پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۷

کرمانشاه زیر سایه سنگین لوازم آرایشی قاچاق

استان کرمانشاه زیر سایه سنگین لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق رنگ می‌بازد و سونامی لوازم ارزان و خطرناک تهدید جدی برای سلامتی زنان و دختران این استان است.
کرمانشاه زیر سایه سنگین لوازم آرایشی قاچاق
به گزارش توليد ايرانی؛ شاید یکی از موضوعات جدی در حوزه سلامت در استان‌های غربی کشور به ویژه کرمانشاه همین موضوع لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق باشد که با قیمت‌های ارزان در دسترس مردم قرار می‌گیرد و تهدیدی اساسی برای زنان و دختران این مناطق به شمار می‌رود.
گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده و جدا از این رقم بالا، بارها خبرهایی مبنی بر اینکه ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است، مطرح شده است و این مسئله کافیست تا سلامت مردم مورد سوءاستفاده سودجویان قرار گیرد و سلامت مردم را در بساط‌های تقلبی‌شان به تاراج ببرند.
بدتر از این افزایش استفاده از لوازم آرایشی در بین زنان و دختران ایرانی از یکسو و مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر موجب شده تا برخی‌ها با جعل برندهای مطرح در این حوزه به فکر خالی کردن جیب مردم با عرضه لوازم ارزان باشند.

کشف ۷ هزار قلم لوازم آرایشی قاچاق در کرمانشاه
آخرین محموله کشف شده لوازم آرایشی قاچاق در خردادماه امسال بود که فرمانده انتظامی سابق استان کرمانشاه، از کشف ۷ هزار و ۷۱ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهر کرمانشاه خبر داد.
زمانی که مأموران پلیس امنیت عمومی شهرستان کرمانشاه حین گشت زنی در سطح شهر به یک دستگاه خودروی تویوتا مشکوک شده و زمانی که قصد توقیف آن را داشتند، راننده اقدام به فرار کرد و در نهایت توقیف شد.
در جریان این بازرسی ۷ هزار و ۷۱ قلم انواع لوازم آرایش و بهداشتی قاچاق که طبق نظر کارشناسان ارزش آن به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال می‌رسید، کشف شد.

روی آوردن مردم به لوازم آرایشی ارزان
علی مرادی، رئیس اتحادیه لوازم آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه  اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در رسته خرده فروشی و بیش از یکصد نفر در رسته عمده فروشی لوازم آرایشی و بهداشتی در کرمانشاه فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه از دو سال گذشته تاکنون به طور متوسط قیمت لوازم آرایشی بهداشتی ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، افزود: از زمان افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم به یک سوم قبل رسیده است و همچنین این افزایش قیمت‌ها سبب شده مردم به سمت خرید اجناس ارزان‌تر روی آورند.
مرادی درباره چالش‌های موجود در اتحادیه لوازم آرایشی-بهداشتی گفت: با وجود تلاش برای پرهیز از خرید جنس قاچاق و تقلبی، به دلیل مرزی بودن استان کرمانشاه و همجواری با کشور عراق کالاهای تقلبی و قاچاق همچنان وارد استان می‌شود.
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه از برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری تعزیرات حکومتی، استانداری، معاونت غذا و دارو برای فروشندگان لوازم آرایشی-بهداشتی خبر داد و عنوان کرد: در راستای آگاه سازی مردم از مضرات محصولات قاچاق و تقلبی نیز تلاش‌هایی شده وشاهد کاهش مصرف این اجناس توسط مردم هستیم با این حال عمدتاً هنگام سفر به مناطق مرزی چنین محصولاتی توسط عده‌ای از مردم خریداری می‌شود.
مرادی بیان کرد: طرح‌های زیادی برای مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به اجرا درآمده که شاید چندان موفق نبوده بلکه بهترین طرح افزایش آگاهی مردم و نظارت آنها بر خرید لوازم آرایشی بهداشتی است زیرا در صورت آگاهی مردم تشخیص تقلبی یا قاچاق بودن محصولات امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه جایگاه مصرف لوازم آرایشی در استان کرمانشاه بین پانزدهم تا بیستم در سطح کشور قرار دارد، افزود: مردم لوازم آرایشی بهداشتی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر که دارای پروانه کسب از اتحادیه مربوطه هستند خریداری کنند زیرا اگر مواردی از تخلف احتمالی این فروشندگان دیده شود مشکلات آنها قابل پیگیری است.

جعل بهترین برندهای دنیا توسط قاچاقچیان
کیومرث رحیمی، مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل‌ها و بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز  اظهار داشت: مسلماً کالای قاچاق هر چه که باشد به ویژه لوازم آرایشی و بهداشتی چون برای آن پروسه نظارتی اعمال نمی‌شود، مشخص نیست که در کجا تولید و بسته بندی شده و شرایط نگهداری آن چگونه بوده است.
وی تصریح کرد: شرایط نگهداری این اقلام شرایط خاصی بود و آن چرخه و زنجیره حمل و نقل مواد آرایشی و بهداشتی باید چیزی شبیه چرخه انتقال دارو و تحت کنترل باشد.
این مسئول ادامه داد: ضمن اینکه واحدهای تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی باید شناسایی شده و از طرف وزارت بهداشت آن جامعه مورد تأیید باشند، باید کارشناسان وزارت بهداشت آن جامعه واحدهای تولیدی مذکور را مورد بازدید و بررسی قرار دهند.
رحیمی در خصوص کالاهای وارداتی نیز گفت: معمولاً کارشناسان وزارت بهداشت مواد آرایشی و بهداشتی وارداتی را نیز به صورت نمونه انتخاب و در آزمایشگاه کنترل و کیفیت غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌دهند و چنانچه تأیید شد اجازه واردات آن را می‌دهند، اما موارد مذکور در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق قابل بررسی نیست و این پروسه برای آنها تکرار نمی‌شود.
مدیر نظارت و ارزیابی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: اصلاً مشخص نیست از چه موادی در این لوازم استفاده شده است و حتی بهترین برندهای دنیا را جعل کرده و به صورت قاچاق عرضه می‌کنند.
به گفته رحیمی، برچسب سلامت یکی از مشخصه‌هایی است که وزارت بهداشت برای لوازم آرایشی و بهداشتی سالم تعیین کرده است. این برچسب دو سه سالی است از سوی وزارت بهداشت ایجاد شده و بر روی تمام لوازم آرایشی و بهداشتی سالم با عنوان کالای سلامت محور و به صورت اجباری زده می‌شود.
وی افزود: این برچسب کار را آسان کرده اما تنها وجود برچسب نیز کافی نیست و افراد پس از دیدن بر چسب و بررسی پارامترهای درج شده در آن، با آموزش‌هایی که از طریق رسانه‌های جمعی در این زمینه صورت گرفته است، می‌توانند اصل یا تقلبی بودن کالاها را ردیابی کنند.
مدیر نظارت و ارزیابی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: داشتن مرز طولانی فرصتی برای سوداگران ایجاد کرده است که بتواند دست به قاچاق کالا بزنند که به ویژه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.
وی با بیان اینکه برچسب اصالت و سلامت بهترین شیوه برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق است، گفت: این برچسب ۹ پارامتر دارد که مصرف‌کننده با بررسی آنها می‌تواند تاییدیه کالای مذکور را بگیرد. چنانچه بارکدخوان نیز در اختیار مصرف‌کنندگان باشد می‌توانند اطلاعات لازم را از طریق بارکد برچسب سلامت درج شده روی کالای مذکور دریافت کنند و کار را بسیار آسان کرده است.

عوارض استفاده از اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق
بهمن خدادادیان، کارشناس بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز در خصوص نحوه تشخیص لوازم آرایشی و بهداشتی سالم از ناسالم گفت: اگر اقلام مذکور داخلی و تولید داخل باشد باید حتماً دارای بسته بندی سالم، بهداشتی، تاریخ تولید و انقضا با چاپ لیزری، مهر استاندارد، مشخصات ترکیبات موجود و آدرس کارخانه سازنده مندرج بر روی بسته بندی باشد.
وی تصریح کرد: در کالاهای وارداتی قاچاق معمولاً مواردی دیده می‌شود که نمونه تقلبی برندهای معروف و گران بوده و معمولاً از ترکیبات ناسالم در آنها استفاده می‌کنند و با شرایط بسیار نامناسب بهداشتی تولید شده و آن را در بسته بندی شکیل با همان آرم و برند قرار می‌دهند، لذا مردم باید از خرید جنس‌های خارجی و وارداتی که مجوز ندارند، پرهیز کنند.
این مسئول تأکید کرد: معمولاً چون ترکیبات فوق در پوست جذب می‌شوند، ممکن است موجب سرطان‌های بسیار خطرناک برای مصرف کنندگان شود و بی‌توجهی به موارد فوق و استفاده از کالاهای بی هویت و ناسالم قطعاً مشکلات و تبعات زیادی چون ضایعات پوستی و سرطان را به دنبال دارد.
خدادادیان تخریب پوست، ایجاد حساسیت، تاول، سوختگی و تخریب بافت پوست را از جمله عوارض قابل مشاهده در نتیجه استفاده از این اقلام عنوان کرد و گفت: در مورد رنگ موهای تقلبی نیز می‌توان به از بین رفتن پیاز مو و کچلی دائم در افراد استفاده کننده اشاره کرد.
کارشناس بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همه آیتمهای اجناس استاندارد در کارخانه سنجیده می‌شود، اما در خصوص مواد تقلبی این آیتم‌ها به هیچ وجه رعایت نشده و ترکیبات موجود این مواد معمولاً ترکیبات ناسالم و غیربهداشتی است.
سونامی لوازم آرایشی ارزان‌قیمت تهدید جدی برای زیبایی زنان است؛ لذا لازم است نهادهای مرتبط ضمن آگاه‌سازی شهروندان از عوارض و خطرات استفاده از این محصولات با فروشندگان آن هم برخورد جدی‌تری داشته باشند تا اینگونه سلامت مردم را به تاراج نبرند.
کد مطلب: 9368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *