يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹

اعلام حمایت وزارت کار از کارگران هفت‌تپه

عناوین مهم‌ترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به اصلاح قانون تسهیلات ارزان جهت اشتغال روستایی، حمایت وزارت کار از کارگران هفت‌تپه و آمار اشتغالزایی تعاونی‌ها در ماه گذشته اختصاص داشت.
اعلام حمایت وزارت کار از کارگران هفت‌تپه
توليد ايرانی در هفته‌ای که گذشت نشست فراکسیون تولید و اشتغال مجلس برگزار شد و وزیر کار در این نشست از ایجاد شرایط مطلوب اشتغال با اصلاح قانون تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری خبر داد.
وی گفت: کلیات این طرح در اصلاح قانون تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به تصویب رسیده و نتیجه آن به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.
به گفته وزیر کار، با تصویب این اصلاحیه شرایط مطلوب‌تری برای پرداخت اعتبارات ارزان قیمت روستایی و عشایری ایجاد خواهد شد.
به دنبال ارائه پیشنهاد از سوی اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس جهت رفع ایرادات این قانون که مانع از ایجاد اشتغال برای جوانان شده بود، مقرر شد وزیر کار گزارش کاملی در خصوص موانع این قانون و عملکرد این وزارتخانه در خصوص ایجاد اشتغال پایدار به فراکسیون ارائه کند.
این هفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با تاکید بر پیگیری خواسته‌های صنفی کارگران کشت و صنعت هفت‌تپه، هرگونه تجمع در فصل برداشت را به صلاح کارگران ندانست و از کارفرما خواست تا در مقابل تلاش و زحمت کارگران اهتمام خود را در پرداخت به موقع حقوق آنها بکار گیرد.
یاوری با توجه به آنکه ادامه فعالیت کارگران در فصل کشت نیشکر اهمیت بسیاری دارد از کارگران دعوت کرد خواسته‌های صنفی خود را از طریق نمایندگان خود و از مجاری قانونی پیگیری کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اعلام حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: حق طبیعی کارگر است که وقتی دستمزد دریافت نمی‌کند، اعتراض کند.
وی با اشاره به نامه‌نگاری با مسئولان قوه قضاییه، گفت: نباید به مسائل کارگری که به خاطر عدم پرداخت دستمزد ایجاد می‌شود جنبه امنیتی داده شود. این مساله اقتصادی است و باید در سطح اقتصادی کنترل شود.
به گفته شریعتمداری، بخشی از مشکلات نیشکر هفت‌تپه به خاطر پایان یافتن قراردادهای پیمانکاری و تقاضای برخی از کارگران برای بازگشت بوده است که امکان عملی نداشت ولی وزارت کار تلاش کرد با بهبود شرایط کارخانه، تولید بیشتر و مشکلات کمتر شود تا کارگران بیکار نشوند.
انتشار آمار اشتغال تعاونی‌ها از دیگر خبرهای این هفته بود.
گزارش اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون نشان می‌دهد که در شهریور ماه امسال،تعداد ۲۲۸ شرکت تعاونی و دو اتحادیه با عضویت ۵۷۳۶ نفر تشکیل و ثبت شده‌ و برای ۳۹۵۶ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.
بخش‌های صنعت و کشاورزی بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص داده‌ و بیشترین تعداد عضو هم متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت کشاورزی با ۱۷۵۹ نفر و مستقلات اجاره و فعالیتهای کسب و کار با ۱۵۶۷ نفر بوده است.بیشترین تعداد شاغلان نیز به تعاونی‌های صنعتی با ۹۱۴ نفر و تعاونی‌های دارای فعالیتهای خدمات عمومی و اجتماعی با ۷۶۰ نفر تعلق دارد.
این گزارش حاکی از آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در شهریور ماه سال جاری  ۲۲۸ واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۳۱۹ واحد بوده، کاهشی معادل ۲۹ درصدی داشته است. این میزان برای تعداد اعضا با کاهشی ۴۳ درصدی و برای تعداد فرصتهای شغلی با کاهشی ۱۲ درصدی همراه بوده است.
 
کد مطلب: 13348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *