سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
۰
جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۶

بروکراسی اداری سدی مقابل جهش تولید

حاجی دلیگانی گفت: اگر جهش تولید محقق شود وضعیت اشتغال بهتر و نرخ بیکاری کم می‌شود و تولید ثروت در کشور رخ خواهد داد که اثر خودش را در زندگی، معیشت و سفره مردم نشان می‌دهد.
بروکراسی اداری سدی مقابل جهش تولید
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با توليد ايرانی؛ در مورد نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید»، اظهار کرد: تولیدکنندگان ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته توانستند از تهدید تحریم ایران فرصت ایجاد و بازگشتی به توانمندهای درونی کشور پیدا کنند.
وی با اشاره به کاهش صادرات نفت خام کشور در سال 98 افزود: به ناچار رویکرد دولت تغییر و به سمت توانمندهای داخلی سوق پیدا کرد و با توجه به نیازهای بازار داخل و استقبال در بازارهای کشورهای همسایه ایران، شرایطی را ایجاد کرد که شاهد رشد تولید در اواخر سال گذشته (بجز نفت) بودیم و وضعیت بهتری نسبت به اواخر سال 97 پیدا کرد.
تولید در سال گذشته جان گرفت/ برای بازار 400 میلیونی منطقه برنامه ریزی شود
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به نوسانات و افزایش نرخ دلار، گفت: صادرات کالای ایرانی صرفه اقتصادی بیشتری پیدا کرد و در کنار دیگر اتفاقات باعث شد تولید در کشور جان بیشتری بگیرد و وضعیت مطلوب‌تری نسبت به قبل داشته باشد.
حاجی دلیگانی تصریح کرد: بستری آماده شده که باید به سمت تولید انبوه حرکت کنیم تا علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه را تامین کند که اگر این امر محقق شود یعنی همان جهش تولید محقق شده است.
ثمره تحقق جهش تولید در سفره مردم دیده می‌شود
به گفته وی، اگر جهش تولید و افزایش چند برابری میزان آن رخ دهد و شعار سال محقق شود، وضعیت اشتغال در کشور بهتر و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت و تولید ثروت در کشور را شاهد خواهیم بود که می‌تواند آثار خود را در زندگی، معیشت و سفره مردم نشان دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم تحقق جهش تولید را مستلزم اقداماتی از جمله اراده دولت دانست و گفت: می‌بایست بخش‌هایی از دولت که هنوز اراده و اعتقاد به توانمندهای داخلی پیدا نکردند، به تولید ایرانی ایمان بیاورند و همه توان و امکان خود را در جهت جهش تولید بسیج کنند.
نظام بانکی در خدمت تولید باشد
حاجی دلیگانی سوق دادن منابع بانکی به سمت تولید را یکی دیگر از الزامات تحقق جهش تولید عنوان و بیان کرد: برخی از واحدهای تولیدی برای گردش مالی خود با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند که در این امر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وظیفه دارند منابع بانکی را به سمت تولید و رونق آن هدایت کنند.
وی با تاکید بر ناعادلانه بودن نظام مالیاتی کشور، گفت: یکی دیگر از مشکلات تولید مربوط به موضوع مالیات و تامین اجتماعی است که سازمان‌های مربوطه باید با شناخت و هوشمندی با واحدهای تولیدی رفتار کنند البته نمی‌گویم مالیات گرفته نشود و یا کم بگیرند بلکه با هوشمندی و به صورت عادلانه گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: یکی دیگر از الزامات تحقق جهش تولید تفویض اختیارات به کارگروه‌ها در استان‌ها است که بتوانند براساس وضعیت هر واحد با آن رفتار کنند تا نخست تولید تعطیل نشود و دوم اینکه آن بنگاه تولیدی وضعیت جهشی به خود بگیرد.
چرا نظام جامع مالیاتی به صورت کامل اجرا نمی‌شود؟
حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که چرا برای حمایت از تولید از فعالیت‌های غیرتولید و غیرمولد مانند خرید و فروش زمین و مسکن، خودرو، ارز و... مالیات اخذ نمی‌شود، پاسخ داد: برای این امر می‌بایست نظام جامع مالیاتی به صورت کامل اجرایی شود که این موضوع هنوز رخ نداده است هر چند هزینه‌های هنگفتی صرف آن شد. 
وی تاکید کرد: اگر نظام جامع مالیاتی به صورت کامل اجرایی و پوشش و گسترش آن در کشور انجام شود می‌توان به همان میزان از بخش‌هایی مانند مسکن، خودرو و... (فعالیت‌های سفته بازی) که باید مالیات پرداخت کنند و نمی‌دهند، مالیات گرفته و  فشار روی بخش‌هایی که مالیات می‌دهند، کمتر خواهد شد و لازمه این موضوع جدیت و اراده وزارت اقتصادی و رئیس سازمان مالیاتی است که این کار را به انجام برساند.
بروکراسی اداری سد مقابل جهش تولید
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم در مورد عملکرد دولت برای جهش تولید،گفت: دولت علی‌رغم شعارهایش در برخی از بخش‌ها هنوز تمرکزگراست و بایستی اختیارات را به استان‌ها و شهرستان‌ها بدهد تا بتوانند مشکلات واحدها را برطرف کنند.
حاجی دلیگانی بروکراسی اداری را سد مقابل جهش تولید دانست و  با بیان اینکه فضای کسب و کار باید بهبود یابد، اظهار کرد: امروز برای تغییر کاربری غیرکارگاهی به کارگاهی یک زمین رها شده در یک روستای دورافتاده حداقل یک سال زمان می‌برد و این موارد موانع جهش تولید است که باید برای رفع آن در جهت فعالیت‌های تولیدی تفویض اخیتارات صورت گیرد اما متاسفانه دولت هیچ عزم اراداه‌ای ندارد.
وی در پایان گفت: وزارتخانه مانند مسکن، جهاد کشاورزی و یا سازمان‌هایی مثل بنیاد مسکن اگر دست از کاغذبازی و برورکراسی اداری بردارند، قطعا تولید نجات پیدا می‌کند اما اگر همچنان بر این نوع انبار داری زمین‌ها ادامه دهند و به کسی که باید زمین داده شود، نمی‌دهند ولی به فردی که نباید بدهند اما براساس واسطه‌ها و رابطه‌ها می‌دهند که زمین خواری و کوه خواری‌ها ادامه پیدا می‌کند و با این وضعیت جهش در تولید رخ نخواهد داد.
کد مطلب: 18936
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *