چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
۰
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۲
زنگنه در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت

تولیدات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال نزدیک می‌شود

وزیر نفت گفت: با طرح‌های اجرا شده در صنعت پتروشیمی، تولید محصولات این صنعت تا پایان سال، به صد میلیون تن در سال نزدیک می‌شود.
تولیدات پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال نزدیک می‌شود
به گزارش توليد ايرانی ؛ آقای بیژن نامدار زنگنه در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با حضور رئیس جمهور افزود: تعهد ما از ابتدای سال ۹۹ بهره برداری از طرح‌های پتروشیمی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن در سال بود که با تلاش انجام شده باوجود فشار بیماری کرونا و تحریم‌های شدید علیه صنعت نفت، با طرح‌های افتتاح شده، امروز به رقم ۲۱/۵ میلیون تن رسیده ایم. 
 
 
 
وی با اشاره به جهش تاریخی صنعت پتروشیمی کشور در سال ۹۹ گفت: برای جهش دوم پتروشیمی نیز آخرین گام‌های محکم برای رسیدن به هدف برداشته شده و البته جهش سوم نیز در حال اجراست.
 
وزیر نفت ادامه داد: با افزودن سه ابرپروژه به طرح‌های جهش سوم، همانطور که وعده داده شده بود ظرفیت تولید از ۳۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶ خواهد رسید و البته موضوع مهم تامین خوراک همه این مجتمع‌ها و ابرپروژه‌ها است. 
 
وی با بیان اینکه سرمایه گذاران برای اجرای این سه ابرپروژه مشخص شده است و در همین دولت نیز کار خود را آغاز خواهند کرد گفت: به این ترتیب طرح‌های جهش دوم را به سامان رسانده و اکثر آن‌ها به پایان رسیده است و ریل گذاری و پایه گذاری محکمی نیز برای دولت بعد انجام دادیم.
 
تولید خوراک به اندازه کافی
 
زنگنه افزود: تولید خوراک به اندازه کافی نیز از اهداف ما بوده است و البته عمده خوراک پتروشیمی‌ها تامین شده و بخش کمی هم در دست اجراست در نتیجه، خوراک برای طرح‌های جهش دوم و سوم تامین شده است.
 
وزیر نفت گفت: امروز دو دسته طرح، یکی مجموعه طرح‌های شرکت پارسیان سپهر و دومی دو طرح فناورانه تولید کاتالیست، افتتاح خواهد شد که با افتتاح طرح پارسیان سپهر چهاردهمین طرح از ۱۷ طرحی که تعهد شده بود به بهره برداری خواهد رسید و سه طرح دیگر نیز که شامل طرح پتروشیمی مسجد سلیمان، طرح تولید متانول در پتروشیمی سبلان و طرح اکسیر حلال است در هفته‌های آینده با توجه به برنامه متراکمی که وجود دارد با حضور رئیس جمهور آماده افتتاح است.
 
وی ادامه داد: شروع طرح پارسیان سپهر در سال ۹۳ و در جریان نخستین سفر رئیس جمهور به استان فارس در محلی کنار پالایشگاه پارسیان در منطقه مهر انجام شد. هدف از اجرای آن نیز جداسازی هیدروکربن‌های سنگین از گاز‌های تولیدی میدان تابناک، شانول، براوی و هما بود که در منطقه مهر و لامرد واقع هستند. این میدان‌ها در دولت هفتم و هشتم توسعه داده شده بود و پالایشگاه پارسیان هم در همان زمان اجرا شده و به بهره برداری رسیده است. 
 
دلایل فنی و اقتصادی  باعث اجرای طرح در دو منطقه
 
زنگنه گفت: در مرحله نخست قرار بود طرح فقط در منطقه مهر اجرا شود که سرمایه گذاران به دلایل فنی و اقتصادی طرح را در دو منطقه پارسیان و عسلویه اجرا کردند و البته قرار بود یک میلیون تن اتان تولیدی از این طرح برای احداث یک واحد الفین یک میلیون تنی به مصرف برسد و زیر آن هم سه واحد پلی اتیلن احداث و اتیلن تولید شود. در این الفین به سه واحد پلی اتیلن داده شود و بیش از ۳۰۰ هزار تن اتیلن تولید شود که این موضوع به تاخیر افتاده و ما همچنان آمادگی تولید یک میلیون تن اتیلن را داریم و آن را در تعهد خود می‌دانیم.
 
وی افزود: این طرحی است که بیش از ۱/۳ میلیارد دلار هزینه در برداشته و البته یک میلیارد دلار درآمدزایی خواهد کرد که این طرح را پارسیان سپهر، شرکت متعلق به ستاد اجرایی حضرت امام (ره) , اجرایی خواهد کرد و با اجرای آن ۳/۳ میلیون تن به ظرفیت ما افزوده خواهد شد.
 
ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی به ۲۱ میلیون تن خواهد رسید
 
زنگنه اضافه کرد: در واقع با طرح‌های افتتاح شده امروز از ۲۵ میلیون تن تعهد داده شده ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی به ۲۱ میلیون تن خواهد رسید و با سه طرح دیگر این رقم به ۲۴/۵ میلیون تن می‌رسد و البته این طرح‌ها از مصادیق اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش و جهش تولید در صنعت پتروشیمی است. صنعت پتروشیمی در دوران تحریم ها، یکی از ارکان اصلی مقاومت کشور است به نحوی که نزدیک به ۹۰ درصد ارز که در سال گذشته در سامانه نیما عرضه شد توسط شرکت‌های پتروشیمی تامین شده است.
 
وزیر نفت ادامه داد: تنوع بخشی به مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی هم از کار‌هایی است که با وجود سختی‌هایی که در مسیر بود در این دوران انجام شد ضمن اینکه برای این طرح نیز ما قراردادی با شرکت انرژی تدبیر با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار با تامین منابع توسط همان شرکت که آن هم وابسته به ستاد اجرایی است منعقد کردیم که بر اساس این طرح فشار افزایی در بالادست انجام می‌دهد که این فشار افزایی در محل سر چاه و میدان‌هایی که قرار است تامین خوراک آینده این مجموعه را تضمین کند انجام خواهد شد. 
 
وی گفت: در زمینه تامین خوراک از ابتدای سال ۹۹ تاکنون واحد‌های بازیابی فاز اول پتروشیمی بوشهر به ظرفیت یک میلیون تن بیدبلند خلیج فارس به ظرفیت ۳/۴ میلیون تن، پتروشیمی کنگان ۳/۵ میلیون تن و این مجموعه به ظرفیت ۳/۳ میلیون تن جمعا ۱۱ میلیون تن به مدار آمده است و این طرح‌ها در زمینه زنجیره خوراک به بهره برداری رسیدند. 
 
بهره برداری  از ان جی ال ۳۲۰۰ با ظرفیت یک میلیون تن تا پایان سال
 
زنگنه افزود: تا پایان سال، ان جی ال ۳۲۰۰ با ظرفیت یک میلیون تن در فاز اول به بهره برداری می‌رسد و سال آینده نیز ان جی ال ۳۱۰۰ با ظرفیت یک میلیو تن که یک پتروشیمی هم زیردست آن وجود دارد به مدار بهره برداری خواهد آمد. 
 
وی گفت: طرح‌های بعدی مربوط به کاتالیست‌های فرآیندی در پتروشیمی‌ها هستند که این کاتالیست‌ها گرچه وزنشان بسیار کم است، اما در صورت تامین نشدن با کیفیت مناسب، واحد‌ها و مجتمع‌ها از مدار خارج می‌شوند.
 
۴۰ گروه کاتالیست با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار  در صنعت پتروشیمی
 
زنگنه افزود: در صنعت پتروشیمی کشور ۴۰ گروه کاتالیست با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار در سال مصرف می‌شود که تاکنون ۱۹ نوع از این کاتالیست‌ها داخلی سازی شده و با اقدامات موجود تا پایان امسال ۹ کاتالیست دیگر نیز داخلی سازی می‌شود که در مجموع ۲۸ کاتالیست داخلی سازی خواهند شد. 
 
وی گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی که یک شرکت دولتی است نقش مهمی در این فعالیت‌ها داشته و طرحی که در شازند اراک اجرا خواهد شد نیز در این راستا با سرمایه گذاری ۲۷۰ میلیارد تومان توسط این شرکت به انجام رسیده است.
 
وزیر نفت افزود: به طور کل تولید پتروشیمی با جهش‌هایی که انجام شده به دو برابر ارزشی در مقایسه با سال‌های قبل رسیده است.
کد مطلب: 26451
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *