دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۵

نمایشگاهی برای هفتصدمین سالگرد تولد یک شاعر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: در هشت ماهه سال جاری ۵۱۷ میلیون دلار کالا از استان مرکزی صادر شده که از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش داشته است.
نمایشگاهی برای هفتصدمین سالگرد تولد یک شاعر
به گزارش توليد ايرانی؛     سعید فرخی روز سه شنبه ۲۵ آذر در کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی تصریح کرد: صادرات در چندماه گذشته متاثر از شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات و وقفه شد و گروه های صادراتی و وارداتی متاثر از این شرایط تجزیه و تحلیل شدند.

وی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی صادرات و کاهش ۲۱ درصدی واردات به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود:  بیشتر این کاهش مربوط به کرونا و کاهش قیمت جهانی نفت و مشکلات ورود و خروج بازرگانان و تجار بوده که با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش ارزش صادراتی ایجاد شده است. در ۸ ماهه امسال حدود ۵۱۷ میلیون دلار صادرات به ۸۵ کشور صورت گرفته است که امیدواریم تا پایان سال به مرز یک میلیارد دلار سال گذشته برسیم چراکه به نظر می رسد در ماه های آینده شریط امیدوارکننده ای داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد:  کاهش واردات نگرانی بیشتری دارد چراکه بیشترین واردات مربوط به مواد اولیه تولیدی شرکت ها است که امیدواریم با پیگیری لازم به نتایج مثبت دست پیدا کنیم.

فرخی در خصوص میزان ارز برگشتی حاصل از صادرات ادامه داد: در گروه شرکت های تولیدی بیش از ۹۵ درصد از ارز حاصل از صادرات عمدتا به کشور برگشته و تعداد شرکت های کمی هستند که امکان برگشت ارز را ندارند که آن نیز تا پایان سال برمی‌گردد.

وی بیان کرد: البته در واحدهای غیر تولیدی حدود ۸۰ درصد ارز  هنوز برنگشته که مبلغ زیادی نیست. دلایل عدم برگشت ارز مورد بررسی قرار گرفت و اعتقاد ما بر این است که باید با کسانی که بدون دلیل ارز را بر نمی گردانند برخورد قانونی شود.

فرخی در رابطه با زیرساخت های توسعه صادراتی نیز گفت: چند پایانه و نمایشگاه در حوزه صادرات کمک می کنند اما در حال حاضر نیمه تمام هستند و در رابطه با استفاده از منابع ملی برای تکمیل آنها  و پروژه های جدیدی که می توانند به این مسئله و توسعه زیرساخت صادراتی کمک کنند، موارد لازم بررسی شد.
کد مطلب: 23783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *