شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳

قاچاق، مشکل عمده صنعت نساجی

یک فعال اقتصادی زنجان گفت: متاسفانه قاچاق کالا موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای صنعت نساجی زنجان شده است.
قاچاق، مشکل عمده صنعت نساجی
به گزارش توليد ايرانی ؛ شهرام طهماسبی امروز در شانزدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان در راستای هدایت اقتصاد استان بر اساس فاکتورها و سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه های دانش بنیان، برون زایی و بهره وری اقتصاد، پیش می برد.
وی با اشاره به حضور فعالان بخش  منسوجات و پوشاک در جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان، گفت: این صنعت به عنوان یکی از پرسودترین و اشتغالزاترین بخش های اقتصاد محسوب می شود.
این مسئول بیان داشت: موقعیت جغرافیایی و بازار گسترده می تواند انگیزه پیشبرد اهداف این حوزه باشد چنانکه حجم گردش مالی این صنعت در جهان یک هزار و 500 میلیارد دلار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: از 10 تا 20 درصد و برخی از کشورها تا 50 درصد اقتصاد خود را به منسوجات و پوشاک اختصاص دارد.
طهماسبی با اشاره به سهم اندک این صنعت در ایران،افزود:ضروری است این بخش وارد زنجیره های تولید شده و خلاها و مشکلات را حل کنند.
*نساجی صنعت پایه:
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه این جلسه،اظهار داشت: صنعت نساجی از صنایع مهم و پایه است که نقش مهمی در رونق اقتصادی هر جامعه ای دارد.
فغفوری با اشاره به اینکه این صنعت کاربر بوده و نسبت به حجم سرمایه گذاری اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد،افزود: زنجان به عنوان قطب این صنعت است که دارای ابزار آلات و تکنولوژی به روز است.
وی خاطرنشان کرد: 95 واحد با اشتغالزایی 6 هزار نفر در استان فعالیت می کنند که در زمینه تولید نخ، رنگرزی و پوشاک فعالیت می کنند.
این مسئول تکمیل زنجیره های نساجی را از مهمترین فعالیت های استان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی واحد بزرگ پوشاک در زنجان، زنجیره تکمیل می شود.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: 10 درصد سرمایه گذاری و 14 درصد اشتغال استان مربوط به صنعت نساجی است.
فغفوری با اشاره به تولید 25 هزار تن انواع نخ در زنجان، بیان داشت: استان زنجان از استان های موفق در این صنعت محسوب می شود.
نیکوخصال از گروه صنعتی نیکو در ادامه این جلسه، اظهار داشت: نساجی دارای اشتغالزایی بالایی است که ضروری است به این صنعت توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه به این صنعت بی توجهی شده و این صنعت مظلوم واقع شده است، افزود: وابستگی این صنعت به خارج بسیار کم است.
این فعال اقتصادی افزود: این صنعت از نظر مواد اولیه خودکفا بوده و تنها 2 تا 3 درصد آن نیازمند محصولات خارجی است.
*کمیته های همگن در زنجان تشکیل شود.
نیکو خصال بیان داشت: قاچاق مشکل عمده صنعت نساجی است که بالای 2 میلیارد دلار قاچاق می شود که ضروری است کمیته های همگن در استان تشکیل شود تا مشکلات این صنعت در زمینه تحریم حل شود.
رضایی یکی دیگر از فعالان بخش صنعت نساجی در زنجان با قدردانی از افرادی که در کنار صنعت نساجی بودند، افزود: برای تولید عاشقی نیازاست تا تولید کننده در کار بماند و فعالیت کند.
وی با بیان اینکه هیچ کمکی به صنعت نساجی نمی شود و ضروری است برای جلوگیری از بیکاری جوانان به این صنعت توجه ویژه شود.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: باید مسئولان اجرایی نیز درد کشیده این صنعت باشند تا درک درستی از مشکلات این بخش را داشته باشند.
رضایی بر ضرورت دعوت پیشکسوتان صنعت نساجی در جلسات تاکید کرد و گفت: برخی از دستور العمل های دولتی یا به دست تولید کننده نمی رسد و یا دیر می رسد که نوشدارو پس از مرگ سهراب اثر ندارد.
وی با اشاره به حضور دلالان در عرصه صنعت نساجی، گفت: برخی از واحدهای تولیدی تنها ثبت شده اند و پس از یک سال دیگر فعالیتی انجام نمی دهند.
*بخش نامه های خلق الساعه مشکل تولید کننده.
ذوالفقاری از دیگر فعالان این صنعت در ابهر، در ادامه این جلسه، اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی بخش نامه های خلق الساعه است که این امر مشکلات عدیده ای را برای تولید کننده به وجود می آورد.
وی افزود: نقدینگی مورد نیاز واحد تولیدی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و ارز بیشتر شده است.
این فعال اقتصادی گفت: نخ فرش ماشینی به اندازه کافی در کشور تولید می شود که تقاضا داریم این نخ جزو ممنوعات صادراتی باشد.
نباتچیان صنعت نساجی را جوان و پویا عنوان کرد و گفت: هنوز با دلار 13 هزارتومانی قاچاق صنعت نساجی را اذیت می کند.
وی با بیان اینکه قاچاق صنعت نساجی را ورشکست کرده است، افزود: ضروری است از واردات صنایعی که در ایران تولید می شود،جلوگیری شود.
رئیس خانه صنعت استان زنجان برضرورت حمایت دولت از نساجی تاکید کرد و گفت: درخواست صنعت کشور اصلاح قانون کار است چرا که این قانون در حال حاضر از کارفرما و کارگر حمایت نمی کند و به زیان تولید هم هست.
کد مطلب: 6991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *