جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱

مشکل علوفه کشور را می‌توانیم ۵ ساله حل کنیم

معاون وزیر جهاد از تدوین طرحی برای تولید و تامین علوفه در کشور خبر داد و گفت: در صورت موافقت مجلس با اجرای این طرح، طی ٥ سال مشکل علوفه درکشور حل خواهد شد.
مشکل علوفه کشور را می‌توانیم ۵ ساله حل کنیم
به گزارش توليد ايرانی ؛ کاظم خاوازی درنشستی خبری که به مناسبت دهه فجر در حال برگزاری است، درباره اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه معرفی ارقام پربازده نهاده های دامی، اظهارداشت: ما طرحی را به مجلس ارائه کرده ایم که طی آن سازمان تحقیقات، علوفه های جدیدی را در کشور معرفی خواهد کرد و اگر با این طرح موافقت شود، طی برنامه ای ٥ ساله خواهیم توانست مشکل علوفه در کشور را حل کنیم.
وی اضافه کرد: در این طرح گیاهان علوفه ای که می توانند شرایط نامتعارف مانند خشکی و شوری خاک را تحمل کنند، کشت می شوند که از جمله این گیاهان می توان به خارشتر، جلبک و ... اشاره کرد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود:یکی از معضلاتی که ما در گیلان و بویژه مازندران با آن مواجه هستیم، بحث کشت دوم برنج است، در حال حاضر محققان سازمان تحقیقات به رقم چغندر علوفه ای به نام کارا دست یافته اند که قابلیت کشت در اراضی کشت دوم مازندران را دارد و در هر هکتار حداقل ١٠٠ تن علوفه تر به دست می دهد.
خاوازی با بیان اینکه با جدیت روی این مساله کار می کنیم، افزود:در تلاشیم بتوانیم این طرح را برای استان گیلان نیز عملیاتی کنیم ضمن اینکه در استان کرمان نیز١٠٠ هکتار کشت انجام شده و نیاز به اعتبار داریم به همین دلیل طرح را به مجلس بردیم تا به ما از محل واردات تراریخته کمک کنند.
وی با بیان اینکه می توانیم از سرشاخه های نیشکر در خوزستان تا یک میلیون تن علوفه تولید کنیم، گفت:با بخش خصوصی در این زمینه وارد مذاکره شده ایم.
خاوازی درباره اینکه میزان کشت چغندر کاران در مازندران هم اکنون چقدر است؟ گفت: میزان کشت ١٠٠ هکتار و برای آزمایش بوده و ما به اندازه هزار هکتار بذر داریم که می توانیم در اختیار متقاضیان برای کشت قرار دهیم.
ارائه سالانه ۱۵۰ دستاورد تحقیقاتی در بخش کشاورزی.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سالانه بیش از ۱۵۰ دستاورد تحقیقاتی را ارائه می کند، گفت: همین مساله باعث ارتقا رتبه ایران در عرصه بین المللی شده است. ضمن اینکه اگر قرار بود ارقامی که توسط این سازمان معرفی می شود از طریق واردات تامین شود حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزبری داشت.
خاوازی اضافه کرد: از سال ۵۸ تا ۹۶، ۲۲۰ رقم و بذر جدید در کشور معرفی شده که در این زمینه با رشد چشمگیری مواجه بوده ایم به گونه ای که ۶۰ رقم جدید در ۵ سال گذشته معرفی شده است.
وی با بیان اینکه علاوه بر این طی حدود ۱۱ سال گذشته ۳۰۳ دستاورد به بخش کشاورزی منتقل کرده ایم، گفت: میزان تولیدات بخش کشاورزی در سال ۵۷، ۲۶ میلیون تن، در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن و در سال ۹۷، ۱۲۲ میلیون تن بوده که سازمان تحقیقات در این افزایش تولید به شکل های مختلف نقش داشته است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ میزان ذخایر استراتژیک گندم برای ۳۰ روز کافی بود اما در حال حاضر میزان ذخایر ما برای ۳۰۰ روز کافی است، گفت: اگر ما سال گذشته توانستیم بیش از ۹.۵ میلیون تن گندم خریداری کنیم به خاطر اقداماتی است که سازمان تحقیقات در بحث بذور گندم و اصلاح ارقام این محصول انجام داده است.
وی با اشاره به اقدامات سازمان تحقیقات در زمینه محصولاتی مانند برنج، پنبه و واکسن نیز گفت: یکی از ارقام برنجی که توسط همکاران ما معرفی شده برنج معطر آنام است که نیاز آبی کمی دارد و در ماه آخر تقریبا نیاز به آبیاری ندارد همچنین دو لاین طاهر و قدسی در شرف معرفی هستند که آب کمتری را نیاز دارند و می توانند در کشت خشکه کاری مورد استفاده قرار بگیرند.
معرفی دو رقم پنبه با همکاری سازمان انرژی اتمی.
خاوازی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ رقم پنبه را معرفی کرده ایم که ۱۰ رقم آن در ۵ سال گذشته اتفاق افتاده است، گفت: دو رقم جدید این محصول را با همکاری سازمان انرژی اتمی معرفی کرده ایم و تلاش شده ارقام معرفی شده طول دوره رشد کمتری داشته باشد که یک نمونه از آنها رقم ساجدی است  و طول دوره رشد آن از ۱۸۰ روز به ۱۲۰ روز کاهش یافته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته ۶۵۰ هزار تن بذر محصولات مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم و برای آنها گواهی صادر کردیم، گفت: در همین راستا برای ۴۹۲ هزار تن گندم گواهی صادر شد.
وی با اشاره به راه اندازی ثبت و کنترل کیفیت مواد کودی گفت: بر این اساس ۹۵۴۸ برند فرمول کودی را مورد ارزیابی قرار دادیم و ۱۵۷۴ برند فرمول کودی را رد و از چرخه تولید خارج کردیم، همچنین ۳۱۷ برند سم و آفت کش را مورد بررسی قرار دادیم که ۱۵ برند رد شد.
خاوازی گفت: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور مورد مار و عقرب گزیدگی قرار می گیرند که نیاز به سرم های درمانی دارند و صددرصد سرم های درمانی ضدعقرب و مارگزیدگی توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تامین می شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران حدود سه سال پیش توانست عضو کنوانسیون بین المللی OECD  (واحد بین المللی بذر) شود، گفت: تنها کشوری که مخالف عضویت ایران در این کنوانسیون بود کشور آمریکا بود ضمن اینکه این کنوانسیون ۷۰ عضو دارد و ما می توانیم با  عضویت در کنوانسیون صادرات و واردات بذر انجام دهیم و این اتفاق بسیار خوبی است.
کد مطلب: 6747
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *