جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۷

۲۳۰ تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شود

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: ۲۳۰ تصفیه خانه صنعتی با ظرفیت ۱۷۵ هزار متر مکعب پالایش روزانه فاضلاب با هدف مدیریت بهینه آب در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شود.
۲۳۰ تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شود
به گزارش توليد ايرانی؛ فتحعلی محمدزاده عصر دیروز در نشست تخصصی سازگاری با کم آبی گفت: در ۱۰ شهرک نیز سیستم استحصال آب به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه آب بخش صنعت ۱.۸ تا ۲ درصد است، افزود: یک درصد آب کشور مستقیم در تولید مصرف می‌شود و به ازای مصرف هر لیتر آب در شهرک‌های صنعتی ۵۳ تا ۵۵ شغل ایجاد شده است.

محمدزاده گفت: از میزان حدود ۲ درصد سهم آب صنعت در ایران، تنها حدود یک درصد آن به واحدها و کارخانجات صنعتی و صنایع معدنی تعلق داشته و مابقی آن به سایر موارد از جمله نیروگاه‌های تولید برق، صنایع دام و طیور، اصناف تولیدی و صنایع نفت گاز و پتروشیمی مربوط است.

وی به محورهای اهم اقدامات و برنامه‌های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت مصرف آب در بخش صنعتی اشاره کرد و افزود: توسعه سیستم‌های تصفیه فاضلاب و استفاده از سیستم بازچرخانی آب در فرآیندها و واحدهای صنعتی و نیل به تخلیه صفر پساب، استفاده از پساب‌ها، آب‌های نامتعارف و فاضلاب‌های منطقه‌ای و شهرهای مسکونی برای استفاده در فرایندهای صنعتی و انتقال واحدهای موجود و یا استقرار واحدهای جدید صنایع آب بر در مناطق ساحلی و استفاده از آب شیرین کن از جمله این اقدامات است.

محمدزاده استقرار صنایع در استان‌های دارای پتانسیل برای استفاده از آب‌های مرزی، استفاده از فناوری‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات کم مصرف یا خشک جهت تولید محصولات به جای فناوری‌های پرمصرف و توسعه ممیزی و بهینه سازی مصرف آب در صنعت را از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف آب بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی آب بر به نقاطی که مشکل آب نداریم، هدایت شود، گفت: در حال حاضر واحدهای صنعتی بزرگ در مناطقی که آب کافی وجود دارد ضمن کاهش هزینه تولید آنها، به راحتی می‌توانند به تولید خود ادامه دهند.

محمدزاده با بیان اینکه استفاده از فناوری در تجهیزات کم آب بر در دستور کار قرار دارد، گفت: بهینه سازی مصرف انرژی از سال ۹۶ در شهرک‌های صنعتی انجام شده است و در همین راستا کمیته مدیریت مصرف آب راه اندازی شده و مخازن و کنتورهای شهرک‌های صنعتی هوشمند شده اند.
محمدزاده در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در زمینه مدیریت مصرف آب در شهرک‌های صنعتی انجام شده است، گفت: در چند سال اخیر تمام طرح‌های آب‌بر به مناطق شمالی و جنوبی کشور منتقل شده اند.

وی افزود: به عنوان مثال واحدهای صنعتی ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه، با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف آب، ۳۵ درصد در مصرف آب کاهش داشته اند.
وی کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال کم آب بر و بازنگری استانداردها را از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف آب بیان کرد.
کد مطلب: 8248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *