید پورمحمدی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: دولت به پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به همه اقشار ادامه داده است، زیرا بر اساس تجربه، وقتی یارانه‌ی برخی افراد حذف شد، به خاطر متصل نبودن سامانه‌ها، اغلب حذف شدگان جزو اقشار آسیب پذیر بودند که مجبور شدیم دوباره یارانه آن‌ها را برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین ما فقط توانستیم یارانه جدید به سه دهک بالا را پرداخت نکنیم و قطع یارانه‌ی ۳ دهک بالا به زمان اتصال سامانه‌ها موکول شد.

معاون اقتصادی و امور هماهنگی سازمان برنامه و بودجه درباره حمایت از مردم با توجه به آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا تصریح کرد: از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، پرداخت وام ارزان قیمت ۱۲ تا چهار درصدی، پرداخت بخشی از حق بیمه کارگران در صورتیکه کار فرما آن‌ها را اخراج نکند، تعویق اظهارنامه‌های مالیاتی و جرائم مالیاتی، پرداخت منابع بلاعوض به خانوارها، تامین بیمه بیکاری ۸۰۰ هزار کارگر و پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی برای ترمیم پرداختی‌ها بوده است.

پورمحمدی گفت: بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی، اقتصاد منفی ایران را بین منفی پنج تا منفی ۱۲ درصد برآورد می‌کرد، اما به نحوی مدیریت شد که پایان سال، گزارش بانک مرکزی رشد مثبت دو درصد را نشان داد.
وی تاکید کرد: من به هیچ عنوان نمی‌خواهم بگویم که مردم در اوضاع مناسب اقتصادی قرار دارند، اما با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم، توانستیم از شرایط نامطلوب و بحرانی عبور کنیم.
 
کد مطلب: 27224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *