پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲

تسریع روند پرداخت تسهیلات در مناطق سیل زده

رئیس بنیاد مسکن گفت: برای تسریع پرداخت وام مسکن مناطق سیل زده و رفع موانع موجود، بانک ها قول همکاری بیشتر داده اند.
تسریع روند پرداخت تسهیلات در مناطق سیل زده
به گزارش توليد ايرانی؛ تابش رئیس بنیاد مسکن در برنامه تیتر امشب در خصوص عملکرد و مشکلات در مناطق سیل زده تصریح کرد: بازسازی مناطق آسیب دیده بلافاصله پس از اتمام سیلاب‌ها شروع شده است. اولویت بازسازی در حوزه واحد‌های تعمیری بود که گام نخست اجرای آن بحث تامین اعتبار بود.

وی ادامه داد: برای هر واحد مسکونی یا تجاری روستایی یا شهری که آب وارد آن شده است برای تعمیرات ۱۵۰ میلیون ریال وام و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است که اگر این مبالغ اعطا و بر تخصیص آن نظارت شود، کار با سرعت پیش می‌رود.

تابش با تاکید بر اینکه سقف تسهیلات برای احداث مسکن در شهر‌ها ۵۰ میلیون تومان و در روستا ۴۰ میلیون تومان است، افزود: اعتبار اختصاص یافته را در ۲۱ استان، ۲۶۰ شهر و ۵ هزار روستا تقسیم کرده‌ایم و اولویت را برای مناطق مرکز سیل گذاشته‌ایم و در لرستان و خوزستان تمام این واحد‌های آسیب دیده را تحت پوشش قرار می‌دهیم.
تابش درباره ارائه تسهیلات بلاعوض اظهار داشت: سقف وام بلاعوض احداث واحد‌های مسکونی در شهر ۱۲ میلیون تومان و در روستا ۱۰ میلیون تومان است. همچنین سقف وام بلاعوض ساختمان‌های تعمیری در شهر و روستا ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و سقف وام بلاعوض معیشتی هم ۵ میلیون تومان است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سقف وام برای جبران هزینه اسکان موقت در شهر‌ها ۱۲ میلیون تومان و در روستا‌ها هم ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: مجموع وام، کمک بلاعوض  و تسهیلات در نظر گرفته شده در مناطق سیل زده  روستایی ۷۶ میلیون تومان و در مناطق شهری ۹۶ تومان است.
وی ادامه داد: نظارت بر اجرا و ارائه سیمان رایگان از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش مشکلات در مناطق سیل زده به شمار می‌رود.
تابش با بیان این که ۱۱ هزار و ۲۲۹ واحد در خوزستان نیازمند تعمیر هستند خاطرنشان کرد: در مصوبه اخیر در مرحله اول اعتبار ۷ هزار واحد تامین شده است و کار بازسازی آن‌ها نیز آغاز شده است.

وی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه برای ساخت و تعمیر مسکن سیل‌زدگان از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شدکه با توجه به روستا‌هایی که نیاز و آسیب بیشتری دیده اند، اختصاص این رقم متغیر است که البته این کار نیز تا زمستان باید به اتمام برسد. اما به ترتیب به ۴ استان لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان توجه بیشتری شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این اعتبار برای ۳۰ هزار واحد احداثی شامل ۴ هزار واحد شهری و ۲۶ هزار واحد روستایی، ۴۰ هزار واحد تعمیری و ۴۲ هزار واحد معیشتی کافی است.
تابش بیان کرد: با تسهیلات درنظر گرفته شده دیگر لازم نیست متقاضیان از آورده خودشان خیلی خرج کند و اگر افرادی توان آورده ندارند هم  از نهاد‌های خیریه کمک می‌گیریم.

این مقام مسئول در خصوص روند کند بانک‌ها و اقدامات لازم برای تسریع امور گفت: در مصوباتی که به بانک مرکزی داده شده آمده است پرداخت این وام تنها در قبال سفته زنجیره‌ای باشد و وثیقه نیازی ندارد همچنین چک‌های برگشتی و بدهی مانع دریافت وام نمی‌شود.
وی ادامه داد: بانک‌ها قول دادند این دستور العمل را به طور کامل اجرا کنند و این امر می‌تواند به پیشرفت امور کمک کند.
تابش اظهار کرد: تاکنون ۲۰ هزار فقره درخواست وام  را به بانک‌ها معرفی کردیم و نهایت تا اوایل تیرماه همه ۷۰ هزار واحد را به بانک‌ها معرفی می‌کنیم تا مرحله اول وام را دریافت کنند.
رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: این وام ارزان قیمت و سهل الوصول است اگر بانک‌ها همکاری لازم داشته باشند. به بانک‌ها اعلام کردیم به منظور تسهیل کار اگر کارمند اضافه می‌خواهند، ما آمادگی  همکاری داریم.
وی ادامه داد: حدود ۶ یا ۷ هزار واحد وارد عقد قرارداد شده امیدواریم روند سرعت بیشتری بگیرد و در این مسیر ما موانع را برطرف می‌کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: تلاش ما اینست مانعی در ارزیابی‌ها به وجود نیاید. اگر قرار باشد هم ما ارزیابی کنیم هم بانک‌ها روند کند می‌شود ما پرونده را برای بانک کامل می‌کنیم دیگر نیازی به ارزیابی بانک نیست.
تابش در خصوص تقسیم منابع مالی به طور متوازن در استان‌های سیل زده گفت: سعی شده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را بین تمام استان‌های سیل زده متوازن تقسیم کنیم و بیشتر سهم به ۴ استانی که بیشترین آسیب را دیدند تخصیص یافته است.
کد مطلب: 7945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *