سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
۰
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۸

رونمایی مرحله نخست طرح ملی "تاپ"

مرحله نخست طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ( تاپ)، با هدف افزایش بهره وری در بخش تولید صنعتی و خدمات وگسترش فعالیتهای تحقیق و توسعه در بنگاههای اقتصادی از طریق ویدئو کنفرانس در سراسر کشور رونمایی و افتتاح شد .
رونمایی مرحله نخست طرح ملی "تاپ"
به گزارش توليد ايرانی؛ برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت  هدف از اجرای این طرح را استفاده از توانمندی نیروهای متخصص و نخبه دانشگاهها در مقطع ارشد و دکتری و نیز مشمولین سربازی در بنگاههای اقتصادی اعلام کرد.

رونمایی مرحله نخست طرح ملی

برات قبادیان افزود : در این طرح بیش از 10 هزارنفر ساعت کار انجام شده است و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه طرح سرباز تاپ را اجرایی می شود و سربازان پس از گذراندن دوره آموزشی بر اساس نیازمندیهای بنگاهها توانمندی خود را به ظهور برسانند .

وی در ادامه ، توسعه اشتغال پایدار را از نتایج طرح برشمرد و افزود: در این طرح هم طرف تقاضا که بنگاه اقتصادی است و هم طرف عرضه که منابع انسانی است منتفع خواهند شد و طرحی برد- برد است .

وی اعلام کرد : این طرح در سال 98 به صورت پایلوت اجرا می شود و تا پایان اردیبشهت 98 بنگاه های اقتصادی به عنوان طرف تقاضا فرصت ثبت نام در سامانه را دارند و از اردیبهشت ماه هم طرف عرضه که سربازان و دانشجویان هستند می توانند ثبت نام کنند .

در این طرح که به همت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری وزارت علوم ،‌تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح دردست اجراست نیازهای فناورانه و پژوهشی استخراج شده بنگاه ها با کمک سه بخش دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه های اقتصادی بگذرانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را در قالب مساله محور انجام دهند و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسا دکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی فعالیت کنند، برطرف خواهد شد.

مزایای این طرح برای طرف تقاضا (بنگاهها) می توان به ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش بهره وری بنگاه با بهره مندی از مشاوره اساتید دانشگاه، توسعه دانش بنیان بنگاه ها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع نیاز فناورانه در قالب پایان نامه تحصیلات تکمیلی، بکارگیری مشمولان خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاهی در بخش تحقیق و توسعه(R&D)، بنگاه و رفع نیاز پژوهشی بنگاه از طریق بکارگیری سربازان تخصصی با کمترین هزینه اشاره کرد.

اثربخشی دوران خدمت سربازی و ارتقای سطح مهارت و توانمندی ورود به بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی، اثربخشی دوره های پسادکترا و فرصت مطالعاتی و کاربردی کردن پژوهش های دانشگاهی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی، انجام پایان نامه های تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز پژوهشی بنگاه ها و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار، از اهداف اصلی این طرح ملی در بخش عرضه است.
سامانه طرح ملی" تاپ" بر روی دامنه های http://top.mimt.gov.irوhttp://top.mimt.gov.ir در دسترس است .
کد مطلب: 7194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *