يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۴

قاچاق روزانه ۸.۵میلیون لیتر سوخت از کشور

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول میانگین قاچاق سوخت روزانه از ۱۱میلیون لیتر به ۸.۵میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم.
قاچاق روزانه ۸.۵میلیون لیتر سوخت از کشور
توليد ايرانی: علی مؤیدی در نشست خبری امروز خود که به‌مناسبت سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، اظهار کرد: در 17 سالی که از صدور فرمان مقام معظم رهبری می‌گذرد اقدامات مؤثری در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است، ولی واقعیت آن است که تمام انتظارات رهبری در این بخش، محقق نشده است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: البته قاچاق کالا در دنیا وجود دارد و بر اساس مطالعات صندوق‌های بین‌المللی، 158 کشور درگیر پدیده قاچاق هستند و کشور ما نیز سهمی از قاچاق دارد.
مؤیدی با بیان اینکه در سال 97، کشور شرایط خاص اقتصادی را تجربه کرد و بر این اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حرکت جدیدی را شروع و مأموریت‌های خودش را بازتعریف کرده است، افزود: تحریم‌های اعمالی بخشی از اقتصاد ما در سال گذشته را تحت تأثیر قرار داد و دولت با تدابیر خودش اقدام به ممنوعیت واردات هزار قلم کالا کرد و خوشبختانه تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق به‌عمل آمد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: پس از تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی، پیش‌بینی می‌شد که احتمال افزایش قاچاق خروجی و خارج شدن کالاهای اساسی از کشور به‌صورت قاچاق افزایش یابد، ولی خوشبختانه علی‌رغم هجوم اتباع کشورهای همجوار برای تاراج کالاهای اساسی، توانستیم از خروج سرمایه مردم و کالاهای اساسی به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.
وی درباره ثمرات اجرای طرح رجیستری گفت: طرح رجیستری از سال 96 آغاز شد و با همکاری دستگاه‌های مربوطه و علی‌رغم کارشکنی‌های مافیا در این بخش امروز شاهد برقراری ارتباط مؤثر ناجا و گمرک هستیم و حقوق دولت از محل واردات موبایل از طریق قانون رجیستری محقق شده است.
مؤیدی با اشاره به آمار مقابله با قاچاقچیان در سال 97 اعلام کرد: با اقدام هماهنگ دستگاه‌های مقابله‌ای از جمله ناجا، واجا، قوه قضائیه و تعزیرات در سال 97، 130 هزار پرونده قاچاق تشکیل شد که نسبت به سال گذشته، 114 درصد رشد داشت و ارزش آنها نیز بالغ بر 74هزار میلیارد ریال بود که از نظر ارزشی نیز 3 برابر قبل بود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال تسنیم درباره برگزاری جلسات ستاد با حضور رئیس جمهور و وزرای مربوطه، تصریح کرد: در سال گذشته در هر فصل یک جلسه و مجموعاً 4 جلسه با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جلسات آقای رحمانی‌فضلی به‌عنوان نماینده رئیس جمهور حاضر بودند و تصمیمات اتخاذشده در این جلسات به امضای شخص رئیس جمهور رسید و خوشبختانه رئیس جمهور نسبت به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اهتمام ویژه‌ای دارند.
مؤیدی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره قاچاق سوخت گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌ها در حوزه سوخت عدم شفافیت تولید تا چرخه مصرف بود و خوشبختانه با همکاری وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها در سال 97، شاهد کاهش قاچاق سوخت از کشور بودیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سپاه پاسداران نیز کشتی‌های قاچاق سوخت را شناسایی و با آنها برخورد می‌کند، اعلام کرد: با توجه به اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه میانگین قاچاق سوخت روزانه از 11میلیون لیتر، به 8.5میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی، به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که تا زمانی که بحث اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از مرزها به حد متعارف خود نرسد، احتمال قاچاق سوخت متصور است و تنها با فعال کردن سامانه‌ها نمی‌توان به‌صورت کامل قاچاق سوخت را کنترل کرد.
مؤیدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره کشفیات ارز قاچاق نیز گفت: در سال گذشته مجموع دلار و یوروی قاچاق مکشوفه حدود 13میلیون دلار بوده که توسط واجا و ناجا و سایر دستگاه‌های کاشف به دست آمده است و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته، البته بعضاً برخی متهمان در اعترافات خود به رقم‌هایی بیش از این نیز اعتراف کرده‌اند، ولی این رقم میزان اسکناس مکشوفه است.
 
کد مطلب: 9423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *