شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۵

شرایط دارویی قم بهتر از سایر استانهاست

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان قم گفت: به دلیل اجماع خوب در نظارت، تصمیم گیری و پایش داروخانه‌های قم، شرایط دارویی قم بهتر و قابل قبول تر از سایر استانهاست.
شرایط دارویی قم بهتر از سایر استانهاست
به گزارش توليد ايرانی؛ علی اصغر اکرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: این مساله باعث شده مردم سایر استان‌ها نیز برای تأمین دارو به ویژه داروی بیماران خاص به داروخانه‌های قم مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مصرف داروهای داخلی، گفت: با توجه به کیفیت خوب و قابل قبول تولیدات داخلی و رشد استفاده از فناوری‌های مناسب در تولید، باید تلاش نمائیم گرایش پزشکان و مردم را به مصرف داروهای خارجی کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه بار روانی از مهمترین دلایل مصرف داروهای خارجی است، افزود: ایران در تولید داروهای نوترکیب، بیولوژیک و با فناوری بالا، حائز رتبه در دنیاست و بخشی از داروها با وجود تحریم‌ها، از طریق کشورهای ثالث به کشورهای اروپایی صادر می‌شود که ارز آوری دارد.
به گفته اکرمی، در حال حاضر ۱۷۰ داروخانه در قم فعال است که ۲۵ باب داروخانه شبانه روزی، ۱۳۵ باب روزانه و ۱۰ باب نیز بیمارستانی می‌باشند که نسبت به سایر استان‌ها، آمار نسبتاً خوبی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در داروخانه‌های قم بیش از یک هزار و ۵۰۰ تَن از جمله دکتر داروساز، نسخه پیچ، امور مالی و حسابدار اشتغال دارند و با وجود سختی‌های مالی، کم دغدغه ترین بخش در پرداخت حقوق و مزایا می‌باشد.
وی به شهروندان توصیه کرد: داروهای مورد نیاز را از مراجع رسمی تهیه نمایند و اطمینان خاطر داشته باشند داروهایی که از داروخانه تهیه می‌شود، سالم می‌باشد.
اکرمی درادامه با اشاره به بدهکاربودن بیمه تکمیلی خدمات دهنده به جانبازان وخانواده های شهدا اظهار داشت: این بیمه یک سال است که بدهی خود را به داروخانه‌های طرف قرارداد پرداخت نکرده که این تداوم این روند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: مسئولان بیمه تکمیلی جانبازان و خانواده شهدا برای تسویه بدهی در تیرماه جاری قول‌هایی داده است که اگر محقق شود بخش قابل توجهی از مشکلات داروخانه‌ها به لحاظ تأمین نقدینگی مرتفع خواهد شد.

اکرمی بیان کرد: بیمه سلامت نیز بدهی سه ماه آخر سال ۹۷ به داروخانه‌ها را پرداخت نکرده، ولی مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه امسال اجرایی شده است.
به گفته وی، بیمه تأمین اجتماعی نیز بدهی ۲ ماه از سال جاری و ۲ ماه از سال گذشته داروخانه‌ها را تسویه ننموده است.
وی ادامه داد: داروخانه‌های قم ماهانه به افراد تحت پوشش بیمه سلامت ۴۰ میلیارد و به افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی ۸۰ میلیارد ریال خدمات ارائه می‌دهند.
رئیس هیأت مدیره انجمن داروسازان قم نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه شرکت‌های بزرگ و معروف داروساز دنیا از ایران خارج شدند که این امر ما را در در تأمین مواد اولیه داروها با مشکل مواجه کرد.

حسین صادقی افزود: اگر کوشش و پشتکار همکاران نبود، امروز برای تأمین ساده‌ترین داروها باید دستمان را به سمت کشورهای دیگر دنیا دراز می‌کردیم.
وی با بیان اینکه حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز ۱۰۰ درصد داروهایشان در داخل تأمین نمی‌شود، ادامه داد: داروهای داخلی کیفیت بالایی دارد و بر اثر مصرف این داروها تاکنون هیچ تلفاتی گزارش نشده است.
یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن داروسازان قم نیز گفت: کمبود دارو در زمینه داروی بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج بسیار کم است و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته تا کمبودها مرتفع شود.
عباس فتحی افزود: اگر داروی بیماران خاص ایرانی باشد، رایگان است، در غیر این صورت در تعهد سازمان‌های بیمه گر نیست.
کد مطلب: 9567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *