دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۷

ماجرای شیرخشک‌های تقلبی چه بود؟

در روزهای گذشته خبر «کشف ۱۶۰۰ قوطی شیرخشک تقلبی» در استان کرمانشاه حسابی خبرساز شد اما اکنون مشخص شده که کمتر از یک درصد از آنها اصلی نیست و پای یک کلاهبرداری از داروخانه‌ها در میان است.
ماجرای شیرخشک‌های تقلبی چه بود؟
به گزارش توليد ايرانی؛ مرد جوانی با پلاستیکی که چهار قوطی شیرخشک در آن قرار دارد وارد داروخانه می‌شود؛ در دورترین نقطه پیشخوان نسبت به کارتخوان می‌ایستد و از یکی از کارکنان داروخانه چهار قوطی شیرخشک درخواست می‌کند.
فروشنده هم فوراً شیرخشک‌ها را مقابل او و روی پیشخوان می‌گذارد. مرد جوان کارت بانکی خود را تحویل می‌دهد. در فاصله‌ای که فروشنده برای کشیدن کارت می‌رود، او در چشم بهم زدنی شیرخشک‌های همراه خود را با شیرهای روی پیشخوان عوض می‌کند. ناگهان فروشنده از کنار کارتخوان صدا می‌زند:
- آقا کارت شما موجودی ندارد.
+ ببخشید آن یکی کارتم داخل ماشین است. این کارت را بدهید تا آن یکی را بیاورم.
و او دیگر بر نمی‌گردد و فروشنده داروخانه هم بی‌آنکه چیزی فهمیده باشد، شیرخشک‌های تعویض شده را در قفسه جا می‌دهد.
چند روز بعد یکی از خریداران شیرخشک از این داروخانه، متوجه می‌شود که محتوای شیری که خریده، آرد گندم است!
ماجرای بالا حکایت فرصت‌طلبی یک فرد سودجو در اواخر اردیبهشت ۹۸ است که با شیوه‌ای حرفه‌ای اقدام به سرقت شیرخشک از سه داروخانه شهر روانسر و جایگزینی نمونه تقلبی آنها کرده است.

جزئیات کلاهبرداری، ورود دادستانی و شناسایی متهم
پس از اینکه وجود شیرخشک تقلبی به شبکه بهداشت روانسر گزارش شد، دادستانی این شهرستان با هدف تامین سلامت نوزادان و رفع نگرانی خانواده‌ها، دستور توقیف همه شیرخشک‌های موجود در سه داروخانه شهر را صادر کرد.

نوید صحرایی روز یکشنبه ۱۲ خرداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از بررسی‌ها مشخص شد که تنها ۱۲ قوطی تقلبی هستند و سایر شیرخشک‌ها مشکلی ندارند که همه آنها ۲ روز بعد به داروخانه‌ها عودت داده شد و شرایط به حالت عادی برگشت. "

او خبر داد که متهم شیرخشک‌های تقلبی هم شناسایی شده و دستگیری آن در دستور کار قرار دارد.
شیرخشک‌های تقلبی از نوع "نان" و "گیگوز" بوده‌اند؛ این شیرها علاوه بر در پلاستیکی، دارای ۲ پِرِس نایلونی و فویل آلومینیومی هستند که پرس نایلونی روی در قوطی و فویل آلومینیومی زیر در آن قرار دارد.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره گفت: افراد سودجود پس از مصرف شیرخشک‌های خریداری شده، آنها را با آرد گندم پُر می‌کنند و پس از بستن در قوطی، به شیوه‌های آسان و معمول آن را با نایلون پِرس می‌کنند تا متصدی داروخانه متوجه نبود فویل آلومینیومی و تقلبی بودن شیرخشک نشود.
دکتر کیومرث رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشابه کلاهبرداری روانسر، در برخی شهرهای دیگر از جمله مرکز استان هم اتفاق افتاده است.

او اظهار کرد: این شگرد سودجویی را در نامه‌هایی به اطلاع شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها و همه داروخانه‌های استان رسانده‌ایم.
گرچه شیرخشک‌های موجود در داروخانه‌ها توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی و ملی تولید می‌شوند و احتمال تولید تقلبی در کارخانه بسیار اندک است اما به گفته بازرس ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه "علاوه بر آزمایش همه شیرخشک‌های توقیف‌شده روانسر، شیرخشک‌های موجود در شرکت پخش‌کننده آن در استان هم بررسی و مشخص شد که هیچ گونه مشکلی ندارند. "

دکتر سعیده الماسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها شرکت پخش شیرخشک نان در استان کرمانشاه «سایه سمن» است که از چند ماه پیش نسبت به سودجویی برخی افراد برای جایگزینی شیرخشک تقلبی هشدار داده اما در مواردی به دلیل شلوغی داروخانه یا سهل‌انگاری کارکنان آن، از رعایت این هشدار غفلت شده است.
استان کرمانشاه ۴۰ شرکت پخش دارویی و ۳۹۱ داروخانه دارد.
کد مطلب: 8266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *