پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶

روستایی که بیکاری را به زانو آورد+عکس

باورکردنش سخت است، روستایی که شهرک صنعتی است، همه زنان و مردانش در فکر کار و تلاش و تولیدند، هزار دوزنده در قالب 125 کارگاه تولیدی، بیکاری را به زانو آوردند، نمونه کم نظیر در جهان و الگوی خوبی برای دیگران، کاری می کنند کارستان، اما حمایت نمی شوند.
روستایی که بیکاری را به زانو آورد+عکس
توليد ايرانی:
سحرگاه روز پنجشنبه یازدهم مرداد سمنان را به مقصد میامی ترک کردیم، پس از چهار ساعت همسفر جاده های کویری، حوالی ساعت هشت و نیم صبح به دشت پر طراوت و مصفای روستای محمدآباد رسیدیم، ابتدای جاده ، در هوای دل انگیز آن نفسی تازه کردیم.

روستایی خوش و آب و هواست، مردمانش خوب روی و مهربان و روز و شب در فکر کار و اهتمام هستند ، هر چه بسرایی برای این مردان و زنان بی ادعا، کم گفتی و کم نوشتی، احسنت به این روستاییان که به مهاجرت نه گفتند.

در کوچه و پس کوچه های روستای محمدآباد فقط موسیقی موزون چرخ های خیاطی ریز و درشت را می شنوی، مصداق هر خانه یک کارخانه ای را در اینجا می بینی، از هر طرف تابلوی کارگاههای پیراهن دوزی تو را دعوت به حضور می کنند.

شهرستان بیش از 40 هزار نفری میامی واقع در شرق استان سمنان در عین حال به لحاظ زیرساختی در بخش های مختلف در رنج است، 70 درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند، کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردمانش است.

روستای محمد آباد با یکهزار و 500 نفر جمعیت در 15 کیلومتری غرب این شهرستان واقع شده است.
به باور کارشناسان ، مردمان این روستا در اشتغال آفرینی سرآمد ایران و جهان هستند به طوری که هیچ جوان بیکاری در محمد آباد منتظر کار نیست.

آنان به حق راهبرد' خواستن توانستن است و همت بلنددار که مردمان روزگاز از همت بلند به جایی رسیدند'، را محقق کردند و محصولاتشان به بیشتر شهرهای ایران و کشورهای همسایه صادر می شود اما از این سو، فقط تعاریف خشک و خالی مسوولان نصیب آنان است و همچنان کوه مشکلات فرایند تولید را در می نوردند.

مسوولان امر بدانند که پاسخ به نیازهای این مردان و زنان پر تلاش محمد آباد ، کمک عینی به توسعه و تولید استان و کشور است، باید طوری برنامه ریزی شود که این الگوهها و نمونه های کم نظیر با حمایت های همه جانبه به همه معرفی شود.

شماری از این روستاییان در گفت و گو با مسوولان از جمله ارایه تسهیلات کم بهره ، مشکلات بیمه ای ، صدور آسان پروانه کسب و کار را از مسوولان امر خواستار شدند.

**مسوولان تسهیلات خود اشتغالی پرداخت کنند
یکی از تولید کنندگان روستای محمد آباد میامی در گفت و گو با مردم افزود: مسوولان تنها وعده می دهند و در عمل می بینیم که هیچ یک از برنامه هایی که برای این روستا داشتند عملیاتی نشده است.

جلال رحیمی گفت: بنده چند سالی است که در این حرفه فعالیت می کنند و تمام تجهیزات و چرخ خیاطی را خودم خریدم و ریالی دولت به بنده کمک نکرده است.

وی اظهارداشت : با وجود مشکلات فراوان فراروی واحدهای تولید ی از مسوولان امر عاجزانه می خواهیم با ارایه تسهیلات رفع موانع تولید برای رونق کسب و کار در این دیار تلاش کنند.

وی ادامه داد : این روستا ظرفیت اشتغالزایی برای هزاران جوانان بیکار شرق استان را دارد اما در شرایط موجود بدون همدلی و همکاری مسوولان این امر محقق نمی شود.
رحیمی اضافه کرد : سالانه هزاران تن پوش از این منطقه به دیگر نقاط کشور و برخی کشورهای همسایه ایران صادر می شود که این امر زمینه اشتغالزایی برای بیش از دهها هزار نفر به صورت غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

**جامه دوزان محمد آباد را دریابید
یکی از صاحبان واحد تولید ی انواع پیراهن در گفت و گو با مسوولان افزود: صاحبان کارگاه های خیاطی در محمد آباد به دلیل کمبود نقدینگی توان رقابت با دیگر تولید کنندگان بزرگ کشور را ندارند.
عباس دلیری اظهار داشت : اگر به ما تسهیلات بدهند ما می توانیم با تولید پوشاک با کیفیت و ارزان، محصولاتی ارزان تر از کالا های چینی را به مردم عرضه کنیم.
وی ادامه داد : بیشتر افرادی که در کارگاههای محمد آباد کار می کنند، مزدی دوز هستند و سفارش دهنده ها شهرهای دیگر هم ماهیانه 50 درصد مزد را پرداخت کرده و 50 درصد دیگر را برای تسویه حساب آخر سال می گذارد.
وی اضافه کرد : با ترس نمی شود کار کرد و باید اطمینان خاطر برای تولید کالا در بخش های مختلف مانند بیمه، تسهیلات و نقدینگی برای تولید کننده وجود داشته باشد.
 
کد مطلب: 3542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *