جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳

مشکل تولید پوشاک تحریم داخلی است

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران گفت: الان شرایط خوبی برای تولید و صادرات پوشاک وجود دارد، اما تحریم‌های داخلی یکی از مشکلات بخش تولید و صادرات ما است.
مشکل تولید پوشاک تحریم داخلی است
به گزارش توليد ايرانی؛ مسعود خوانساری در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهارداشت: ما در کشور یا تصمیم‌گیری می‌کنیم یا خیلی دیر تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با‌اشاره به اینکه حدود پنج سال در مورد قیمت ارز تصمیم گرفته نشد، گفت: بعد به صورت ناگهانی قیمت ارز فوران کرد و به دنبال آن بخشنامه‌های متعددی صادر شد.

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برخی در کشور به بخش خصوصی باور ندارند، گفت: در مورد صادرات که امروز یکی از موضوعات اصلی جامعه است، چرا نباید از نظرات بخش خصوصی استفاده کرد؛ بخشنامه صادر می‌شود و بعد شروع به اصلاح می‌کنند و با این کار رونق و توسعه نمی‌توان به وجود آورد. اگر قرار است ما در حوزه اقتصاد و بحث اقتصاد موفق باشیم، کار را باید به کاردان سپرد.

وی افزود: الان شرایط خوبی برای تولید و صادرات پوشاک وجود دارد، اما متاسفانه دست‌اندرکاران این بخش با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و باید گفت تحریم‌های داخلی یکی از مشکلات بخش تولید و صادرات ما است.

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران با‌ اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه نیازمند برق هستند گفت: باید در این زمینه به بخش خصوصی میدان داد و فعالیت صادراتی را در بخش غیر نفتی توسعه داد.

گفتنی است، آمارهای متفاوتی از تعطیلی 40 تا 70 درصدی واحدهای تولید پوشاک حکایت دارد. دلیل اصلی تعطیلی این واحدها، واردات پوشاک بویژه قاچاق و پس از گران شدن ارز، بالا رفتن بی‌رویه قیمت مواد اولیه است. این در حالی است که اگر موانع بر سر راه تولید این نوع کالای ایرانی برداشته شود ظرفیت خالی پوشاک پر می‌شود و نیازی به واردات نیست و حتی تولید‌کننده داخلی می‌تواند سهمی در بازارهای جهانی داشته باشد. صنعت نساجی کشور درحالی با رکود و تعطیلی اصناف این حوزه مواجه شده که عملا برای نجات این صنعت کاری نشده است.

 با این حال مسئولان نه تنها جلوی پوشاک قاچاق را نگرفته‌اند بلکه خود اعتقاد به استفاده پوشاک خارجی دارند. به‌طوری‌که درصدد افزایش مناطق آزاد هستند. در حالیکه مناطق آزاد به جای خرید مواد اولیه و تولید کالا تمرکزشان بر معاملات کالاهای ساخته شده است. پوشاک به راحتی از مناطق آزاد با عدم پرداخت تعرفه وارد کشور می‌شود و تولیدکننده داخلی با مشقت بسیار در حال تولید است و هیچ حامی ندارد.
کد مطلب: 5412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *