جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴

سیب زمینی همچنان یکه تاز بازارهای کشور

افزایش سرسام آور قیمت سیب زمینی نامه هایی را از همدان روانه دفتر وزیر صمت کرده تا صادرات سیب زمینی قطع شود اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.
سیب زمینی همچنان یکه تاز بازارهای کشور
به گزارش توليد ايرانی؛ همدان به عنوان یکی از استان‌های تولید کننده محصول سیب زمینی این روزها مرکز توجه مردم در نقاط مختلف کشور است چراکه افزایش بی سابقه قیمت سیب زمینی به خصوص آن هم در استانی که داعیه دار قطب تولید این محصول در کشور است بازار را به تنش واداشته است.
عقب تر که می‌رویم و سابقه گران شدن قیمت این محصول در بازار را که بررسی می‌کنیم به تاریخ سوم خردادماه امسال می رسیم که به دنبال بازگشت ثبات نسبی به بازار دو محصول سیب زمینی و پیاز و بر اساس نامه‌ای که وزیر صمت برای رئیس کل گمرک ایران ارسال کرده بود ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی لغو و صادرات آن از سر رفته شد.

سیب زمینی کیلویی ۱۰ هزارتومان!
لغو ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز این مرتبه تنش قیمتی را متوجه سیب زمینی کرد تا اینکه در کمتر از یک ماه با افزایش ۵ برابری قیمت این محصول در بازار روبرو شدهیم به طوری که رفته رفته به قیمت آن افزوده می‌شود و در آخرین پرده از گرانی‌ها، این محصول در بازار همدان تا کیلویی ۱۰ هزار تومان پیش رفته است.
گرانی محصول سیب زمینی تا جایی پیش رفت که در نشست خبری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان که ۲ ساعت و اندی به طول انجامید محور صحبت‌ها به این محصول ختم شد و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این نشست به وضعیت نامناسب قیمت سیب زمینی در بازار همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در خصوص وضعیت پیش آمده درخواست ممنوعیت صادرات را اعلام کردیم اما عملی نشده است؛ گفت: مردم گرفتاری‌ها را متحمل می‌شوند و در حالی که متقاضی ممنوعیت صادرات سیب زمینی هستیم اما این خواسته محقق نشده است.
حمیدرضا متین با گریزی به قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار همدان و بیان اینکه قیمت برنج ایرانی بسیار بالا رفته است و متأسفانه ممنوعیت صادرات آن هم اجرایی نشده است، گفت: ممنوعیت صادرات باید توسط استان‌های کشت دار انجام شود اما این موضوع برای برنج اجرایی نشده است و جای تأسف دارد.

همین صحبت و اینکه ممنوعیت صادرات باید از سوی استان‌های کشت دار طرح موضوع شود سبب شد که باردیگر موضوع بحث به سمت سیب زمینی کشیده شودو با طرح این سوال خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان که اگر معتقدید استان‌های کشت دار باید پیگیر ممنوعیت صادرات محصول مورد نظر برای فروکش قیمت‌ها در بازار باشند پس چرا پیگیری‌های همدان در زمینه ممنوعیت صادرات سیب زمینی نهایی نشده است و چه اقداماتی انجام داده‌اید که بار گرانی‌های حاکم بر بازار به طور خاص قیمت سیب زمینی از دوش مردم برداشته شود، گفت: در رابطه با درخواست ممنوعیت صادرات سیب زمینی ۲۱ روز پیش نامه‌ای به دفتر وزیر صمت ارسال کرده‌ایم.
من بیشتر از نامه زدن نمی‌توانم کاری انجام دهم و متأسفانه نمایندگان استان همدان به دنبال این موضوع نبودند حمیدرضا متین افزود: من بیشتر از نامه زدن نمی‌توانم کاری انجام دهم و متأسفانه نمایندگان استان همدان به دنبال این موضوع نبودند.
متین با اشاره به اینکه وظیفه ما ارسال نامه به دفتر وزیر است تا دستور تشکیل جلسه به سازمان توسعه تجارت داده شود، افزود: روزی که صادرات سیب زمینی آزاد شد پیش بینی افزایش قیمت این محصول را داشتیم و پیگیری‌ها انجام شد اما نتیجه نداشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه همدان سیب زمینی خیز است و باید در این زمینه اقدام کنیم کمااینکه در پی صادرات به ندرت ارزی وارد کشور می‌شود، گفت: عملاً در بخش صادرات به خصوص از کشور عراق به هیچ وجه دلاری وارد کشور نمی‌شود.
متین در ادامه با اشاره به اینکه در صورت تأمین کردن کالا ما حاضر به توزیع آن هستیم، افزود: شبکه تأمین سیب زمینی در حال حاضر این کالا را از هرکیلو ۸۸۰۰ تا ۹۵۰۰ ارائه کرده است.

باید منتظر ورود محصول سیب زمینی همدان به بازار باشیم
وی با بیان اینکه اگر ممنوعیت صادرات سیب زمینی اعمال نشود باید منتظر ورود محصول سیب زمینی همدان به بازار باشیم تا تنش قیمت در این محصول کم شود، گفت: طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی با آمدن محصول همدان به بازار تنش کم خواهد شد.
اینکه یک مسئول عنوان کند پیگیر موضوع هستم اما نتیجه آن را نمی‌بینیم قابل قبول نیست نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی دو موضوع در دست پیگیری است و مسئولان استان همدان نیز باید پیگیر باشند، گفت: اینکه یک مسئول عنوان کند پیگیر موضوع هستم اما نتیجه آن را نمی‌بینیم قابل قبول نیست.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه باید موضوع را به جمع بندی برسانند چراکه در این زمینه مسئولیت دارند، گفت: وضعیت دو محصول سیب زمینی و سیر باید به طور ویژه پیگیری شود.
وی با بیان اینکه این دو محصول کشاورزان و مردم را با مشکل جدی روبرو کرده است، گفت: چطور ممکن است در یک بازه زمانی و با یک اقداماتی سیر که مهمترین کشت مردم در استان همدان است و سرمایه‌های کلانی را برای آن هزینه کرده‌اند یکباره با قیمت نازل موجب نابودی کشاورزی این گروه شود و از طرف دیگر سیب زمینی مشکل اساسی برای مردم ایجاد کند.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه عرضه سیب زمینی با قیمت کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان در بازار قابل قبول نیست، گفت: اگر سیب زمینی صادر می‌شود شورای تأمین باید تشکیل شده و مانع صادرات شود و اگر سیر وارد استان می‌شود باید مانع آن هم شد.
سیب زمینی کیلیویی ۱۰ هزارتومان هیچ توجیهی ندارد و قابل قبول نیست و باید مدیر مجموعه موضوع را پیگیری کرده و به جمع بندی برساند وی با بیان اینکه پیگیر موضوع هستیم و واردات سیر به کشور در صورتی که کشاورز ما به خاک نشسته است توجیهی ندارد، گفت: سیب زمینی کیلیویی ۱۰ هزارتومان نیز هیچ توجیهی ندارد و قابل قبول نیست و باید مدیر مجموعه موضوع را پیگیری کرده و به جمع بندی برساند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با انجام صادرات ارزی وارد کشور نمی‌شود، گفت: به هرحال وضعیت سیب زمینی و سیر برای کشاورزان و برای مردم قابل قبول نیست.
حاجی بابایی با بیان اینکه ما با قدرت موضوع را پیگیری خواهیم کرد، گفت: باید قدرتمندانه از حریم صداقت دفاع کرد.
در موضوع گرانی سیب زمینی که دقیق‌تر می‌شویم به این نکات دست می‌یابیم که بازار محصولات کشاورزی از سال گذشته به واسطه افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت پول ملی با افزایش هزینه و قیمت تمام شده محصولات مواجه شد و این موضوع عاملی شد تا این دست محصولات در سبد مصرف‌کننده ایرانی با افزایش قیمت همراه باشد.

از طرفی در کنار این موضوع و در پی افزایش قیمت ارز، خرید محصولات کشاورزی از بازار ایران برای دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه با صرفه اقتصادی قابل توجهی همراه شده که این موضوع در نهایت منجر به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی است حال آنکه نیاز داخلی تأمین نشده و محصولات راهی بازار کشورهای دیگر می‌شود.
آنچه مسلم است در مدیریت این وضعیت باید ابتدا نیاز داخل تأمین و سپس مازاد آن به صادرات تبدیل شود تا شاهد این چنین مشکلاتی در بازار نباشیم که در این میان عدم مدیریت مقوله‌ای است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.
کد مطلب: 9583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *