چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
۰
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۹

برداشت ۷۵ درصد برنج شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به همت شالیکاران گیلانی تاکنون، برنج ۷۵ درصد شالیزارهای استان برداشت شده است.
برداشت ۷۵ درصد برنج شالیزارهای گیلان
به گزارش توليد ايرانی؛ علی درجانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: از ۱۷۸ هزار هکتار برنج برداشت شده، بیش از ۱۱۹ هزار هکتار به صورت مکانیزه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی مساعد و خوب طی هفته گذشته، برداشت شتاب بیشتری داشته و  ۶۰ هزارهکتار از مزارع برنج آماده دروست.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شالیکاران گیلانی امید دارند امسال یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک تولید کنند که از این میزان ۷۵۰ هزار تن برنج سفید معادل حدود ۴۰ درصد برنج مصرفی کشور تامین می شود. 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

در استان یک هزار و ۸۰۰ واحد شالیکوبی وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ واحد آن فعال است.

هر ساله کار آماده سازی زمین‌های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه فروردین ماه صورت می‌گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که مردادماه است، به پایان می‌رسد.

امسال بیش از ۱۴۷ هزار هکتار از مزارع برنجکاری استان به صورت مکانیزه کشت شده ضمن آنکه سطح و درجه کشت مکانیزه برنج نسبت به سال گذشته، هشت درصد معادل ۲۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

به گفته رئیس اداره فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ در راستای برنامه توسعه، سطح کشت مکانیزه برنج استان در سال ۹۷ از محل خط اعتباری طرح توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تعداد یک هزار و ۱۴ دستگاه انواع نشاکارهای برنج با استفاده از تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۸۲ میلیارد ریال جذب شد.

کاهش هزینه نشاءکاری، سرعت انجام کار، کاهش سختی کار، بازده بهتر محصول نسبت به روش سنتی، کمبود نیروی کار انسانی برای انجام کشت دستی و افزایش درآمد کشاورزان از جمله دلایل افزایش گرایش شالیکاران به استفاده از ماشین و کشت مکانیزه برنج است.
کد مطلب: 11666
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *