جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲

سودای صادرات تولیدکنندگان دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه

یک کارآفرین کرمانشاهی و اولین تولیدکننده ظروف کاغذی یکبار مصرف در غرب کشور که در دهکده اقتصاد مقاومتی مشغول فعالیت بوده به افق‌های صادراتی می‌اندیشد.
سودای صادرات تولیدکنندگان دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه
به گزارش توليد ايرانی؛  وقتی در بیکارترین استان کشور باشی و فرصت‌های اشتغال دولتی به اندازه‌ای کم باشد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اش اغلب بیکار باشند؛ آنگاه کارآفرینی با چاشنی خلاقیت یک نعمت بزرگ می‌شود برای آنانی که آستین همت را بالا زده‌اند تا برای خود و دیگران روزنه‌ امید به آینده بسازند.

مولفه های زیادی برای ایجاد یک اشتغال مناسب و پایدار نیاز است که از مهمترین آنها می توان به وجود یک مکان و فضا برای کسب و کار مورد نظر اشاره کرد که بسیاری از افراد بدون در اختیار داشتن آن معمولا از ایده‌ای که دارند پا پس می‌کشند.

اما بسیج سازندگی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و همچنین ایجاد زمینه اشتغال برای جوان استان بیکار کرمانشاه چندی پیش یک پادگان آموزشی را تبدیل به یک مجموعه اقتصادی با نام «دهکده اقتصاد مقاومتی» کرد.
این دهکده، اولین دهکده اقتصادی کشور است که در استان کرمانشاه تاسیس شده و کارآفرینان زیادی در آن مشغول فعالیت هستند؛ کارآفرینانی که هر یک ایده تازه ای را به اجرا رسانده و تعدادی از جوانان این دیار را به کار گمارده اند.
ایجاد اشتغال و تامین نیاز استان به ظروف یکبارمصرف کاغذی از اهداف ما است
محمود شعبانی، یکی از کارآفرینان کرمانشاهی که اولین تولید کننده ظروف یکبار مصرف کاغذی در غرب کشور است در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اشتغال ایجاد شده و مزیت آن گفت: هدف ما پس از ایجاد اشتغال و تامین نیاز استان به این اقلام، تولید ظروفی مناسب از نظر سلامت محوری و صرفه اقتصادی بود.
وی افزود: علاوه بر اینکه ظروف کاغذی نسبت به ظروف پلاستیکی بهتر و زودتر جذب طبیعت می شوند، مضرات ظروف پلاستیکی را نیز ندارند.
این کارآفرین کرمانشاهی میزان اشتغال ایجاد شده در این پروژه را ۷ نفر اعلام کرد و گفت: هم اکنون و به صورت موقت، دو خط تولید ما کار می کند و اگر این دو خط به ۳ خط ارتقا یابد ۱۰ نفر دیگر نیز اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.
وی محل کارگاه این طرح را دهکده اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون در کارگاه ما ظروف یکبار مصرف کاغذی اعم از لیوان، پیش دستی و... تولید می شود.

شعبانی سرمایه هزینه شده برای ایجاد این اشتغال را تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: به دلیل اینکه تاکنون فروش نداشته ایم سود کار نیز فعلا مشخص نیست.
وی گفت: ما در این زمینه تولید انبوه داشته ایم اما به دلیل اینکه فعلا در تامین برخی مواد اولیه مشکل داریم هنوز به صرفه اقتصادی و فروش نرسیده ایم.
این کارآفرین کرمانشاهی به جزئیات این اشتغال پرداخت و افزود: از مرغوب ترین مواد اولیه برای تولید محصولاتمان استفاده می کنیم و نیروهای ما موقتا در دو شیفت کاری از ۷صبح تا ۱۰ شب فعالیت می کنند و پس از راه اندازی خط سوم، شیفت های کاری هم افزایش می یابد.
ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان بیکار کرمانشاهی و پیشگیری از مهاجرت آنها
وی هدف از این کارآفرینی را اشتغالزایی برای جوانان کرمانشاهی عنوان کرد و گفت: ما جوانان مستعد زیادی در کرمانشاه داریم که بعضا به دلیل نبود فرصت های اشتغال، در مناطق دیگر کشور فعالیت دارند و ما تلاش کردیم تا این فرصت اشتغال برای تعدادی از این جوانان فراهم شود.
شعبانی تاکید کرد: اگر کسانی در استان پیدا شوند که اقدام به کارآفرینی و یا سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال کنند دیگر جوانان ما مجبور نخواهند شد که برای داشتن شغل از زادگاه خود دور شوند.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد، هدف ما از ایجاد کارگاه مذکور در وهله اول ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان کرمانشاهی و ثانیا تامین ظروف یکبار مصرف مورد نیاز استان است.
این کارآفرین کرمانشاه گفت: هم اکنون تمام نیاز استان به ظروف یکبار مصرف از شهرهای دیگر چون تهران و قزوین تامین می شود اما با این اقدام می توانیم نیاز استان به این اقلام را در داخل تامین کنیم.
وی افزود: هم اکنون و با این اقدام، ما تنها تولید کننده و اولین تولید کننده ظروف یکبار مصرف کاغذی در غرب کشور هستیم.
هدف گذاری صادراتی روی بازار کشورهای همسایه و عراق
شعبانی اشاره ای به اهداف صادراتی و تصاحب بازارهای خارجی در نتیجه ایجاد این اشتغال داشت و گفت: هم اکنون ما مشغول تولید انبوه این کالا هستیم و قصد داریم کالای مذکور را به عراق نیز صادر کنیم.
وی تصریح کرد: اقدامات اولیه برای صادرات این محصولات به عراق انجام شده و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، صادرات این محصول به عراق و کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت.
این کارآفرین کرمانشاهی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که علاوه بر ساپورت منطقه غرب کشور و تامین نیاز آنها به ظروف یکبار مصرف، سایر کشورهای همسایه به ویژه عراق را نیز تحت پوشش قرار داده و تامین نیاز کنیم.
وی در پاسخ به اینکه صادرات این محصولات چه میزان ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت؟ گفت: پیش از این ارز زیادی در نتیجه صادرات محصولات مختلف نصیب کشور می‌شد، اما پس از نوسانات ارز در بازار کشور عراق محصولات ما را با ریال خریداری می‌کند.
شعبانی در خصوص ایده اولیه این کارآفرینی اظهارداشت: ایده اولیه ما در ایجاد اشتغال تزریق پلاستیک بود اما پس از بررسی و تحقیق متوجه شدیم که مواد اولیه برای تولید محصولات پلاستیکی اغلب از جنس مواد دست دوم و سوم بوده و واقعا سرطان زا است، از این ایده صرف‌نظر کردیم.

حضور در دهکده اقتصاد مقاومتی هزینه ها را کاهش داده است
وی افزود: پس از اینکه از ایده مذکور صرف نظر کردیم، به بررسی ظروف کاغذی یکبار مصرف پرداختیم و متوجه شدیم که این ظروف حتی در تماس با مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ تجزیه و ترکیب نشده و هیچ تغییری در مواد داخل آن به وجود نمی‌آورد که تولید بیماری و سرطان کند.
این کارآفرین کرمانشاهی با بیان اینکه معمولاً در تولید سفره کربن زیادی و حدود ۶۰ درصد به کار می رود، گفت: زمانی که کربن سفره بالا باشد وقتی که نان را روی آن قرار می دهیم این کربن نان را آلوده می کند و برای بدن بسیار مضر است.
وی افزود: با توجه به موارد مذکور، ما اقدام به تولید سفره هایی با کربن بسیار پایین و حدود ۱۰ درصد کردیم که مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نشود.
شعبانی حضور در دهکده اقتصاد مقاومتی را از نظر اقتصادی و قیمت تمام شده کالا بسیار به صرفه دانست و گفت: اگر ما می‌خواستیم برای ایجاد این کارگاه مکانی را اجاره کنیم، هزینه‌های ما بسیار بالاتر می‌رفت و این هزینه بالا روی قیمت تمام شده کالاها نیز اثر می‌گذاشت.
این کارآفرین کرمانشاهی ایجاد این اشتغال را به نوعی تکیه بر توان داخلی  و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست.
هیچ تسهیلات اشتغالزایی برای این فعالیت کارآفرینانه استفاده نشده است
وی در پاسخ به اینکه آیا از تسهیلات اشتغالزایی دولتی به این منظور استفاده شده است ؟ افزود: ما از هیچگونه تسهیلات اشتغالزایی برای این کار استفاده نکردیم و کل ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه را خودمان تامین کردیم.
شعبانی به کمک بسیج سازندگی استان کرمانشاه در این زمینه اشاره و تصریح کرد: بسیج سازندگی هم یک کارگاه و هم یک انبار در دهکده اقتصاد مقاومتی استان به ما اختصاص داد که کمک زیادی به هزینه‌های تولید ما بود.
وی گفت: بسیج سازندگی کارگاه فوق را در دهکده اقتصاد مقاومتی با هزینه بسیار ناچیز ماهی ۱۰۰ هزار تومان و بدون هیچ پیش پرداختی در اختیار ما قرار داده است.
 
 
کد مطلب: 7139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *