جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۶

سارقان همیشه در کمین قطعات خودروی شما نشسته اند

نمایندگی‌ها و تعمیرکاران عموما تمام توان خود را برای حل مشکل خودروی شما به کار می‌گیرند. ولی در مقابل برخی از تعمیرکاران خودرو اگر متوجه شوند که شما از خودرو و نحوه نگهداری آن آگاهی ندارید سوء استفاده می کنند.
سارقان همیشه در کمین قطعات خودروی شما نشسته اند
به گزارش توليد ايرانی ؛ اگر شما مالک یک خودرو هستید قطعا بارها به نمایندگی‌های مختلف و تعمیرکاران متفاوت مراجعه کرده‌اید. در اینجا ما قصد داریم یکی از  دروغ های رایج برخی از سودجویان را برای شما بازگو کنیم تا این بار با گوش و چشمانی باز به تعمیرگاه رفته و به آسانی فریب نخورید.

کاتالیست، طلای نهفته در دل خودروی شما
کاتالیست خودرو قطعه ای مصرفی است که در مسیر خروجی موتور کلیه خودروها وجود دارد و بیش از ۹۰درصد گازهای آلاینده حاصل از احتراق سوخت در موتور را به گازهای مجاز تبدیل می کند. طول عمر مفید کاتالیست با توجه به استانداردها حدود ۴۰ تا ٦٠ هزار کیلومتر است که پس از آن مسموم شده و عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهد که می بایست تعویض گردد.
قطعه کاتالیست به دلیل وجود فلزات گرانبهایی چون پلاتین، رودیم و پالادیوم قطعه ای ارزشمند بوده که بهای آن طبق قیمت جهانی تعیین می گردد. اما جالب است بدانید این قطعه حتی در زمان فرسودگی و مستهلک شدن نیز دارای ارزش می باشد که می توانید در زمان تعویض، کاتالیست مستهلک را به قیمت قابل توجهی بفروش برسانید.


متاسفانه برخی از تعمیرکاران  به علت عدم آگاهی صاحب خودرو نسبت به ارزش این قطعه، کاتالیست را زیر ماشین برداشته و شبه کاتالیست ها را جایگزین این قطعه گرانبها و کاربردی می کنند.
صاحبان خودرو که از این سرقت بی اطلاع هستند بعد از مدتی اثرات حذف کاتالیست در عملکرد خودروی خود مشاهده می کنند و در برخی موارد بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیرکاران، مبنی بر افزایش شتاب خودرو با حذف کاتالیزور(کاتالیست) از سیستم خودرو، این قطعه برداشته می‌شود که در ادامه به اثرات مخرب این امر خواهیم پرداخت.
اما در این شرایط شما هم مانند تعمیرکار مذکور زرنگ باشید و از او بپرسید که چه کارهایی انجام داده است؟ خودروی خود را تست کرده و اگر قطعات را تعویض کرده است؛ حتما داغی معیوب آن ها را درخواست کنید.

با حذف کاتالیست خودرو چه بلایی به سر خودروی شما می آید؟
طبق گزارشات کارشناسان و تیم تحقیقاتی شرکت ایران دلکو در خصوص مشکلات خودرو پس از حذف کاتالیست، می توان به ایجاد مشکل در سیستم الکتریکی خودرو، روشن شدن چراغ چک، افزایش ناگهانی مصرف سوخت، افت شتاب خودرو و از همه مهم تر مردودی در تست آلایندگی مراکز معاینه فنی اشاره کرد.
متاسفانه بیشتر خودروهایی که در تست میزان سطح آلایندگی خودرو در مراکز معاینه فنی مردود می شوند فاقد کاتالیست یا دارای شبه کاتالیست هستند که رانندگان خودرو هیچ اطلاعی از وجود یا عدم وجود این قطعه برروی خودروی خود ندارند.


حذف کاتالیست از خودرو علاوه بر معایبی که در بلندمدت برای خودرو به وجود می‌آورد، برای محیط زیست و نیز سلامتی خودمان تاثیرات مخرب زیادی به همراه خواهد داشت که با توجه به وضعیت کنونی آلودگی هوای کلان شهرها این مساله اهمیت بسیار زیادی دارد.
شرکت  ایران دلکـو یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان کاتالیست خودرو و موتورسیکلت در ایران و خاورمیانه است که در سال ۱۳۷۰ با تولید دلکو خودروهای پیکان و نیسان جونیور تاسیس گردید و از سال ۱۳۸۴ تحت لیسانس شرکت Interkat آلمان اولین مبدل کاتالیستی را به بازار ارائه نموده و تا کنون در راستای هدف خود برای رسیدن به آسمانی آبی و حفظ محیط زیست با توجه به استانداردهای روز دنیا و هماهنگ با سازمان ها و نهادهای مرتبط با محیط زیست، با تولید کاتالیست های کوت شده برای تامین خودروسازی ها و نیز تولید محصولاتAM  و AM PLUS نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی در تست آلایندگی را برطرف میکند.
کد مطلب: 24023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *